الهام بهروزی
جایزه گلدنگلوب بهعنوان مطرحترین رویداد سینمایی غیر جشنوارهای
پس از اسکار، این روزها بهدلیل افشای سازوکار تبعضآمیز و ضد جنسیتی در معرض
انتقاد و تحریم ستارههای هالیوودی و غولهای فیلمسازی جهان قرار گرفته است. بدیهی
است این جایزه هرساله در ایالات متحده امریکا از سوی ۸۷ عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی
و تلویزیونی، هم داخلی و هم خارجی اهدا میشود.
جایزه گلدنگلوب نخستینبار در سال ۱۹۴۴ به فیلمهای تولیدی و محصولات تلویزیونی تعلق گرفت. مهمترین
جایزه آکادمی با نام «بهترین فیلم» یکی از مهمترین رقابتهای فیلمسازان محسوب میشود.
همچنین جایزه «یک عمر فعالیت هنری» یکی از مهمترین جوایز گلدن گلوب است که هر سال
به یکی از بزرگان عرصه سینما و تلویزیون امریکا داده میشود؛ این جایزه به فیلم یا
برنامه تلویزیونی خاصی تعلق نمیگیرد و تنها برای یک عمر فعالیت هنری بزرگان سینما
و تلویزیون امریکا اهدا میشود.
بدیهی است گلدنگلوب پیش از این در میان سینماگران و ستارههای هالیوودی از اعتبار بالایی برخوردار بود اما
برگزاری این رویداد در سال ۲۰۲۱ نیز خالی از حاشیه و انتقاد نبود، بهطوری که انتخاب
نامزدهای جوایز این دوره از گلدنگلوب با انتقادهای شدیدی همراه شد؛ بهطور مثال،
درحالیکه فیلمهای تحسینشدهای چون «پنج همخون» در این رویداد نادیده گرفته
شدند، سریالی متوسط و کمتر شناخته شده چون «امیلی در پاریس» به شکلی بحثبرانگیز
به جمع نامزدهای جوایز راه پیدا کرده بود. همین موضوع دستمایه شوخی مجریان مراسم
شد که در این میان، امی پولر گفت: «میدانم که از دست انجمن مطبوعات خارجی هالیوود
و انتخابهایش ناراحت هستید. ببینید انبوهی از آشغالهای پر زرق و برق نامزد شدهاند
و تعدادی فیلم با بازیگران سیاهپوست نادیده گرفته شدند. این ویژگی گلدنگلوب است.!»
همین اهمالکاری متولیان جوایز گلدن گلوب در اصلاح سازوکار تبعیضآمیز
خود و در پی آن با انتشار مقاله افشاگرانه لسآنجلستایمز درباره شرایط اسفناک
تنوع نژادی و قومی در میان انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)،
فشارها به این سازمان که مسوولیت برگزاری جوایز گلدن گلوب را برعهده دارد، بیشتر و
بیشتر شده است تا جایی که به تحریم این جایزه از سوی برخی از چهرههای هالیوود و
کمپانیهای بزرگ فیلمسازی ختم شده است. در گام نخست این تحریمها، کمپانیهای نتفلیکس
و آمازون پیشگام شدند و اعلام کردند «تا زمان اعمال نشدن تغییرات ساختاری و
معنادار با انجمن مطوبوعات خارجی هالیوود همکاری نخواهند کرد.»
هرچند در این میان، هیاتمدیره انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، طی ۱۰
روز گذشته از ایجاد تغییرات بزرگ ساختاری در این سازمان خبر داده که شامل افزایش
اعضای تا ۵۰ درصد در یک
بازه زمانی ۱۸ ماهه و با
نگاه ویژه به روزنامهنگاران سیاهپوست میشود؛ اما اعلام این تغییرات از سوی اغلب
تشکلات هالیوودی ناکافی به نظر میرسد.
در ادامه تحریم این رویداد، کمپانیهای روابط عمومی هالیوودی و شبکه NBC
نیز اعلام کردند که رویدادهای مرتبط با انجمن مطبوعات خارجی هالیوود شامل جوایز
گلدن گلوب را بایکوت میکنند! همچنین اسکارلت جوهانسون، بازیگر و نامزد گلدن گلوب نیز
در پی انتشار گزارش افشاگریانه لس آنجلس تایمز درباره تبعیض نژادی موجود در اعضای
اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود، آن را به علت ضدجنسیتی بودن نیز محکوم و تحریم کرد.
این ۳۶ ساله امریکایی هفته پیش در این
خصوص اعلام کرد که «سالهاست در هیچکدام از کنفرانسهای مطبوعاتی انجمن مطبوعات
خارجی هالیوود شرکت نمیکند؛ چون مورد پرسشها و اظهارات جنسیتزده اعضا قرار
گرفته بود که با آزار جنسی مرز باریکی داشتند.» جوهانسون
در گفتوگو با نشریه اینترتیمنت ویکلی گفت: «تا زمانی که اصلاحات واجب در این نهاد
صورت نگرفته، معتقدم باید انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را تحریم و در عوض روی اهمیت
و قدرت اتحاد بین اصناف مختلف و بهطور کلی صنعت سینما، تمرکز کنیم.»
بر اساس گزارش ایرنا، ریشه تمام اعتراضات و انتقادات علیه انجمن
مطبوعات خارجی هالیوود که مسوولیت برگزاری جوایز گلدن گلوب را برعهده دارد، به یک
مساله ختم میشود: تبعیض و نبود تنوع.
ماجرا از مقاله افشاگرانهای شروع شد که روزنامه لسآنجلس تایمز در
ماه فوریه (بهمن- اسفند ۹۹) منتشر کرد و
در آن نوشت از ۸۷ روزنامهنگار
عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هیچکدام سیاهپوست نیستند. این مقاله همچنین
شبهاتی درباره رابطه نزدیک این انجمن و برخی از استودیوهای فیلمسازی ایجاد کرد که
میتواند در انتخاب نامزدها و برندگان جوایز گلدن گلوب تاثیرگذار باشد. به این ترتیب
دامنه فعالیتهای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود از زدوبند و دریافت رشوه گرفته تا
طرح سوالات جنسیتزده و نژادپرستانه در کنفرانسهای خبری، هدف انتقادات گسترده
قرار گرفت.
در بحبوحه این انتقادات، ماه گذشته محتوای نژادپرستانه یک ایمیل از فیل
برک رئیس سابق انجمن مطبوعات خارجی هالیوود افشا شد که حسابی سروصدا کرد. برک در این
ایمیل از جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» بهعنوان یک جنبش نفرتپراکنی
نژادپرستانه یاد کرده بود و بلافاصله به خاطرش اخراج شد.
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در تاریخ ۴ مه (۱۴
اردیبهشت) در واکنش به انتقادات موجود از طریق سیاست مماشات در صدد احیای اعتبار
از دست رفته خود برآمد و اعلام کرد: قصد اعمال رشتهای از اصلاحات فوری را دارد. این
انجمن متعهد شد یک کارشناس مستقل برای نظارت بر تنوع و برابری اعضای این نهاد
استخدام کند، متخصصانی که سیاهپوست هستند یا به دیگر اقلیتها تعلق دارند را به
خدمت بگیرد و فرایندی برای گزارش و بررسی نقض استانداردهای اخلاقی یا رفتار خلاف
عرف راهاندازی کند.
این انجمن اوایل ماه جاری میلادی یک سری اصلاحات جدید پیشنهاد داد که
به موجب آن علاوه بر وعدههای قبلی، در سال ۲۰۲۱ دستکم ۲۰
عضو جدید به مجموعه خود اضافه کند و در ۱۸
ماه آینده، با تمرکز بر اقلیتها، ظرفیت پذیرش عضو خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. انجمن مطبوعات خارجی
هالیوود همچنین از اعضای خود خواست دیگر از استودیوهای سینمایی و تلویزیونی هدیه و
امتیاز قبول نکنند.
متولیان گلدن گلوب با اشاره به آنکه این تازه اولین قدم آنها در مسیر
دور و دراز اصلاحات است، از تغییر بهعنوان فرایندی سخت و گاه ترسناک یاد کردند. البته اجرایی شدن این
تغییرات منوط به تائید اعضای کنونی انجمن بوده و قرار است در جلسه بعدی این گروه
به شور و بررسی گذاشته شود.
در هفتههای گذشته شماری از ستارههای بزرگ هالیوودی بار دیگر از
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود انتقاد کردند و خواستار اصلاحات فوری و گسترده در پشت
پرده جوایز گلدن گلوب شدند. مارک روفالو
همبازی اسکارلت جوهانسون در فیلم انتقامجویان نیز با انتشار پستی در شبکههای
اجتماعی نوشت: به اینکه جایزه گلدن گلوب را گرفته، افتخار نمیکند و خوشحال نیست. روفالو تصریح
کرد: حالا زمان آن فرارسیده که پیشقدم شویم و اشتباهات گذشته را جبران کنیم.
آخرین ستارهای که به تازگی به جمع معترضان به سازوکار جوایز گلدن
گلوب پیوست، تام کروز بازیگر مجموعه فیلمهای «ماموریت غیرممکن» بود. کروز در
اعتراض به اهمال کاری متولیان گلدن گلوب به اصلاح سازوکار این رویداد، سه جایزه
گلدن گلوب خود را برگرداند.
این ستاره ۵۸ ساله امریکایی
تاکنون دو بار برای بازی در فیلمهای جری مگوایر و متولد چهارم ژوئیه برنده جایزه
گلدن گلوب برای بهترین بازیگر مرد شده و یک بار هم برای بازی در فیلم ماگنولیا جایزه
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از نهاد مذکور گرفت.
اگرچه تام
کروز بیانیهای رسمی در این باره منتشر نکرده اما منابع آگاه در گفتوگو با ددلاین
و سیانان از بازگرداندن این جوایز خبر دادند.
شبکه انبیسی نیز دوشنبه (۲۰
اردیبهشت) اعلام کرد به نشانه اعتراض مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد. این شبکه امریکا
با انتشار بیانیهای در این باره مطرح کرد: باور دارد که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود
به انجام اصلاحات مربوطه متعهد است؛ اما تغییراتی در این ابعاد، زمان و کار زیادی
میبرد. این انجمن برای اینکه این اصلاحات را به درستی انجام دهد به زمان نیاز دارد.
با فرض بر اینکه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برنامههای خود را اجرایی کند، امید
داریم در موقعیتی باشیم که بتوانیم این مراسم را در ژانویه سال ۲۰۲۳ دوباره روی آنتن ببریم.
انبیسی از سال ۱۹۹۶
جوایز گلدن گلوب را پخش میکند و سالانه حدود ۶۰ میلیون دلار برای حق پخش این مراسم میپردازد. تد ساراندوس، از مدیران نتفلیکس هم در نامهای خطاب
به کمیته متولیان این انجمن نوشت: فکر نمیکنیم سیاستهای جدید پیشنهادی به ویژه
درباره تعداد و سرعت رشد اعضا، دردی از تبعیض نهادینه شده در انجمن مطبوعات خارجی
هالیوود یا نبود استانداردهای شفاف برای عملکرد اعضای این انجمن دوا کند. بنابراین
تا زمانی که تغییرات واقعی صورت نگرفتهاند، هرگونه همکاری با نهاد شما را متوقف میکنیم.
انتشار مقاله ماه فوریه روزنامه لس آنجلس تایمز جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۱ را تحتالشعاع قرار داد. بسیاری از
منتقدان سینمایی به نادیده گرفته شدن فیلمهای سینمایی و تلویزیونی فاخر که به دست
تولیدکنندگان رنگینپوست ساخته شده بودند مثل فیلم «پنج همخون» ساخته اسپایک لی و
سریال «مکن است نابودت کنم» از مایکل کوئل انتقاد کردند.
یادآوری میشود که هفتادوهشتمین دوره از جوایز گلدن گلوب تنها ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بیننده داشت، یک کاهش ۶۳ درصدی در مقایسه با مراسم دوره قبل که ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به تماشای آن نشستند. با این حساب
معلوم نیست که آیا گلدن گلوب با این شرایط تعطیل میشود یا دچار تغییرات در ساز و
کار خود!