bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵
فعالان سیاسی و احزاب مختلف با رویکردی تازه خود را برای حضوری موثر در دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستاها آماده می‌کنند تا بتوانند در این کارزار پیروز مسلم باشند، کار‌زاری که ممکن است رقابت سالم را تحت تاثیر خود قرار دهد.
بامدادجنوب- مریم خوءینی:
فعالان سیاسی و احزاب مختلف با رویکردی تازه خود را برای حضوری موثر در دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستاها آماده می‌کنند تا بتوانند در این کارزار پیروز مسلم باشند، کار‌زاری که ممکن است  رقابت سالم را تحت تاثیر خود قرار دهد. این روزها نشانه این نگرانی‌ها را می‌توان در سخنان مقامات و مسوولان دولتی دید. معاون حقوقی رئیس‌جمهور یکشنبه شب در مراسم سوگواری رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ع) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و علی‌ابن موسی الرضا (ع) که به همت شورای هماهنگی تشکل‌های و فعالان گروه‌های خط امام شهر ری برگزار شد، با نگاهی به آمیزه‌های دینی و سرشت پاک پیامبر از برخی بی‌اخلاقی‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید؛ چرا اخلاق حسنه در کشورمان رعایت نمی‌شود. 

وی فعالان سیاسی را مخاطب قرار می‌دهد و از آنها می‌خواهد که رقابت سیاسی را پیشه کنند، انتقاد سازنده داشته باشند ولی منافع ملی را زیر پا له نکنند، امید را از بین نبرند، اخلاق جامعه را فاسد نکرده دروغگویی و تهمت را منتشر نکنند. بحث‌ها و مناقشات اینچنینی تنها مختص به پایتخت نیست متاسفانه در استان‌ها از جمله استان بوشهر نیز ما شاهد حاشیه‌ها و تهمت‌هایی در فضای سیاسی هستیم.
رضا معتمد، از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید؛ اصل مهم و اساسی آن است که فعالان عرصه سیاست و انتخابات تکلیف خود را با وجدانشان روشن کنند. آنها باید برای خود مشخص کنند که به چه قصدی وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند. اگر واقعا این ورود برای خدمت به مردم و حفظ منافع ملی است، بعید است که فعالیت‌های مربوط به آن با تهمت و توهین همراه باشد. 
معتمد تاکید کرد: معمولا اغلب این رفتارها از کسانی مشاهده می‌شود که منافع شخصی و باندی خود را بر منافع عمومی و ملی ترجیح می‌دهند.

وی در ادامه با بیان این‌که  بروز رفتارهای غیر اخلاقی در یک نظام سالم انتخاباتی در‌باره هیچ‌کس حتی رقبا نیز جایز نیست، چه رسد به گروه‌ها و افراد و گرایش‌های همسو، تصریح کرد: تردیدی نیست که بروز چنین رفتارهایی به سود هیچ‌کس نخواهد بود بلکه موجب سلب اعتماد عمومی از هر دو طرف می‌شود.
بنابراین رعایت اخلاق و انصاف؛ چه در برخورد با رقبا و چه در رقابت با رفقا وظیفه همه کنشگران سیاسی به‌ویژه اصلاح طلبان است.
معتمد با اشاره به فضای سیاسی امروز جامعه گفت: باید به‌خاطر داشته باشیم که جامعه امروز ما زیر انواع فشارهای اقتصادی، روانی و اجتماعی تاب تحمل دیدن رفتارهای غیر اخلاقی از نخبگان جامعه را ندارد هر چند متاسفانه همین امروز هم چنین رفتارهایی در میان نخبگان مشاهده می‌شود.

حمید موذنی یکی دیگر از فعالان سیاسی و رسانه‌ای ما فضا را کمی روشن‌تر می‌بیند. او در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: خوشبختانه اصلاح طلبان بوشهر به يك آشتي از سر منافع استان و مصالح ملي رسيده‌اند و از اين نظر جاي نگراني نيست. 
موذنی در ادامه یکی از برنامه‌های محمد حسین بكمي رئیس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات استان را پي‌گيري آشتي اصلاح طلبان خواند و افزود: در همين خصوص اقدامات جدي و عملي انحام داده كه نويد بخش و اميد افزاست. 
وی همچنین تاکید کرد: اختلاف نه به سود اصلاح طلبان و نه به نفع توسعه استان است. آشتي محلي يا آشتي استاني يك راه حل مهم و اساسي است كه خوشبختانه خرد جمعي اصلاح طلبان نيز بر اساس همين راهبرد آنها را به يك احماع عقلاني و سياسي كشانده است. در ادامه اين آشتي، نيروهاي اصلاح‌طلب بايست گام در آشتي با نيروهاي دولت تدبير و اميد گذاشته و در نهايت با هدف توسعه استان، اشتي با اصول گرايان بر سر منافع و توسعه استان نیز گان مهم و اساسي است كه مي‌تواند به ارتقا كيفي نيروها، اتحاد و رفع مشكلات و موانع توسعه استان متاثر از آن برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه رویکردی باید اتخاذ شود تا رفقا به رقیب تبدیل نشوند، گفت: متاسفانه در بوشهر طول عمر و تغيير رفاقت به رقابت و در انتها خصومت، كوتاه است. اين فرهنگ در همه صنوف وجود دارد و در عرصه سياسي نيز اين آسيب، توان كاستن از تاثير و تضعيف بهره‌برداري را مضاعف می‌کند بنابراین فرهنگ بوشهري با همه زيبايي‌ها و ارزش‌ها نياز به يك خانه تكاني دارد. پيرايه‌زدايي از زنگارهاي سكوت، تعارف و حسادت و جايگزين كردن انتقاد گفت‌وگو و غبطه يكي از راه‌هاي توسعه فرهنگي است. هر كس از خويشتن و هر صنف و نهادي از خودش مي‌تواند گام مهمي در راستاي اين تغيير باشد.
به هر حال آنچه مشخص است در این فضای سیاسی غبار آلودی که اصحاب قدرت تلاش می‌کنند سیاسیون را ابزار کار خود قرار دهند، هوشیاری همه جریان‌های سیاسی مهم و کارساز است.

نام:
ایمیل:
* نظر: