bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
عدالت، از اولین خواسته‌های بشری است. روز گذشته در همین ستون نوشتیم و تاکید کردیم که انسان بدون داشتن پشتوانه دفاعی نمی‌تواند زندگی کند.
کریم جعفری:
عدالت، از اولین خواسته‌های بشری است. روز گذشته در همین ستون نوشتیم و تاکید کردیم که انسان بدون داشتن پشتوانه دفاعی نمی‌تواند زندگی کند. حال این نکته را مدنظر داشته باشید وقتی در مرحله دفاعی باشید، باید به فکر مسائل مهمتری باشید و آن هم عدالت است. عدالت واژه مقدس و وارسته‌ای به‌شمار می‌رود که در همه ادیان الهی، مکاتب اخلاقی و سیاسی قابل احترام بوده و هست. اما اگر عدالت به جای آنکه مسیر خود را طی کند، زیر سلطه قدرت برود، سنگ روی سنگ هم بند نمی‌شود.
این حدیث شریف نبوی که «مملکت با کفر می‌ماند اما با ظلم نمی‌ماند» دیگر ضرب‌المثل نیست و در حکومت مولا علی (ع) آنچه بیش و پیش از همه اهمیت داشت، «عدل علی» بود که هنوز هم ضرب المثل همه ایرانی‌ها و حتی غیرایرانی‌ها است. از این‌ زاویه می‌توان گفت که عدالت مبحثی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، اما کسانی که می‌خواهند این مساله را ملون کرده و رنگارنگ جلوه دهند، اشتباه راهبردی می‌کنند. عدالت در راهبردی‌ترین مقوله‌های خود، با امنیت ملی هر کشور پیوند خورده است. 
روز جمعه آیت‌الله دری نجف‌آبادی امام جمعه اراک و دادستان اسبق کشور در سخنانی پیرامون توبه‌نامه مرتضوی سخنان مهمی گفت که نشان می‌داد عدالت تا کجا می‌تواند در حوزه‌های امنیت ملی تاثیرگذار باشد. حال اگر ما این مسائل خورد کرده و به حوزه‌های مختلف در کشور تخصیص دهیم متوجه این مساله مهم خواهیم شد که عدالت حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم خود را نشان می‌دهد. 

اصل تفکیک قوا هم در همه کشورها به این خاطر به وجود آمده که نهاد قدرت نتواند در نهاد عدالت ورود پیدا کند. حال شما فرض کنید در یک گوشه دور افتاده کشور عامل نهاد قدرت، مسوول نهاد عدالت را به خود جلب و جذب کرده باشد تا به اهدافی برسد که به هیچ عنوان در مسیر قانونی و صحیح نتوانسته به آن برسد. این مساله چنان اهمیت دارد که پرداختن صدباره به آن نیز کفایت نمی‌کند و نهادهای نظارتی باید مراقبت کنند که اصل تفکیک قوا در همه کشور، حتی در استان‌ها نیز رعایت شود.
هر چند ما به صورت تمام و کمال به این مساله اعتقاد عمیق و ذاتی داریم که نهاد قضا و عدالت با همه فشارها موفق شده خود را از نهاد قدرت جدا کند، اما برخی اوقات خبرهایی به‌گوش می‌رسد که انسان را ناامید می‌کنند. اتفاقاتی که گاهی اوقات مردم به‌عنوان مخاطبان دائمی روزنامه از جایگاه گلایه به ما اعلام می‌کنند. آنها می‌گویند برخی از اهالی زر و زور و تزویر به شدت نهاد عدالت را تحت فشار قرار داده‌ و می‌دهند، تا به منویات خود برسند.
ما از این تریبون از اهالی دستگاه قضا در استان و کشور می‌خواهیم همچنان استقلال خود را مانند همیشه حفظ کرده و با نگاه همیشگی و عدالت‌محورانه خود که بر اساس آموزه‌های اسلامی و ملی استوار است، به آینده‌های روشن فکر کنند که مردم نگاه عمیق و ویژه‌ای به این دستگاه دارند. امیدواریم که «عدالت اسیر قدرت» نشود و ما شاهد پیشرفت در این حوزه مهم در همه سطوح کشوری باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: