bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
از امروز هفته کتاب شروع می‌َشود و همه امیدوارند که در این یک هفته ایرانی‌ها جبران یک سال کتاب نخوانی خود را کنند. در استان ما نیز از قرار معلوم نمایشگاه‌های متعدد کتاب برگزار خواهد شد و برنامه‌های گوناگونی نیز برای جذب مردم به سمت کتابخوانی تدارک دیده شده است. البته با توجه به شواهد و قرائن موجود و همانگونه که در مصاحبه‌ای که بانوی فرهنگ استان با ما داشت، همه این برنامه‌ها با بودجه‌ای اندک برگزار خواهد شد.

ما به‌عنوان روزنامه از بسیاری از مسائل مترتب بر استان به‌خصوص در حوزه فرهنگی مطلع هستیم. همین دو شب پیش بود که یکی از صاحبان نفوذ و اقتدار در استان که مدعی فرهنگ است و خود بی‌فرهنگی بسیاری می‌کند در یکی از گروه‌های اجتماعی برای آنکه اقدامات اداره ارشاد را زیر سوال ببرد از برنامه‌های آنچنانی «خودشان» در دوره‌ای خاص گفتند که با حاضر جوابی یکی دو نفر از کسانی که پشت پرده رفتارهای آنها مطلع هستند نیش زبان در کام دهان کشیدند و به‌گوشه‌ای خزیدند تا بار دیگر فرصتی یافته و به‌زعم خود عرض اندامی کنند.

افتضاحی که در روز ملی خلیج‌فارس به‌دلیل خودخواهی‌ها، حسادت‌ها، رقابت‌ها و برخی کوته‌نگری‌ها در استان شد و آبروی بوشهر برای همیشه در مرکز کشور و نزد دوستداران ایران رفت، به‌نظر می‌رسد درس عبرتی برای حضرات نشده است و آنها همچنان با حوزه فرهنگ مانند فروش کوه، استحصال غیرقانونی از دریا بنام زدن دهکده فلان، زدن زیر آب فلان مدیرکل غیرهمراه و.... برخورد می‌کنند. البته نباید جای دوری رفت، آنها حتی به اولین روزنامه استان هم رحم نکرده و با تمام ادعایی که دارند، علاوه بر دستور شفاهی به شهرداری‌ها، ادارات و سازمان‌ها برای همکاری نکردن با بامدادجنوب داشته‌اند بارها عریضه به پایتخت برده که به‌گونه‌ای صدای حق‌طلبی آن را خاموش کنند. در این میان تکذیب‌های مسخره و بچه‌گانه آنها در میان مستنداتی کهما در اختیار داریم، آب در هاون کوبیدن است و به‌روزی تشت رسوایی بر زمین خواهد افتاد.

هفته کتابخوانی نیز در میان نمایش‌های خشک و خالی همین افراد گم و گور خواهد شد و اداره ارشاد استان که حتی به اندازه 200 کمپرسی خاکی که در جاده امام علی (ع) بوشهر نیز بودجه نداشته و ندارد، شرمنده مردم نخواهد شد. در این میان آنچه مشخص و قابل تصور است، نوع نگاه عمیق و همه جانبه مردم استان به واقعیت‌های فرهنگی و مشارکت جمعی آن در این حوزه است که می‌تواند کتابخوانی را گشترش دهد.

ملتی که مطالعه نکند، ملت مرده‌ای است و هر بلایی سرش در می‌آید. مطالعه روح را صیقل داده و باعث آرامش می‌شود و این مساله را آنهایی که اهل کتاب خواندن هستند، به‌خوبی می‌دانند. من نمی‌دانم سرانه مطالعه در استان ما چه اندازه است – البته اگر مانند نظرسنجی 93درصدی نشود – امیدوارم در این مورد آماری گرفته شود تا در استان با برنامه‌ای جدی سراغ مبحث کتابخوانی رفته این فرهنگ را گسترش دهیم. البته ناگفته نماند در استانی که حتی یک انتشاراتی فعال هم ندارد و چاپخانه قابلی نیز در آن نیست، انتظار بیش از این نخواهد بود و سرایش مرثیه‌ای دوباره است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: