bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
روز گذشته فیلمی نیم‌ساعته از درگیری‌‌های صورت گرفته در مرزهای یمن و عربستان سعودی را می‌دیدیم، فیلمی که در آن به زبانی ساده می‌توان گفت «ذلت گران‌ترین ارتش دنیا» را به عینه می‌شد دید.
روز گذشته فیلمی نیم‌ساعته از درگیری‌‌های صورت گرفته در مرزهای یمن و عربستان سعودی را می‌دیدیم، فیلمی که در آن به زبانی ساده می‌توان گفت «ذلت گران‌ترین ارتش دنیا» را به عینه می‌شد دید. رزمندگان ساده، پاپتی و محلی انصارالله که فقر و نداری و بدبختی از سر و رویشان می‌بارد، اما قلبی پر از شجاعت، درایت، انسجام و پاهایی مانند کوهستان‌های صعده و عمران و نجران دارند، آرام آرام خواب آل سعود را آشفته می‌کنند و پس از 18 ماه جنگ نابرابر و ناجوانمردانه، در حال رسیدن به شهر اشغالی نجران هستند.
کسانی که در حوزه بین‌الملل و به‌خصوص منطقه کار می‌کنند به خوبی می‌دانند که جنگ در یمن به مراتب از جنگ در سوریه برای ما مهم‌تر است، اما چون در جنگ یمن قدرت‌های زورگو ورود کرده‌‌اند و ملت مظلوم این کشور را در محاصره‌ای سخت قرار داده‌اند، کسی متوجه نمی‌شود. در این فیلم نظامیان سعودی که از هر کدام آنها بیش از 50هزار دلار اسلحه آویزان بود، خوار و خفیف و بدبخت در برابر گلوله‌های کلاشنیکف‌های 500دلاری ارتش و مقاومت یمن هروله کنان فرار می‌کردند و لاشه‌های متعفن آنها در سراسر منطقه درگیری‌ قابل مشاهده بود.

البته ملی‌گراها و وطن‌دوستان یمنی تنها با متجاوزان سعودی جنگ نمی‌کنند، بلکه آنها در داخل با نفاقی روبه‌رو هستند که باعث شده در جبهه داخلی هم دچار درگیری‌های بسیار باشند. با این حال، جنگ با 10 کشور عربی که اتاق عملیات مشترک آنها را مشاوران امریکایی، پاکستانی، اسرائیلی، انگلیسی و فرانسوی اداره می‌کند، بسیار سخت است که الحق و الانصاف انصارالله و ارتش یمن به خوبی از پس این جنگ برآمده است.
بر اساس آمار منتشر شده توسط اعلام الحربی یمن، تاکنون بیش از چهار هزار نظامی سعودی و هزاران مزدور این کشور در مناطق مختلف درگیری به هلاکت رسیده‌اند و ارتش و نیروهای مردمی با اراده‌ای آهنین به سمت عمق خاک سعودی گام بر می‌دارند. با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها ناامید و ناتوان از پایان بردن جنگ که روزانه برایشان 50میلیون دلار هزینه مستقیم و میلیون‌ها دلار هم هزینه غیر مستقیم دارد، دست به دامان امریکا شده‌اند تا شاید واشنگتن بخواهد آنها را از این باتلاق خودساخته نجات دهند. سعودی‌ها که فکر می‌کردند می‌توانند در این جنگ پیروز شوند اما با صرف هزینه‌ای بالغ بر یکصد میلیارد دلار دستاوردشان ویرانی زیرساخت‌های یمن و بی‌اعتبار کردن گران‌ترین ارتششان بوده، حتی در میز مذاکره هم با خودخواهی ناشی از حماقت برخورد کردند.
با این حال به‌نظر می‌رسد بحران یمن با پیشروی‌های آرام و تثبیت‌کننده نیروهای یمنی در داخل خاک سعودی در حال رسیدن به نقطه اوج خود است. در تهران هم مسوولان کشوری و لشکری باید توجه داشته باشند که باید همان‌گونه که سعودی‌ها علیه منافع ملی ما اقدام می‌کنند، برای تامین منافع ملی خود و همچنین کمک به مردم مظلوم یمن اقدامات خود را گسترش داده و طعم شکست واقعی را به سران آل سعود بچشانند.
با این اوصاف، یمنی‌ها هنوز راه درازی را در پیش دارند، آنها فرزند سختی و مشکلات هستند و در این زمینه صدها گام از تن‌پرورهای سعودی جلوترند و از این‌رو باید گفت در هر حال کفه ترازو به نفع یمنی‌ها سنگینی می‌کند و این را در سخنان اخیر وزیر امورخارجه امریکا که به جده هم سفر کرده بود، می‌شد به صراحت مشاهده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: