bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵
نه تنها ریل قطار نیامد و صدایش را هم نشنیدیم، بلکه الآن باید آرزوی آن را هم تا دستکم پنج سال دیگر در خواب و خیال ببینیم و امیدوار باشیم که در دوره بعد شاید اتفاقی افتاد و میخی در زمین‌های بوشهر کوبیده شد و صدایی از آن به گوش رسید که گفتند صدای قطار است.
بامداد جنوب: نه تنها ریل قطار نیامد و صدایش را هم نشنیدیم، بلکه الآن باید آرزوی آن را هم تا دستکم پنج سال دیگر در خواب و خیال ببینیم و امیدوار باشیم که در دوره بعد شاید اتفاقی افتاد و میخی در زمین‌های بوشهر کوبیده شد و صدایی از آن به گوش رسید که گفتند صدای قطار است.
البته پیش از این به بهانه‌های مالی گفته شده بود که بوشهر در برنامه توسعه ریلی کشور حضور ندارد و حتی خبرهایی که گاه و بیگاه از فلان معاون و فلان مسوول دست چندم کشوری هم در برخی از رسانه‌های خاص منتشر می‌َشد نتوانست قلب واقعیت کند و در تهران مسوولان برنامه‌های بسیار کلان‌تری دارند. این برنامه‌ها برای استان‌هایی است که دامنه رای بیشتری داشته و دولت هم به رای آنها نیاز دارد و بوشهر یک میلیون نفری که رای قابلی ندارد در این طرح و توسعه هم جایگاهی نخواهد داشت. 
در همین رابطه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گسترش حمل و نقل ریلی را یکی از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: این اولویت در راستای ادامه اقدامات صورت گرفته برای توسعه حمل و نقل ریلی طی سه سال اخیر که توجه بسیار خوبی به این بخش صورت گرفته است. 

محمدباقر نوبخت که در شورای برنامه‌ریزی استان کرمانشاه سخن می‌گفت یادآور شد که در دولت یازدهم تاکنون 700 کیلومتر از راه آهن فرسوده که قبلا به بهره‌برداری رسیده بود، تعویض و یک هزار کیلومتر نیز بهسازی شده، ضمن این که در همین دولت یک هزار و 300 کیلومتر نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور افزوده شده است.
نوبخت همچنین با بیان این که یکی از مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی که در دولت تشکیل شده اتصال پنج استان به شبکه حمل و نقل ریلی می‌باشد، گفت: خط تهران- همدان- سنندج، ملایر- فیروزان- کرمانشاه، مراغه- ارومیه، میانه- بستان‌آباد- تبریز و قزوین- رشت- آستارا خطوط حمل و نقل ریلی جدید کشور خواهند بود.
معاون رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اهمیت تمامی این خطوط ریلی، بر اهمیت خط راه آهن غرب که به کرمانشاه وصل می‌شود، تاکید کرد و گفت: دولت موظف است از هر طریقی منابع لازم برای بهره‌برداری از این خطوط را تامین کند.
وی همچنین با اشاره به تخصیص اعتباری بالغ بر 241 میلیارد و 600 میلیون تومان برای پروژه راه آهن غرب (ملایر به کرمانشاه) و اعلام اینکه قرار بوده این اعتبار 149 میلیارد تومان باشد، گفت: به طور قطع بودجه درنظر گرفته شده تا پایان آذر ماه به حساب استان واریز می‌شود. کار قطعه ملایر به فیروزان تقریبا به پایان رسیده و تا دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود و انشاالله مسیر فیروزان به کرمانشاه نیز حداکثر تا بهار سال آینده افتتاح می‌شود.

وی همچنین توجه به محیط زیست، حوزه آب و فاضلاب را از دیگر برنامه‌های مهمی عنوان کرد که دولت در سال 96به آن‌ها خواهد پرداخت و برای آن‌ها در کنار حمل و نقل ریلی 10 هزار میلیارد تومان اختصاص داده است. 
نوبخت در ادامه از اختصاص 62.7 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی طی سال آینده اشاره و اظهار کرد: 21 هزار میلیارد تومان نیز در بحث تملک دارایی و خرید اوراق مشارکتی اختصاص خواهد یافت. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از سخنانش، هزینه‌های جاری دولت در سال آینده را 236 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه‌ها در بخش های مختلفی صورت می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اختصاص 72 هزار میلیارد تومان آن برای رفاه اجتماعی نظیر کمیته امداد، بهزیستی، صندوق‌های بازنشستگی و... اشاره کرد.
آنچه مشخص است با پولی که از نفت و گاز و گمرکات بوشهر به خزانه می‌رود همه جای کشور آباد می‌شود اما نوبت به بوشهر که می‌رسد بودجه نیست. اینکه نوبخت در کرمانشاه تا این اندازه فروتنانه صحبت کرده شاید به جمعیت چند میلیونی آن باز می‌گردد و شاید هم به عرضه و جنم مدیرانش که فقط فکر منافع عمومی هستند و نه دعواهای بچه‌گانه شخصی.
برچسب ها: بوشهر ، قطار ، ریل ، دولت
نام:
ایمیل:
* نظر: