bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
مسعود غلامزاده‌فرد در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
اتفاق نیکی که این روزها از سوی سازمان پسماند دنبال می‌شود و ما نیز خبر آن را در قالب بخش نخست در گزارشی مفصل منتشر کردیم، احداث مکان نگهداری سگ‌های بی‌سرپناه است که بی‌شک سرآغاز طرح‌ها و برنامه‌های هدفمند دیگری خواهد بود.
بامدادجنوب- هدي خرم آبادي:
اتفاق نیکی که این روزها از سوی سازمان پسماند دنبال می‌شود و ما نیز خبر آن را در قالب بخش نخست در گزارشی مفصل منتشر کردیم، احداث مکان نگهداری سگ‌های بی‌سرپناه است که بی‌شک سرآغاز طرح‌ها و برنامه‌های هدفمند دیگری خواهد بود. در بخش نخست این گزارش طی گفت‌وگو با مدیر سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر در خصوص آغاز به کار احداث مکان نگهداری سگ‌های بی‌سرپناه نوشتیم و در بخش دوم این گزارش نیز درباره روند راه‌اندازی این کمپ و نحوه سگ‌گیری گفت‌وگویی را با این مسوول ترتیب دادیم. 
مسعود غلامزاده‌فرد در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه میزان بودجه صرف احداث این مکان شده است، گفت: تا کنون مبلغ 200 میلیون تومان هزینه احداث مکان و تجهیزات لازم و ضروری در آن شده و مبلغ 300 میلیون تومان به‌منظور زنده‌گیری سگ‌ها در سال جاری اختصاص داده شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا زنده‌گیری سگ‌های بی‌سرپرست به بخش خصوصی واگذار شده یا خود سازمان پسماند به زنده‌گیری سگ‌ها می‌پردازد، تصریح کرد: متاسفانه در استان بوشهر شرکت پیمانکاری که مختص در راستای چنین امری اقدام کند، وجود ندارد و در این باره باید فراخوانی را منتشر کنیم تا پیمانکار مورد نظر سازمان یافت شود اما از آنجا که جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناه از سطح شهر بر عهده سازمان پسماند است، خود سازمان تا زمان اعلام آمادگی پیمانکار، عهده‌دار این امر مهم شده است. 

غلامزاده‌فرد در پاسخ به این سوال که زنده‌گیری به چه صورت است و فرایند زنده‌گیری سگ‌ها از چه زمانی آغاز می شود، افزود: زنده‌گیری سگ‌ها مطابق با دستورالعمل اجرائی وزارت کشور انجام می‌شود و بدین منظور چهار دستگاه هوشمند مهار خریداری شده که طی دو روز آینده این فرایند را با 15 نیرو آغاز می‌کنیم و امیدواریم با همکاری شهروندان عزیز نتیجه‌بخش باشد و در نهایت بستر رفاه و آرامش آنها را فراهم کند. 
مدیر سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر در ادامه از شهروندان خواست تا پسماند غذاهایی را که می‌دانند برای تغذیه سگ‌ها مناسب است به نیروی مرتبط در محل نگهداری سگ‌ها یا سازمان پسماند تحویل دهند و تاکید کرد: با نزدیک شدن به ماه مهر، برنامه‌های آموزشی گوناگونی را با همکاری آموزش و پرورش در مدارس ارائه خواهیم کرد و بر همین اساس آموزش‌های لازم در خصوص تفکیک زباله از مبدا به همه کسبه و صنوف ارائه شده است. 
براساس دستورالعمل اجرائی زنده‌گیری سگ‌های بی‌سرپناه تجهيزات زنده‌گيري شامل تور زنده‌گيـري بـه طـول 5 تا 10 متـر و بـه عـرض 1 تا 2 متـر كـه جـنس آن پلاستيكي، كتان، منسوجات طبيعي و مشابه آن، دستگاه مهار سگ که اين دستگاه يكي از مهم‌ترين تجهيزات واحد به طول 2 تا 5/2 متر بوده و شامل يك ميله فلزي آهني با دهانه مهار دايره‌اي به قطر4 تا 50 سانتي‌متـر، قلاده‌بند و پوزه‌بند، پابند پلاستيكي يك‌بار مصرف به تعداد 20 عدد پابند و قفس زنده‌گيري با جنس مناسب و مستحكم است.

به نظر می‌رسد برای انجام کاری اصولی که از تمام ابعاد اجتماعی و فرهنگی پوشش داده شود بهتر است وزارت کشور بازنگری در ادبیات نوشتاری همه دستورالعمل‌هایش صورت دهد و واژه «ولگرد» را از دستورالعمل خود حذف کند تا رفتار صحیح و فرهنگ منطقی برخورد با حیوانات برای همه مسوولان و شهروندان فرهنگ‌سازی شود. 
در کنار برخی آسیب‌ها که گاهی بسیار ناامیدکننده به نظر می‌رسند اما اقدامات و برنامه‌هایی در سطح شهر در حال انجام است که نشانه‌های مثبت و امیدبخشی در مسیر رشد و توسعه است. هر چند این اقدامات نسبت به کشورهای دیگر دیر انجام می‌شود اما از آنجا که زمینه اتفاقات نیک و اصولی در شهر است، قابل تحسین است و ضروری است که پا به پای چنین اقداماتی فضا برای ارتقای سطح فرهنگ شهروندان نیز آماده شود و با ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما امر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به عموم مردم انجام شود. این مساله نه تنها در خصوص رعایت حقوق حیوانات بلکه در زمینه تفکیک زباله از مبدا و حتی در بُعد فرهنگ ترافیک و رانندگی می‌تواند موثر باشد، به شرط آن‌که هدفمند و اصولی انجام شود. 

مدتی است که تصاویری از ازدحام سگ‌های بی‌سرپرست در محلات بوشهر در فضاهای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شود و گاه برخی از آزار و اذیت یا آلوده بودن این سگ‌ها می‌گویند. کودکی که بی‌سرپناه باشد و فقط دو شب در کوچه و خیابان بگردد، حتما نیاز به استراحت و نظافت دارد، چه برسد به حیوانی که همیشه بی‌سرپناه و منزلگاهش کوچه و خیابان است. چطور برخی انتظار دارند این سگ‌ها اتوکشیده باشند، آن هم با وضعیت زباله‌هایی که ما در سطح شهر داریم و هیچ‌کدام این احساس مسوولیت را  نداریم که زباله‌مان را در جایگاه مخصوص به زباله بیندازیم! کافی است امروز نگاهی به جایگاه‌های زباله اطراف خانه‌تان بیندازید! حال باید منتظر ماند و دید که براساس گفته‌های مسعود غلامزاده‌فرد، روند زنده‌گیری سگ‌ها با هزینه 300 میلیونی و در نهایت فرایند جمع‌آوری آنها در مکانی که تا کنون 200 میلیون تومان هزینه داشته به کجا می‌رسد.
برچسب ها: جامعه ، بوشهر ، سگ ، پسماند
نام:
ایمیل:
* نظر: