bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
همین دو هفته پیش بود که خبرهایی از انفجاری قدرتمند در یکی از بنادر بزرگ چین منتشر شد. تا چند روز بعد هیچ‌کس به‌درستی نمی‌دانست واقعا چه اتفاقی در بندری که بزرگ‌ترین نقطه واردات خودروی چین به‌شمار می‌رود، روی داده است. اما همه از این مساله مطلع بودند که هزاران خودرو لوکس خارجی در این بندر برای ورود نهایی به جاده‌های چین صف کشیده بودند اما سلسله انفجارهای قدرتمند همه آن‌ها را دود کرد و رفت.
بامداد جنوب/کریم جعفری:
 همین دو هفته پیش بود که خبرهایی از انفجاری قدرتمند در یکی از بنادر بزرگ چین منتشر شد. تا چند روز بعد هیچ‌کس به‌درستی نمی‌دانست واقعا چه اتفاقی در بندری که بزرگ‌ترین نقطه واردات خودروی چین به‌شمار می‌رود، روی داده است. اما همه از این مساله مطلع بودند که هزاران خودرو لوکس خارجی در این بندر برای ورود نهایی به جاده‌های چین صف کشیده بودند اما سلسله انفجارهای قدرتمند همه آن‌ها را دود کرد و رفت. 

در این میان رسانه‌های خارجی در صدد برآورد کردن میزان خسارت وارد شده به شرکت‌های خودروساز و آینده صنعت خودروسازی چین هستند آنها می‌گویند این تصور وجود دارد که حدود 6000 خودروی صفر جگوار لندروور به ارزش میلیون‌ها پوند در انفجارهای بندر تیانجین چین از بین رفته‌اند.
این خودروها که در وست میدلندز و لیورپول تولید شده بودند در انفجارهای انبار مواد شیمیایی سمی از بین رفته‌اند. دستکم 116 نفر در این انفجارها کشته و 700 نفر مجروح شدند و شش نفر همچنان مفقود هستند. جگوار لندروور در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با کسانی که عزیزانشان را در این انفجارها از دست دادند، اعلام کرد هنوز زود است شمار دقیق خودروهایی که از بین رفته‌اند را اعلام کند.
شرکت تاتا موتورز هند که مالک جگوار لندروور است، روز جمعه با کاهش 2.72 درصدی قیمت سهامش در بازار بورس بمبئی روبرو شد. تیانجین یکی از سه بندر بزرگ در چین است که جگوار لندروور از طریق آن به این کشور خودرو وارد می‌کند.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، این خودروساز اعلام کرده است در زمان انفجارها 5800 خودروی این شرکت در بندر تیانجین بود. اما به دلیل محدودیت دسترسی به تسهیلات نزدیک محل انفجار ارزیابی دقیق خسارت‌های وارده امکان‌پذیر نیست.
خودروسازان بزرگ دیگر مانند فولکس واگن، هیوندای، تویوتا و ب.ام.و مانند جگوار لندروور در تلاش برای ارزیابی دقیق زیان متحمل شده از انفجارهای تیانجین هستند. شرکت فرانسوی رنو اعلام کرده است 1500 دستگاه از خودروهای وارداتی این شرکت در انفجارهای تیانجین از بین رفتند و فولکس واگن اعلام کرده است 2700 دستگاه از خودروهایش در آتش سوزی این بندر نابود شده‌اند.

این خودروسازان در پی این حادثه که فعالیت‌های بندر تیانجین را به مدت نامعلومی مختل کرده است، به دنبال تغییر مسیر وارداتشان به شانگهای و بنادر دیگر این کشور هستند. تیانجین دروازه شمال شرقی صنعتی چین به شمار می‌رود و 40 درصد از واردات خودرو به چین از طریق این بندر صورت می‌گیرد اما انفجارهای اخیر احتمالا به مدت چند ماه مانع از فعالیت‌های عادی این بندر خواهد شد.
تحقیقات درباره علت وقوع دو انفجار عظیم در انباری که محل نگهداری مواد شیمیایی مانند آمونیوم نیترات، پتاسیم نیترات و کلسیم کاربید در بندر تیانجین بوده، آغاز شده است.

خاموشی خودروسازان در پی انفجارها
خودروساز ژاپنی تویوتا و شرکت صنایع سنگین جان دیر در پی انفجارهای دو هفته گذشته بندر تیانجین چین که بیش از 100 کشته برجای گذاشت، فعالیت کارخانه‌هایشان در نزدیک این بندر را متوقف خواهند کرد. رنو اعلام کرده است صادراتش به چین پس از این انفجار که در جریان آن 1500 دستگاه از خودروهای وارداتی این شرکت سوختند، ممکن است در اوت و سپتامبر کاهش پیدا کند.

فولکس واگن اعلام کرده است 2700 دستگاه از خودروهای این شرکت در جریان این انفجار آسیب دیدند. هشدارهای تخلیه برای مناطق اطراف محل انفجار که مکان نگهداری صدها تن مواد شیمیایی بسیار سمی بوده، صادر شده است. بیش از 50 نفر از کارکنان تویوتا در انفجارهای تیانجین صدمه دیدند. مقامات چین روز یکشنبه اظهار کردند که دست کم 114 نفر در این انفجارها کشته شده اند و بیش از 700 نفر دچار صدمات جدی شدند.

تویوتا در بیانیه ای اعلام کرد انفجارهای چهارشنبه دو هفته پیش تیانجین در تعطیلات کارکنان این خودروساز اتفاق افتاد از این رو تاکنون تاثیری بر تولید سه خط این شرکت در مناطق نزدیک به انفجارها نداشته است با این همه به دلیل انتشار هشدارهای تخلیه، هیچ یک از خطوط تولید این شرکت از دوشنبه تا چهارشنبه فعالیت نخواهند داشت.
بر اساس گزارش بی بی سی، شرکت آمریکایی جان دیر که سازنده تراکتور و ماشین آلات کشاورزی است، تصمیم گرفته است فعالیتش در نزدیک این بندر را به مدت نامعلومی متوقف کند. شماری از کارکنان این شرکت صدمه دیده‌اند و درها و پنجره‌های در کارخانه این شرکت تخریب شده‌اند.
ب.ام.و در واکنش به صدمه دیدن تسهیلات تیانجین، شانگهای را به عنوان بندر اصلی برای واردات خودرو انتخاب کرده است. سخنگوی این شرکت اعلام کرد حدود 2000 خودرو در هفته به جای تیانجین از طریق شانگهای به چین صادر خواهند شد زیرا دسترسی به تسهیلات تا شعاع سه کیلومتری محدوده انفجار غیرقابل دسترس است و این خودروساز آلمانی قادر به برآورد شمار خودروهایی که در انفجار از بین رفته اند، نیست. ب ام و اعلام کرده است خودروهای مذکور بیمه شده بودند.

سابقه نه‌چندان خوب
خودروسازان خارجی در حالی بازار چین را در اختیار دارند و در مناطق آزاد این کشور سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند که در میان مشتریان چینی سابقه چندان خوبی هم ندارند. چینی‌ها روز به‌روز ثروتمندتر شده و پول بیشتری به‌دست می‌آورند و تمایل به خرید خودروهای لوکس و گران‌قیمت اروپایی، ژاپنی و کره‌ای دارند، با وسواس بسیاری انتخاب می‌کنند، چرا که شرایط برای آنها برای انتخاب بهترین‌ها فراهم است.
خودروسازانی مانند فولکس واگن، نیسان موتور و مرسدس بنز متهم شدند قطعات تعمیر شده را مجددا به رانندگان فروخته‌اند.
چند ماه پیش برنامه تلویزیونی 3.15 که مشابه برنامه 60 دقیقه شبکه سی.بی.اس آمریکاست، در برنامه ویژه خود جگوار لندروور را هم به دلیل مشکلات دنده گیربکس در بعضی از خودروهایش مورد انتقاد قرار داد.
چین بزرگترین بازار خودروی جهان است و انتقادات رسانه‌ای می‌تواند به شهرت خودروسازان لطمه زده و فروش آنها را کمتر کند. مرسدس بنز و جگوار لندروور در حال حاضر در چین برای عملکرد ضدرقابتی تحت تحقیقات قرار دارند. زیرمجموعه چینی فولکس واگن هم سال گذشته به دلیل دستکاری قیمت جریمه شد. فولکس واگن که دو سال قبل هدف برنامه شبکه تلویزیون مرکزی چین (سی سی تی وی) قرار گرفته بود پیش از پخش این برنامه در مقاله‌ای به دلیل عملکردش در فراخوان مدل ساگیتار مورد انتقاد قرار گرفت.
آنچه مشخص است خودروسازان خارجی با وجود آنکه در چین مشتری‌های خوبی دارند، اما رقیب عمده‌ای برای خودروسازان بومی این کشور محسوب شده و نمی‌توانند با آنها مقابله کنند. اما هر چه که هست، چینی‌ها پس از آتش‌سوزی 200 میلیون دلاری، فعلاً با احتیاط بیشتری وارد بازار این کشور می‌شوند. 



برچسب ها: انفجار خودرو ، چین
نام:
ایمیل:
* نظر: