bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
واقعیت آن است که امسال قصد رفتن به نمایشگاه مطبوعات را نداشتیم، دلایل آن هم بسیار است. ما روزنامه‌ای سراسری با محوریت استان بوشهر هستیم و دفترمان در بوشهر. نه مانند خیلی از روزنامه‌ها و رسانه‌ها!! پول داریم که غرفه‌های بزرگ چند ده متری بگیریم و نه وسعمان می‌رسید که بخواهیم آن را بزک کنیم، چرا که بر این باورم همین پولی که می‌خواهیم آنجا هزینه کنیم خرج حقوق و چاپ روزنامه شود.
کریم جعفری:
واقعیت آن است که امسال قصد رفتن به نمایشگاه مطبوعات را نداشتیم، دلایل آن هم بسیار است. ما روزنامه‌ای سراسری با محوریت استان بوشهر هستیم و دفترمان در بوشهر. نه مانند خیلی از روزنامه‌ها و رسانه‌ها!! پول داریم که غرفه‌های بزرگ چند ده متری بگیریم و نه وسعمان می‌رسید که بخواهیم آن را بزک کنیم، چرا که بر این باورم همین پولی که می‌خواهیم آنجا هزینه کنیم خرج حقوق و چاپ روزنامه شود.
 البته ما آدم بیکار هم در روزنامه نداریم که برود دنبال کارها و اصولا اهل کپی کردن مطالب سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هم در وهله اول نیستیم و با وجود حضور 20 نفر در مجموعه، هنوز هم از کمبود شدید نیرو رنج می‌بریم. اصرار بچه‌ها کار خودش را کرد و زحمتش هم افتاد پای خودشان و رفتند و امیدوارم که موفق هم باشند. نزدیک به 800 شماره از روزنامه بامداد جنوب منتشر شده و در طول این مدت با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌ و می‌کنیم.

 از جمله شکایت‌هایی که معمولا کار یک عده‌ «ترسویِ بی‌منطق» است و مطالباتی که هنوز به دست ما نمی‌رسد. با تغییراتی که در سطح استانداری صورت گرفته، انتظار داریم که شرایط اندکی بهتر شود و روزنامه‌ها بدون آنکه از هزینه کردن واهمه داشته باشند، بتوانند با فکری آزاد و راحت نمای بیشتری از یک روزنامه را به مخاطبان عرضه کنند. نگارنده وقتی استان‌های دیگر را نگاه می‌کنم و می‌بینم که چگونه از نشریات خود حمایت می‌کنند، به حال استانم تاسف می‌خورم. متاسفانه در استان ما روزنامه و نشریه تبدیل به دکانی برای کاسبی شده و افرادی را سراغ دارم که نمایندگی 10 روزنامه را دارند و خانوادگی تابلو زده و سالانه میلیاردها تومان از سرمایه استان را خارج و به جیب استان‌های همجوار و مرکزنشینان می‌ریزند. تاسف‌بارتر آنکه، برخی‌ها که خود نشریه دارند، باز هم نمایندگی چندنشریه دیگر را دارند و بیشتر هم می‌خواهند. در این مورد کافی است سری به استان خراسان رضوی، فارس و یا اصفهان بزنید تا متوجه این مساله بشوید که آنها چگونه از نشریات خود حمایت می‌کنند و با چه ساز و کاری اقدام به توزیع آگهی‌ها کرده و هیچ اداره‌ای حق ندارد بدون اجازه فرهنگ و ارشاد، آگهی‌های خود را به نشریات خارج از استان بدهد. اما وقتی برخی از کارمندان حتی به آگهی‌های ثبتی هم رحم نمی‌کنند و از آن دنبال کاسبی هستند که خداوند خودش به داد ما برسد. این مساله باعث شد تا نشریات در استان بوشهر جان نگیرند و با خروج پول از چرخه آگهی‌های استان، آنچه هم که وجود دارد، نابود شود.

اما نمایشگاه مطبوعات فی‌النفسه چیز بدی نیست، به ویژه که شاید از معدود جاهایی باشد که ما می‌توانیم در آن برخی از دوستان قدیمی خود را ببینیم، هم‌کلام شویم و البته برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی، و اجتماعی هم حضور پیدا می‌کنند. امسال در غرفه بامداد جنوب چند برنامه خود تدارک دیده شده بود که با شش برنامه مخالفت شد. غرفه را هم خود بچه‌ها طراحی کردند و هر آنچه وجود دارد، تلاش خود آنهاست.
اما روز گذشته که مطالب وزیر ارشاد و معاون اول رئیس جمهور را می‌خواندم، باز هم اندکی به خودم دلداری داده که این روزهای سخت هم به پایان می‌رسد. وقتی روزنامه‌ای دولتی با پول دولت و خیال راحت چاپ می‌کند، حقوق می‌دهد و خیلی آسان آگهی می‌گیرد، رسانه‌های نوپایی مانند بامداد جنوب که همه خرج‌شان از جیب خودشان است به هزار و یک دلیل حمایت نمی‌شوند و اگر هم حمایتی صورت می‌گیرد، چنان ناچیز است که در چشم نمی‌آید.

با این حال سخنان آقای صالحی و جهانگیری اندکی دلگرم‌کننده بود. جایی که صالحی در مورد حمایت دولت از رسانه‌ها گفت: البته توان دولت بسته و محدود بود، اما علیرغم همه محدودیت‌ها در توان اقتصادی دولت یازدهم، اتفاقاتی در حوزه حمایتی شکل گرفت و آن اینکه در آغاز دولت یازدهم بیمه‌شدگان حوزه رسانه‌ها ۵۰۰۰ و در پایان به ۱۶ هزار یعنی دو برابر و سه برابر رسید. همچنین نظام حمایتی شفافیت پیدا کرد و در آن همگان می‌توانند ببینند که گام‌های رو به جلو در حوزه شفافیت حمایتی اتفاق افتاده است.

جهانگیری هم در سخنان خود گفت که از رسانه نباید ترسید، باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقد او خیلی تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهی دادن و نقد صحیح و ترویج اخلاق و انصاف است نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی و روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت. رسانه میدان دوستی و محل انسجام و همبستگی ملی است و نه محل دشمنی و واگرایی و جامعه امروز ما نیز به شدت به رسانه با این ویژگی‌ها نیازمند است. دولت وجود رسانه‌های مستقل، حساس، سریع و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود خود می‌داند، نقد رسانه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که در اختیار مسوولان برای اداره کشور قرار می‌گیرد. در همین زمینه هر کس نتواند نقد رسانه‌های رسمی کشور را تحمل کند حتما به راه اشتباه خواهد رفت و در این اشتباه نیز منابع کشور را به در خواهد داد.

امیدوارم که عده‌ای آقایان تازه‌ به دوران رسیده‌ای که در استان بوشهر به هزار و یک دلیل به جایی رسیدند، این سخنان معاون اول رئیس جمهور را بخوانند و درس بگیرند. مساله مهم درس گرفتن است. یک بار در همین روزنامه تاکید کردم که متاسفانه مسوولان استانیِ ما از مدیران کشوری به جای مدیریت، رفتارهای بد را یاد می‌گیرند و نه رفتارهای خوب را. این سخنان باید از قوه به فعل در بیاید. شما تیتر یک روزنامه امروز بامداد جنوب را با دقت نگاه کرده و اصل گزارش را بخوانید، هدف ما مبارزه با فساد لجام‌گسیخته در کشور است. این یک ضرورت عقلایی و به نفع همه نسل‌ها است که با فساد مبارزه کنند. 
امیدواریم که نمایشگاه مطبوعات عرصه‌ای برای عرض اندازم شایسته‌ها باشد،‌ نه حضور و نفوذ پارتی‌ دارها. 

نام:
ایمیل:
* نظر: