bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
پس از تاخیرهای فراوان و وعده‌های چندماهه؛
بامداد جنوب: وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در گیر‌ودار قول‌ها، جلسات و پیگیری‌ها گرفتار شده و اگرچه معاون بنیاد مسکن از موافقت دولت با پرداخت این تسهیلات خبر داده،

بامداد جنوب: وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در گیر‌ودار قول‌ها، جلسات و پیگیری‌ها گرفتار شده و اگرچه معاون بنیاد مسکن از موافقت دولت با پرداخت این تسهیلات خبر داده، اما شواهد و قرائن، چراغ سبز مسوولان بودجه‌ریزی را نشان نمی‌دهد. نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن چند روز قبل گفت که سیستم بانکی فقط منتظر یک ضمانت‌نامه ساده از سازمان برنامه و بودجه است تا کار روستاییان راه بیفتد.

با وجود پیگیری‌های پی‌درپی مسوولان و قول‌هایی که داده شده هنوز تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود پنج درصد شکل اجرایی به‌خود نگرفته است. جدیدترین نظر در این زمینه توسط مجید جودی، معاون امور بازسازی بنیاد مسکن مطرح شده که در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به موافقت دولت با پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اشاره کرده و توضیحات بیشتری نداده است.

چند روز قبل نیز رئیس بنیاد مسکن گفت که معاون اول رئیس‌جمهور قول حل مساله‌ وام مسکن روستایی را داده؛ اما هنوز پرداخت تسهیلات شکل اجرایی به‌خود نگرفته است. بنا به گفته نیکزاد، قبل از آن نیز رئیس‌جمهور ده‌ها بار دستورات لازم را برای پرداخت این وام صادر کرده بود.

سازمان برنامه و بودجه باید با پرداخت ضمانت‌نامه، با مابه‌تفاوت ۱۳ درصدی سود این تسهیلات موافقت کند که رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. سازمان برنامه ظاهرا این رقم را در افزایش پایه پولی موثر می‌داند و پیشنهاد داده که منابع تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی از طریق صندوق ملی مسکن تامین شود. این در حالی است که یک سال از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن می‌گذرد و با وجود تکالیف مبنی بر تشکیل صندوق ملی مسکن سه ماه پس از تصویب قانون، منابع مالیاتی چندانی در این صندوق وجود ندارد. دولت نیز پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق را محقق نکرده است.

با این حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان و با وجود بار مالی سنگین پرداخت یارانه‌های نقدی به دوش دولت، بنا بر دستور رئیس‌جمهوری، پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی از شنبه آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای در چهار بند خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار مساعدت این سازمان با پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی شد. سازمان بودجه نیز در اجابت دستور رئیس‌جمهوری با وجود برنامه دولت برای جلوگیری از هرگونه فشار بودجه‌ای تورم‌زا موافقت کرد که سقف تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد.

طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از شنبه ۸ مرداد با ابلاغ رسمی بانک مرکزی به تمامی بانک‌های عامل، سقف مبلغ وام نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت و فرآیند دریافت وام جدید در سراسر کشور برای متقاضیان آغاز می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: