bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
راستگویی یکی از مهمترین ویژگی‌های انسانی است که در هر جامعه‌ای مدنظر است و از مهمترین واژه‌هایی است که شاخصه سلامت محسوب می‌شود. راستگویی آن نیست که فقط حرف راست بزنیم، بلکه راستگویی در همه حوزه‌های رفتاری و کرداری انسان نقش دارد، در خرید و فروش، در کار، در منش و رعایت افراد و... این راستگویی است که نقش‌آفرین است.

راستگویی البته یک لازمه مهم و اساسی دارد و آن نیز شجاعت است. معمولاً انسان‌های ترسو و کسانی که مشکل دارند دروغ می‌گویند و منکر رفتار و گفتار خود می‌شوند. دولت تدبیر و امید هم نام و رسم خود را بنام راستگویان گرفته و تلاش کرده تا با مردم روراست باشد و به آنها دروغ نگوید. این مساله بدون شک توسط مقامات بلندپایه دولت تدبیر و امید رعایت شده و آنها تلاش کرده و می‌کنند تا نه تنها با مردم، بلکه با زیردستان خود هم با راستگویی مواجه شوند.

در اینکه حرف راست موجب توسعه، پیشرفت و اعتماد دو جانبه میان دو فرد، یک جمع و یک جامعه می‌شود هیچ شکی نیست اما باید دید در این مساله ما چه کرده و چه می‌کنیم. راستگویی بخشی از پذیرش راهبردی مسوولیت‌های اجتماعی یک فرد در جامعه چه در مقام یک شهروند عادی و چه در مقام یک مدیر و مسوول دولتی است. مردم مطابق با ضرب المثل «الرعایا علی دین ملوکهم» رفتار می‌کنند و وقتی دروغ گفتن را می‌بینند، بناچار خود نیز به آن دچار می‌شوند.
در طول ماه‌ها و هفته‌های گذشته ما با این مساله دروغگویی و فرار از مسوولیت‌های اجتماعی به کرات مواجه شده‌ایم و نمی‌دانیم که باید شکایت این مساله را به چه کسی کرد و به چه کسی گفت. وقتی یک مقام مسوول دست به حرکتی می‌زند، رفتاری از او سر زده و اقدامی می‌کند باید با تمام قوا پشت آن ایستاده و مسوولیت رفتار خود را بر عهده بگیرد. خوشبختانه با کمک تکنولوژی سرعت تماس برقرار کردن میان افراد زیاد شده و رفتن به پایتخت و دیدن یک مسوول ارشد دولتی هم از مسیر هوایی چندان وقتی نمی‌گیرد. 

با کمال تاسف و تاثر باید گفت آنچه توسط برخی از مسوولان اجرایی در استان در مورد تحولات می‌شنویم، هر چند مصداق دروغ نیست، اما در راست بودن آن هم باید شک کرد. دروغ گفتن و قسم خوردن برای این افراد چنان آسان شده که آدم به خداوند پناه می‌برد. لازم است این افراد به‌حساب را به تقوای الهی فراخواند و به آنها یادآور شد که اندکی شجاعت داشته باشید و وقتی «زیرآب» یک نفر را می‌زنید، به شخص او بگویید که این کار را کرده‌اید، نه اینکه منکر آن شوید چرا که نامبرده در دستگاهی که سال‌ها در آن مشغول خدمت است آن اندازه دوست و رفیق دارد که اصل خبر و ماجرا را برایش نقل کنند و آن هم به‌صورت مستند. پس اتقواالله.

نام:
ایمیل:
* نظر: