bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
به‌دلیل دخالت‌های بی‌جار و غیر قانونی؛
اما متاسفانه همواره با حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن مواجه بوده‌اند. رویدادهایی که باعث می‌شود شورای شهر را غریب‌ترین نهاد مدنی و سیاسی کشور بخوانیم.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: شوراهای شهرها یکی از مهم‌ترین نهادهای مدنی هستند که با احاد جامعه ارتباط مستقیم دارند و اگر دچار حاشیه نشوند می‌توانند، در توسعه و رشد جامعه تاثیر مستقیمی بگذارند اما متاسفانه همواره با حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن مواجه بوده‌اند. رویدادهایی که باعث می‌شود شورای شهر را غریب‌ترین نهاد مدنی و سیاسی کشور بخوانیم.
چهارمین دوره شوراهای شهر در استان بوشهر  با مصائب و مسائل خاصی روبه‌رو بودند، مصائبی که در دوره‌های پیشین کمتر با آن مواجه بودیم، مثل بازداشت چهار عضو شورا شهر گناوه یا انحلال شورای شهر تنگه ارم یا اتفاقی که در شورای شهر آبخش رخ داده و .... مصائبی که خود می‌تواند مثنوی هفتادمن باشد که مجالی برای پرداختن به جزئیات آنان در یک گزارش نیست.
شورای شهر بندر بوشهر در دوره چهارم همچون دوره‌های سابق با برگزاری جلسات علنی ارتباطش را با رسانه‌ها حفظ کرده است. هر چند در این دوره خبرهای دقیقی از مصوبات شورا به بیرون درز نمی‌کند و خبرهای حاشیه‌ای مثل استخدام فرزندان یکی از اعضای شورای شهر در شهرداری بیش از مصوبات شورا دیده شود. شهرداری نیز سعی می‌کند کار خودش را انجام دهد.
شوراهای شهر در جنوب استان (‌کنگان، دیر، جم و عسلویه) سعی دارند با ارتباط سنتی که با بافت جامعه برقرار کردند بدون حاشیه و هیاهو کار خود را پیش ببرند تا بتوانند خدمت بیشتری به شهر‌های خود داشته باشند. هرچند در همین حوزه هم خبرها بسیار است و به نظر می‌رسد دخالت‌های غیر قانونی استانداری در امور این شهرداری‌ها هر روز ابعاد بیشتری به خود می‌گیرد.
اما کمی نزدیک‌تر یعنی در شهرهای خورموج اهرم وضعیت کمی متفاوت‌تر است.
یکی از فعالان مدنی در شهر اهرم که نمی‌خواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با بامدادجنوب پیرامون وضعیت کنونی شورای شهر اهرم گفت: هیچ خبر یا مصوبه‌ای از شورای شهر اهرم به بیرون درز نمی‌کند.
او با بیان این‌که اعضای کنونی شورای شهر اهرم ارتباطی با مطبوعات شهرستان و استان ندارند، تصریح کرد: شورای شهر اهرم نه تنها جلساتشان را غیر علنی برگزار می‌کنند بلکه تا‌کنون حتی یک جلسه مطبوعاتی نیز برگزار نکرده‌اند که رو در رو با نمایندگان افکار عمومی گپ و گفتی داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که شورای شهر نهادی است که به راستی می‌تواند به رشد و توسعه شهر کمک شایانی کرده و بسیار تاثیر‌گذار باشد، با این حال دو نفر از وزیران دولت به شهر اهرم آمدند و اعضای شورای شهر نتوانستد از حضور ایشان برای بهبود شرایط شهر استفاده کنند. البته در ارهم خبرهایی نیز وجود دارد که کارمندان شهرداری ماه‌هاست هیچ حقوقی دریافت نکرده و بر اثر بی‌تدبیری شهرداری در گذران روزگار خود هم مانده‌اند.
کمی آن طرف‌تر آنگاهی که شهرستان دشتستان است، آنجا نیز وضعیت بر همین منوال است با این تفاوت که اعضای شورای شهر برازجان ارتباط خود را با مطبوعات شهرستان و استان حفظ کرده اند با این حال به گفته فعالان ساکن شهر برازجان، مردم ذهنیت مثبتی نسبت به برخی از اعضای شهر برازجان ندارند، چراکه پس از مدت زمان نسبتا طولانی که اعضای شورا، شهردار برازجان را معرفی کردند باز هم از همان ابتدای کار رویارویی و اختلاف بین اعضای شورا شهر و شهرداری برازجان پیش آمد.
در شهرهای دیگر شهرستان دشتستان هم وضعیت این‌گونه است. طبق خبرهای دریافتی جلساتی که به‌منظور آشتی میان اعضا شورای شهر آبخش صورت گرفته بی‌نتیجه مانده است و پس از اطلاع‌رسانی روزنامه بامداد بود که جلساتی برای حل مشکل و رسیدگی به اقدامات غیر قانونی شهردار تشکیل شده است.
شورای شهر تنگه ارم نیز منحل شده است تا خیال مردم این شهر راحت شود.
شوراهای شهرهای شمالی استان نیز حالشان خوب نیست. مردم شهر گناوه ابتدا با شوک بازداشت چهار عضو شورای شهر مواجه شدند و حال خبر می‌رسد که اعتبار‌نامه چهار عضو جایگزین هنوز تائید نشده و وضعیت شهر گناوه که یکی از شهرهای توریستی استان محسوب می‌شود در هاله‌ای از ابهام است.

سجاد ابراهیمی فعال مدنی ساکن شهر گناوه در یادداشتی پیرامون وضعیت کنونی این شهر نوشته است؛ قریب به یک سال است که شورای شهر ما دچار بحرانی جدی است. بحرانی که ماهیت این نهاد را به چالش کشیده است! مساله مهمی که این روزها مغفول مانده و نیاز به حل شدن بسیار سریع دارد، مساله اعتبارنامه اعضای جدید (علی البدل) است. شورای شهر این روزها در شرایطی با جانشین شدن چهار عضو جدید تشکیل جلسه می‌دهد که استوارنامه این اعضا بدستشان نرسیده است. این مساله و مجموعه اتفاقاتی که در این مدت برای شورا پیش آمده باعث شده تا شورا نتواند آن‌طور که باید در تصمیم‌گیری‌ها ایفای نقش کند و برای ورود به حوزه اختیارات معمول بدیهی با تردید گام بردارد و در واقع به نحوی اعتماد به‌نفس این نهاد گرفته شده است.
ابراهیمی متذکر شده است؛ ادامه این روند،‌‌‌‌ مطمئنا برای گناوه زیانبار، فرسایشی و مخرب بوده و هزینه‌هایی خواهد داشت که جبران‌ناپذیر است. تضعیف این نهاد مدنی، جامعه گناوه را به جهات متعددی متضرر می‌کند.
از آن‌ جمله به کمرنگ شدن نقش مردم در تصمیم‌گیری‌ها می‌انجامد و تبعاتی نظیر کاهش مشارکت اجتماعی و ایجاد فاصله میان مردم و مسوولان و نداشتن توانایی پرداختن شورا به وظایف تعریف شده‌اش و نهایتا ناتوانی در نمایندگی مردم را در پی خواهد داشت.
اتفاقاتی که باعث می‌شود تاکید کنیم شورای شهر غریب‌ترین نهاد مدنی و سیاسی کشور است که یک‌بار چوب سیاسی کاری و با این سخن که نباید کار سیاسی انجام دهند به سکوت دعوت می‌شوند، در یک دروه نیز با شورایی که اعضای آن از سخن گفتن پیرامون مسائل اجتماعی نیز واهمه دارند روبه‌رو می‌شویم. با این وجود دور از انتظار نیست که در انتخابات سال آینده شوراهای شهر شاهد صف طولانی از ثبت نام کنندگان که تصمیم دارند در قالب عضو شورای شهر، به توسعه شهر خود کمک کنند، باشیم. رویدادی که باعث می‌شود نفس این پارلمان شهری گرفته شود.
بزرگ‌ترین مشکل شهرداری‌ها در استان مشکل اعتبار نیست، مشکل دخالت‌های بی‌جای برخی مسوولان دولتی به‌خصوص استانداری است که خواسته‌های عجیب و غریبی از شهرداری‌ها دارند و باعث شده‌اند تا شهرداری‌ها توان ارائه خدمات خوب به مردم را نداشته باشند.
با این حال به نظر می‌رسد فعالان سیاسی از هر دو جناح از هم‌اکنون تلاش دارند با الگو برداری از انتخابات هفتم اسفند با هماهنگی لازم همفکران خود را بر کرسی شوراهای شهر بنشانند ما در روزنامه بامداد جنوب تلاش می‌کنیم بیش از گذشته اخبار و ریدادهای شوراهای شهر را منتشر کنیم تا به ثبات این نهاد پارلمانی کمک کنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: