bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
 سخنان روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی در جمع مردم قم به مناسبت سالروز قیام بزرگ 19 دی ماه مردم این شهر از جنبه های بسیاری حائز اهمیت و دارای نکات مهمی بود اما موضوع انتخابات و حساسیت آن به ویژه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات های پیش رو به طور ویژه مورد توجه عموم قرار گرفت. آنچه درکلام رهبری بر آن تاکید شد درک اهمیت برگزاری خوب و پرشور انتخابات از سوی عامه مردم و گروه های مرجع سیاسی است که به تعبیر ایشان می تواند سبب تحکیم پایه های نظام و افزایش اقتدار ملی در عرصه بین المللی شود.

اشاره ظریف رهبری به این نکته که انتخابات و نتیجه حاصل از آن موضوعی ملی و فراتر از دسته بندی های سیاسی است به نوعی وظیفه همه را سنگین تر کرد. اما تحقق یکی از خواسته های رهبری در سخنان روز گذشته ایشان پیش نیازهایی لازم دارد که همه گروه ها ومسئولین باید با دقت نظر با آن برخورد کنند. رهبر انقلاب در بخشی از سخنانشان با تأکید مجدد برضرورت شرکت همه‌ی واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات بیان داشتند: "همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است."

 تحقق این بخش از خواسته رهبری از سوی نیازمند حضور پرشور مردم و احساس مسئولیت ملی آنهاست و از سوی دیگر حاکم شدن نگاه "جذب حداکثری" و "دفع حداقلی" است که پیش تر از سوی ایشان مطرح شده بود. در همین رابطه چند روز پیش رهبر انقلاب در سخنان خویش بر فراهم ساختن زمینه حضور نامزدهای اصلح فارغ از نگاه های سیاسی و جناحی تاکید داشتند. با نگاهی به این سخنان طی چند روز اخیر می توان گفت که یکی از مهمترین زمینه های حضور حداکثری مردم ایجاد فضای رقابتی مناسب در انتخابات است به گونه ای که قاطبه مردم بتوانند بنا به رویکرد و دیدگاه سیاسی خویش کسانی را در جمع نامزدها بیایند که تفکر آنها را نمایندگی می کند و به عبارتی امکان و رغبت انتخاب پیدا کنند.

در این میان جریان سیاسی اصلاحات در کشور طی ماه های اخیر همواره از دغدغه خود درخصوص احتمال رد صلاحیت نامزدهایش در حوزه های مختلف انتخابیه کشور سخن گفته است، دغدغه ای که به نظر می رسد در صورت حاکم شدن رویکرد "جذب حداکثری" از سوی شورای نگهبان تا حدود زیادی برطرف شده و از آن سو زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی را فراهم خواهد ساخت و در نتیجه مردم از قدرت انتخاب بالاتری برخوردار خواهند بود. حال روی دیگر سکه را هم باید دید و آن اینکه به طور طبیعی خطوط قرمزی چون نداشتن ضدیت با اصل نظام و اصرار بر مشی مخالفت با مبانی انقلاب واقعیت هایی هستند که مردم نیز از آنها چشم پوشی نخواهند کرد و به آنها به مثابه ریزش هایی از انقلاب خواهند نگریست که رهبری نیز بر آنها تاکید دارند اما برخورد سخت گیرانه و تایید صلاحیت "حداقلی" موضوعی است که می تواند میزان حضور و مشارکت پرشور مردمی را تحت تاثیر خود قرار دهد. برای نمونه تاکید بر اینکه برخی نامزدها عضو احزابی بوده اند که اکنون منحل شده یا در برهه ای خاص رفتارهای افراطی داشته اند و یا در انتخابات سال 88 از نامزد خاصی حمایت کرده اند هیچ کدام نمی تواند ملاک خوبی برای رد صلاحیت نامزدها باشد مگر آنکه آن افراد پس از اعلام غیر قانونی بودن فعالیت در احزاب و گروه های مورد نظر و یا حمایت از اقدامات غیر قانونی افراد یا جریان های خاص با آنها همراهی کرده باشند و یا دارای  محکومیت های ناشی از اقدام علیه مبانی نظام یا امنیت ملی و یا منافع ملی بوده باشند.

 به عبارتی دیگر اگر شخصی پیش از این در چهارچوب قانون در حزبی دارای مجوز رسمی فعالیت داشته یا از نامزدی مورد تایید شورای نگهبان حمایت کرده هیچ جرمی مرتکب نشده است یا اقدامی خلاف منافع ملی یا امنیت ملی انجام نداده است به عبارتی این موضوع می تواند به نوعی ذیل این مفهوم حقوقی که، "قانون عطف به ما سبق نمی شود" تحلیل شود پس اصرار بر رد برخی از نامزدها بر این اساس و موارد مشابه نمی تواند اقدامی عادلانه وحتی مورد نظر رهبری مبنی بر "جذب حداکثری" باشد. باید بپذیریم که اقدام شورای نگهبان در تایید حداکثری نامزدها با رعایت چهارچوب های قانونی و خط قرمزهای مورد نظر رهبری فی نفسه خودش می تواند میزان رضایت مندی و در نتیجه اعتماد عمومی مردم نسبت به نظام را به شکل معناداری افزایش دهد. 

اگر این رویه حاکم باشد قطعا مردم با رد صلاحیت اشخاصی که دارای سوابق سوء و غیر شفاف مالی یا اخلاقی و یا ضدیت با اصل نظام و ولایت فقیه هستند نه تنها رغبتشان به مشارکت در انتخابات کاهش نخواهد یافت بلکه با اطمینان و اعتماد بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد. سخنان دقیق و موشکافانه رهبری در خصوص ملاک های انتخاب و همچنین نشان دادن مسیر رشد و اعتلای کشور به یقین با اتخاذ چنین رویکردی در مجموعه های نظارتی به بار خواهد نشست و میزان همبستگی ملی و همچنین همگرایی مردم با نظام را چندین برابر افزایش خواهد داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: