bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
به‌دلیل نوسان در قیمت ارز و اونس جهانی؛
بامداد جنوب: بازار جهانی طلا در شش هفته گذشته تحت تاثیر جنگ در اوکراین به‌شدت ملتهب‌شده و بسیاری از مردم طلا را به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن شناخته و تلاش می‌کنند پول خود را به فلزات گرانبها تبدیل کنند.

بامداد جنوب: بازار جهانی طلا در شش هفته گذشته تحت تاثیر جنگ در اوکراین به‌شدت ملتهب‌شده و بسیاری از مردم طلا را به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن شناخته و تلاش می‌کنند پول خود را به فلزات گرانبها تبدیل کنند. این مساله باعث شد تا بهای اونس طلا برای اولین‌بار در طول 12 ماه گذشته به بالای 1900 دلار برسد و از سوی دیگر، در ایران به‌دلیل التهابات سیاسی ناشی از تحریم با جابه‌جا شدن چند صد تومان ارزش ریال در برابر سایر ارزها، شاهد بازی شتابان فلز زرد هستیم. این روند در حالی ادامه دارد که علاوه بر موضوع دلار، عوامل دیگری هم در افزایش قیمت طلا و سکه در بازار کشور تاثیر دارند.

با توجه به اینکه آغاز به‌کار بازارهای رسمی همزمان با ماه مبارک رمضان همراه شد و همچنین با توجه به اینکه امسال نسبت به چند سال اخیر، مردم بیشتر سفر کرده بودند، تا اواسط هفته هنوز بازار رونق خاصی نداشت و تا اواسط هفته دادوستد چندانی نداشت؛ در روزهای پایانی هفته کمی بهتر شد؛ اما در مجموع در اولین هفته از سال جدید بازار سکه و طلا روند پر شور کسب‌وکار هرساله را نداشت.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اما در مورد آخرین تحولات این حوزه می‌گوید: به‌رغم این موضوع، بازار سکه و طلا با افزایش قیمت همراه شد. این در حالیست که در بازارهای جهانی طلا نیز شاهد نوسان خاصی نبودیم و در مجموع هر اونس جهانی طلا تنها دو دلار کاهش یافت. اما در بازارهای داخلی با توجه به خبرهای سیاسی-اقتصادی، بحران روسیه-اوکراین و نوسان افزایشی نرخ ارز، سکه و طلا با افزایش قیمت همراه شد. بازار تقاضای چندانی نداشت؛ اما افزایش نرخ ارز بازار سکه و طلا را هم تحت تاثیر قرار داد.

به اعتقاد نادر بذرافشان، از چند ماهه پایانی سال گذشته تاکنون، قیمت به ثبات نسبی خوبی رسیده است و تغییر چندان دیگری نبایست داشته باشد. به‌طور مثال سکه در مرز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان، بازی بین دو تا پنج درصدی نوسان خواهد داشت که طبیعی خواهد بود و مرتبط با نوسانات اونس جهانی، نوسانات بازار ارز در داخل و خبرهای سیاسی- اقتصادی است؛ ازاین‌رو مردم می‌توانند دیگر (با توجه به ثبات نسبی ایجاد شده) معاملات خود را برای خرید و فروش سکه و طلا را به‌راحتی انجام دهند.

سکه ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر و حبابش بزرگ‌تر شد

عضو هیاتمدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته اول از سال ۱۴۰۱ گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه تمام‌قدیم با افزایش ۳۲۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده‌اند. نیم‌سکه تغییر خاصی نداشته و در آخرین معامالات پایانی هفته گذشته در محدوده هفت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است؛ اما ربع‌سکه و سکه‌های گرمی نیز به ترتیب ۱۰۰ هزار تومان (ربع سکه) و ۳۰ هزار تومان (سکه‌های یک گرمی) افزایش قیمت داشته‌اند. در پایان هفته‌ای که گذشت، ربع‌سکه پس از افزایش قیمت‌ها چهار میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و سکه‌های یک‌گرمی دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

بذرافشان ادامه داد: همچنین قیمت هر مثقال طلای آب‌شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا است، در این هفته ۱۳۰ هزار تومان بالا رفته و به پنج میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. در نهایت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته به قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان دادوستد شده و براین اساس ۳۰ هزار تومان گران‌تر شده است. حباب سکه نیز نسبت به روزهای پایانی سال گذشته که تا ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته بود و به حداقل خود رسیده بود، دوباره در این هفته افزایش یافت و در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

شکست طلا در رسیدن به رکورد جدید

در حالی که ارزش دلار به‌دلیل احتمال افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا افزایش یافت و تا حدی تقاضای پناهگاه امن ناشی از تشدید درگیری روسیه و اوکراین را جبران کرد، طلا دیروز جمعه هشتم آوریل، در بازه محدودی معامله شد. هر اونس طلا تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه صبح به وقت شرقی روز جمعه با 60/2 درصد کاهش به ۱۹۲۸ دلار و ۶۰ سنت رسید و طلای امریکا با 13/0 درصد کاهش به ۱۹۲۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: طلا در این هفته با توجه به افزایش بازدهی امریکا و دلار امریکا جایگاه نسبتا خوبی داشته است؛ اما ممکن است از روند نزولی حمایت ‌کند.

دلار امریکا در برابر سبدی از ارزها به بالاترین حد خود در دو سال اخیر رسید و با حمایت از اظهارات تند چندین سیاست‌گذار فدرال رزرو که خواستار سرعت بیشتر افزایش نرخ بهره برای مهار سریع تورم هستند به بهترین هفته خود در یک ماه گذشته رسید.

به نقل از رویترز، دلار قوی‌تر باعث می‌شود طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. بازدهی شاخص ۱۰ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسید و هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش داد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با نرخ 57/24 دلار ثابت بود. پلاتین با 2/0 درصد کاهش به 05/961 دلار رسید و پالادیوم با 5/1 درصد افزایش به ۲۲۶۷ دلار و ۵۵ سنت رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: