bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵
ترور، کشتار، وحشت، ترس و ویرانی حکایت تلخ و گزنده این روزهای آسیای جنوب غربی است. تلخی این حکایت آنجاست که تروریست‌ها بنام اسلام می‌کشند و هر کجا هم می‌رسند از احادیث جعلی استفاده می‌کنند
کریم جعفری:
ترور، کشتار، وحشت، ترس و ویرانی حکایت تلخ و گزنده این روزهای آسیای جنوب غربی است. تلخی این حکایت آنجاست که تروریست‌ها بنام اسلام می‌کشند و هر کجا هم می‌رسند از احادیث جعلی استفاده می‌کنند و یا آنکه از آیات قرآن استفاده به مطلوب کرده و با ایجاد انحراف در شان نزول آیه دست به کشتار انسانی می‌زنند که روح الهی در آن دمیده شده است.
اینکه چه کسی مسبب و عامل شیوع تروریسم در جهان امروز است، نکته چندان سربسته‌ای نیست. تروریسم با این شکل و شمایل برای اولین بار در دهه هشتاد قرن گذشته میلادی و از کلاس‌های درس سازمان‌های جاسوسی امریکا، انگلیس، فرانسه و پول‌های بی‌حساب و کتاب شیوخ عرب و با معلمان پاکستانی در مرزهای مشترک این کشور با افغانستان به وجود آمد. دانشی که مجاهدان قدیم در مبارزه با ارتش سرخ شوروی یاد گرفته بودند، با افراطی‌گری برگرفته شده از تفکرات امثال ابن‌تیمیه و محمدبن‌عبدالوهاب یک‌کاسه شد تا جهل را بر عقل و مرگ را بر زندگی رجحان دهد.
اینکه در میان اعراب سعودی‌ها پذیرای تفکر منحط وهابیت شدند خود جای تعجب ندارد، اما اینکه چرا در عراق گروهی سراغ این مساله رفته‌اند، خود بسیار عجیب است. روزگاری می‌گفتند که مصری‌ها فکر می‌کنند،‌ لبنانی‌ها چاپ می‌کنند و عراقی‌ها می‌خوانند. تعداد کتاب‌خوان‌های عراقی آن اندازه زیاد بود که بازار الوراق بغداد که مانند همین خیابان انقلاب خودمان در تهران است، صدها برابر شلوغ‌تر بود. 

اما اینکه چه شد تفکر وهابیت توانست ذهن و عقل عراقی‌ها را به یغما ببرد و داعش از میان آن متولد شود، به‌باور نگارنده تنها یک دلیل دارد و آن هم از دست دادن قدرت توسط ملی‌گراهای سنی و کم‌آوردن تفکر بعثی بود که نتوانست همه عراقی‌ها را زیر یک سقف جمع کند. ناتوانی تفکر بعثی در عراق که متکی به حکومت پلیسی – مانند آنچه داعش در این مدت انجام داده و می‌دهد – در جذب اکثریت مردم باعث شد تا ملی‌گراهای سنی به وهابیونی پناه ببرند که پیش از این در عربستان موفق شده بودند تفکرات مردم را به شکل‌های مختلف تغییر داده و یک حکومت موروثی تشکیل دهند.
در وهابیت، انسان هیچ ارزشی ندارد و تکفیر کردن به همان سادگی صورت می‌گیرد که انسان را به وحشیانه‌ترین شکل‌ها اعدام می‌کنند. فردی که خود را با صدها کیلو مواد منفجر در میان مردم عادی منفجر می‌کنند بویی از انسانیت نبرده و نمی‌تواند در مسیری که برای خودش تعیین کرده موفق شود. داعش با اقدامات کور خود از همان ابتدا هم شکست‌خورده بود و به‌گونه‌ای رفتار کرد که حتی متحدان راستین آن مانند ترکیه هم ناچار به عقب‌نشینی ظاهری در برابر آن شدند.

رفتار وهابیون سعودی علیه مردم یمن که تر و خشک را با هم می‌سوزاند همان رفتار داعش‌وار است. بمباران‌های شدید و گسترده یمن باعث شده تا مردم این کشور عزمشان برای مبارزه با اشغالگران سعودی بسیار بیشتر شود. این مساله را می‌توان در عراق هم مشاهده کرد. انفجارهای بزدلانه در میان شهروندان عراقی تنها و تنها باعث خواهد شد تا مردم این کشور عزمشان برای ریشه‌کنی غده سرطانی داعش بسیار بیشتر شود. بدون شک هر چه عرصه بر داعش تنگ‌تر شود، جنون این گروهک هم بیشتر خواهد شد، بنابراین باید در حوزه‌های امنیتی مراقب بیشتری کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: