bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
اسدالله علم در خاطراتش به‌نقل از منابع خودش در سمنان می‌نویسد که کشاورزان می‌گویند موش‌ها امسال سوراخ‌های بزرگ‌تری کنده و لانه‌هایشان را به عمق زمین برده‌‌اند و به همین دلیل امسال باران بیشتری خواهد بارید و سال پرباری خواهد بود.
کریم جعفری:
اسدالله علم در خاطراتش به‌نقل از منابع خودش در سمنان می‌نویسد که کشاورزان می‌گویند موش‌ها امسال سوراخ‌های بزرگ‌تری کنده و لانه‌هایشان را به عمق زمین برده‌‌اند و به همین دلیل امسال باران بیشتری خواهد بارید و سال پرباری خواهد بود. اما این روزها به‌نظر می‌رسد آنقدر عمق زمین گرم است و گربه‌ها بی‌عرضه شده‌اند که روی زمین هم نمی‌توانند آب پیدا کنند و هیچ نیازی به لانه‌های عمیق نیست، بارندگی کم است و زندگی روز به‌روز در فلات ایران سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. چند روز پیش در صفحه جامعه گزارشی به‌نقل از رئیس سازمان هواشناسی کشور کار شد که بازتاب خوبی داشت، ایران یکی از 10 کشور نخست آلاینده کره زمین است در حالی که از این آلایندگی چیزی نصیب کشور نمی‌شود و جز زحمت مردم، اما ایران تعهد کرده که به همان میزان که کره خاکی را آلوده می‌کند باید جبران کند.

 مشخص نیست که این تغییر اقلیم است، گرم شدن زمین یا همین خشکسالی‌های دوره‌ای که هر هفت هشت سال دامن کشور را می‌گیرد. خلیج فارس گرم‌تر شده، زمین تفتیده و پرندگان دیگر صدایشان برای مهاجرت نمی‌آید، مسوولان هم مرتب دنبال افتتاح پتروشیمی و صنایع آلاینده هستند. نخل‌های دشتستان از تشنگی دو سال یک بار ثمر نمی‌دهند و بسیاری از دشت‌های استان به دلیل برداشت غلط آب در سال‌های گذشته عملا نشست کرده است. زمین آنچه در میلیون‌ها سال انباشته کرده بود در چند سال توسط بشرِ حریصِ بی‌برنامه بر باد داد تا امروز همه کاسه چکنم چکنم دستشتان بگیرند. متاسفانه در کشور مسوولان به دلایل مختلفی که ناشی از بیسوادی، تنبلی و منافع است به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و این موضوع را دستکم می‌توان در رفتار متکبرانه استاندار سابق در ایجاد یک پارک پرهزینه در کنار بزرگراه امام علی یافت که در حال متروکه شدن است. 

خلیج‌فارس ذخایرش به دلیل ازبین رفتن مرجان‌ها و صید‌ بی‌رویه توسط صیادان از دست داده و توان بازیابی خود را ندارد و باز هم هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. اداره شیلات صرفا به فکر حوضچه‌های میگو است و مدیرکل آن هم جرات نمی‌کند تلفن کسی را جواب دهد تا از او سوال شود که دستکم خبر از حال خراب دریا دارد یا آنکه دو دستی میز را چسپیده تا فرار نکند!! مشکلاتی این‌چنینی را اگر به شکل دقیقی دنبال کنید درخواهید یافت بخشی از مشکلات کشور را در آینده در خود خواهد داشت. همین امروز به‌تاکید می‌گویم که نه تنها روستاهای استان بوشهر تا چند سال آینده به‌صورت کامل تخلیه می‌شوند، بلکه اگر روند تغیر اقلیم به همین شکل باشد شک نداشته باشید که بوشهر و سواحل خلیج‌فارس هم دیگر جای زندگی نیست. پس تا دیر نشده باید فکری کرد. بامداد جنوب در بخشی از رسالت خود به‌جرات تنها روزنامه کشور است که سعی کرده در حوزه زیست‌محیطی قلم براند، دیگران چه کرده‌‌اند؟

برچسب ها: زندگی ، یادداش ، محیط زیست
نام:
ایمیل:
* نظر: