کریم جعفری:
استان ساحلی بوشهر ظرفیتهای آشکار بسیاری دارد که متاسفانه در طول سالهای گذشته با توجه به نوع سیاستهای اعمالی و تفکرات مدیریتی در حوزه کلان از آن غفلت شده است. این غفلت باعث شده تا باوجود آنکه بوشهر همچنان رقم خوبی از تجارت و حمل و نقل دریایی کشور را در دست داشته باشد، اما نتواند خود را بهعنوان دردسترسترین بندر به ایران داخلی، مطرح کند.
بهعنوان مثال در طول چهار سال گذشته نماینده دولت تاکید بدون برنامهای بر حوزه گردشگری کرد و بهزعم خودش در تلاش بود تا استان بوشهر را در حوزه جذب گردشگر به موقعیتی برساند، اما همه گامهایی که برداشت به دلیل نبودن یک آمایش دقیق سرزمینی و برنامه مدونِ کارشناسی شده در قالب یک پارک بیمصرف در خارج از شهر بوشهر خود را نشان داد که با رفتنش به محلی برای اتراق افراد بیخانمان تبدیل و در بهترین حالت با تحویل آن به شهرداری بوشهر در برخی از فصلهای سال بهعنوان پاتوق خانوادههای بوشهری برای نوشیدن چایی و کشیدن قلیان تبدیل شود.
روز گذشته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در معدود سخنرانیهای خود به آمارهای خوبی در مورد ظرفیتهای بندری استان اشاره کرد (البته وعده داده که در نشست خبری امروز خود مسائل مهمتری را معرفی کند) که نشان میدهد اگر در مجموع 11 بندر استان سرمایهگذاری و برنامهریزی چند سالهای صورت بگیرد، بوشهریها بدون نیاز به نفت و گاز، روی پای خود خواهند ایستاد.
وجود 11 بندر در یک استان با بیش از 700 کیلومتر ساحل، نعمتی است که خیلی از کشورهای جهان از آن بیبهره هستند، حتی کشورهای بسیاری هستند که تنها یکی دو بندر دارند و مرزهای دریایی آنها بسیار اندک است. از میان 10شهرستان استان بوشهر، فقط دشتستان به دریا ارتباط ندارد و میتوان با مطالعه و بررسی دقیق تجربیات دیگر کشورها در حوزه بندری، جمعیت یک میلیون نفری بوشهر را به سادگی با بهره گرفتن از ظرفیت موجود تغذیه کرد و هیچ بیکاری هم در استان نداشت.
امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در کنار دریا برپا شدهاند، شهرهای اقتصادی جهان مانند نیویورک یک شهر بندری است و به دلیل تنوع در تجارت دریایی و صنایع وابسته در حوزه دریا، اعم از صید و حمل و نقل بار و مسافر، شهرهای بندری همیشه رونق داشتهاند. متاسفانه در بوشهر، بیش از آنکه صنایع وابسته به حوزههای برشمرده شده رونق داشته باشند، دلالی کالا و بازرگانی در حوزه جابجایی کالا رشد کرده که هیچ وقت رشد پایداری نخواهد بود و مانند جزر و مد دریا، بالا و پایین میشود.
از همینرو، به استاندار بعدی توصیه میشود توسعه دریاپایه را مدنظر قرار داده و با اولویت دادن به طرح راهآهن برای اتصال بندر بوشهر به داخل کشور، فکری به حال دیگر بندرهای استان هم کند و با بهروز کردن امور و تسهیل خدمات راه را برای ایجاد اشتغال پایدار در استان فراهم کند. در این زمینه البته دیگر دستگاههای استانی هم باید حضور قوی داشته باشند و دولتیها نیز به شکلی باید حرکت کنند که بوشهر بینیاز از نگاه به حوزه نفت و گاز باشد و پولی که از این حوزه به دست میآید به عنوان سرمایه فرزندان این استان نه در حوزه خدمات آنی، که در زیرساختهای آیندهنگرانه هزینه شود.