bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
بوشهر استاندار سیاسی و تاجر نیاز ندارد؛
روز چهارشنبه هیات دولت حکم هفت نفر از استانداران را امضا کرد، به موجب این حکم، تعدادی از استانداران جابجا شدند و یک بوشهری هم به استان فارس رفت. اما بر خلاف انتظار حکم سالاری برای استان گیلان نخورد.
کریم جعفری:
 روز چهارشنبه هیات دولت حکم هفت نفر از استانداران را امضا کرد، به موجب این حکم، تعدادی از استانداران جابجا شدند و یک بوشهری هم به استان فارس رفت. اما بر خلاف انتظار حکم سالاری برای استان گیلان نخورد. ما با وجود آنکه در استان بوشهر چندان دل خوشی از وی نداشتیم، با این حال امیدواریم که برای گیلان معرفی شده، اما در این استان از اشتباهاتش در بوشهر درس بگیرد و کارنامه‌ای خوب از خود برجای بگذارد، چرا که در گیلان او را به عنوان یک بوشهری می‌شناسند.

 اسماعیل تبادار هم که به فارس رفت تا در این استان تجربه‌های خود را به منصه ظهور بگذارد. برای این مدیر باتجربه و قدیمی بوشهری که مردم این استان خاطرات خوبی از وی دارند، آرزوی توفیق می‌کنیم. با این حال در طول روزهای گذشته بازار شایعه در مورد استاندار آینده بوشهر داغ بوده است، فقط از نگارنده به‌عنوان گزینه یاد نکردند، وگرنه هر کسی با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی که با ادمینی خودش و مامانش و یک تصویر بسیار نوستالوژیک که می‌شود افکاری را در پس زمینه آن دید، خودش را به‌عنوان گزینه استانداری معرفی می‌کند. در مورد عبدالکریم گراوند و حقیقیِ پیش‌تر معاون هم نوشتیم. اولی که منکر نیست که هوس استانداری را دارد، اما دومی در حالی که حرصش بیش از دیگران است و وعده‌هایی «نشد» داده است، اما منکر این مساله. یکی دو نفر هم راهی پایتخت شده و شبانه در منزل یکی از نمایندگان اتراق کرده‌اند تا شاید وی در لیست هنوز مشخص نشده نمایندگان به دولت معرفی کنند که در این ماموریت خود هر چند اندکی پیش رفته و نماینده مذکور در یکی از جلسات به شدت از وی دفاع کرد، اما از قرار معلوم با واکنش تند دیگر نمایندگان مواجه شد و فهمید که توانش «کمتر» از آن چیزی است که فکرش را می‌کرده است. با این اوصاف در پاسخ به این سوال که چه کسی قرار است استاندار بوشهر شود، باید یک مساله را مدنظر قرار داشت و آن هم اینکه دولت زیر بار گزینه بومی نخواهد رفت، چرا که در دیگر استان‌ها هم به این مساله تن نداده است. کما اینکه دولت حاضر نیست سه استاندار بوشهری منصوب کند. بنابراین اقدام نمایندگان در رفتن سراغ گزینه‌های بومی اصلا مناسب نبود و وقت تلف کردن است، کما اینکه چند نفر از گزینه‌های غیربومی مطرح شده هم در سطح و کلاسی نیستند که واجد این شرایط باشند. 

به عنوان مثال، یکی از این افرادی که روز گذشته نامی از او برده شد، از هم‌اکنون مشخص است که مشکل دارد. کسی که مدعی داشتن چند مدرک دکتری و کارشناسی ارشد است، در واقع یا آن اندازه بیکار بوده که فقط درس خوانده و هیچ تجربه اجرایی ندارد و یا آنکه این مدارک را هم مانند «دکتر»های دیگر از جایی گرفته که هر چه دنبالش برویم، کمتر پیدا می‌کنیم.
با این، شنیده‌های بامداد جنوب از آن حکایت دارد که در روزهای گذشته نمایندگان استان در یک عملیات سخت و پیچیده، بیش از 16 نفر از افراد مختلف را به حضور مبارک پذیرفته و اقدام به اخذ رزومه و برنامه از آنها برای استانداری آینده کردند. در این مورد حرف‌ها و سخنان برای دارم که در صورت امکان در شرایط لازم مطرح خواهم کرد. اما سوالی که اینجا وجود دارد این است که چرا نمایندگان با علم به این مساله که دولت زیر بار گزینه بومی نخواهد رفت، اقدام به دعوت از این افراد کردند؟

نام بعضی از افراد را که آدم می‌شنود، فکر می‌کند هر از راه‌رسیده‌ای می‌تواند استاندار شود و این مساله دون شان نمایندگان استان است که وظیفه وکالت مردم و وضع قانون را دارند. تاکید بر نام برخی از افراد که همه سابقه‌اشان تنها 20 ماه مدیرکلی است که آن هم با سوالات و اشکلات متعددی مواجه است، باعث شده تا در دولت بر این اقدام نمایندگان خرده گرفته و بدون شک در شرایط دیگر، درخواست‌های آنها را جدی نگیرند.
با این حال، شنیده‌ایم که با توجه به آنکه استاندار فارس از بوشهر رفته است، نمایندگان این استان این مساله را با شرطی پذیرفته‌اند که استاندار بوشهر هم از فارس بیاید. نمی‌دانم که این مساله تا چه اندازه صحت دارد، اما اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، به نظر می‌رسد اقدام خوبی باشد، چرا که استان بوشهر و فارس بیشترین مرزهای مشترک را با هم داشته و باید طرح‌های مشترک متعددی را اجرا کنند. حالا اگر استاندار بوشهر هم یک فرد قوی و کارکشته باشد، که دیگر چه بهتر.

از سوی دیگر نکته‌ای را باید اشاره کنم و آن اینکه یکی از فارسی‌هایی که برای استانداری بوشهر معرفی شده، دارای سابقه سیاسی است. استان بوشهر در طول سال‌های گذشته زجرهای بسیاری از استاندار سیاسی کشیده و اکنون استاندار عملیاتی می‌خواهد. ما تجربه استاندار کاسب و تاجر را هم داشته‌ایم، دکتر تاجر یا دکتر سیاسی دردی از مردم بوشهر دوا نخواهند کرد و این مساله را اگر جدی نگیرند، استان دچار خسران بسیاری خواهد شد.

با این حال، در پایان باید تاکید کنم که اگر نمایندگان استان بخواهند در این مورد دست دست کنند، دولت مانند چهار سال پیش گزینه‌ای را راهی بوشهر خواهد کرد که هیچ محلی نه به نمایندگان خواهند گذاشت و نه توجهی به درخواست‌های اهالی سیاست، کسب و کار و فرهنگیان خواهد کرد، چرا که او خود را مدیون کسی نمی‌داند. از همین‌رو است که این نمایندگان در فرصت امروز که برایشان باقی مانده، باید تلاش چند برابری برای معرفی نهایت سه گزینه هم‌تراز و قدرتمند کنند که خروجی آن چهار سال افسوس و دریغ به خاطر ویرانی بیشتر و طلبکاری از مردم نباشد.
ما با نگاه امیدوار به آینده این مسائل را پیگیری می‌کنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: