bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
ادعای ترامپ را نهادهای نظامی ایران رد کردند؛
ابوعلی زرین‌قلم: حدود یک ماه پس از آن‌که ایران در نزدیکی تنگه هرمز و در آب‌های ساحلی خود یک فروند پهپاد پیشرفته امریکایی را با موشک‌های ساخت داخل به زیر کشید، امریکایی‌ها و بسیاری از کشورهای عربی که انتظار داشتند کاخ سفید علیه ایران اقدامی تلافی‌جویانه صورت دهد، سرخورده شدند. این سرخوردگی در ناتوانی برای تلافی باعث شد

ابوعلی زرین‌قلم

حدود یک ماه پس از آن‌که ایران در نزدیکی تنگه هرمز و در آب‌های ساحلی خود یک فروند پهپاد پیشرفته امریکایی را با موشک‌های ساخت داخل به زیر کشید، امریکایی‌ها و بسیاری از کشورهای عربی که انتظار داشتند کاخ سفید علیه ایران اقدامی تلافی‌جویانه صورت دهد، سرخورده شدند. این سرخوردگی در ناتوانی برای تلافی باعث شد تا مقامات امریکایی هم از ترس هدف قرار نگرفتن دوباره پرنده‌هایشان و هم برای مصرف داخلی به‌شدت دنبال این باشند که پهپادی ایرانی را منهدم کنند، هدفی که به‌نظر می‌رسد شامگاه پنجشنبه به وقت آسیای غربی امریکایی‌ها به آن دست پیدا کرده و رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان یک دستاورد بسیار بزرگ از آن یاد کرد اما آنها نمی‌دانستند که اوضاع بر چه قرار است.

 

ادعای دروغ ترامپ

رئیس‌جمهوری امریکا درست در آخرین ساعت روز پنجشنبه به وقت ایران مدعی شد، نیروهای نظامی این کشور در تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین «ایرانی» را در فاصله حدود یک کیلومتری یک ناو امریکایی هدف قرار داده‌اند. دونالد ترامپ در صحبت‌های خود با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که یک ناو نیروی دریایی امریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب «اقدامی تدافعی» ساقط کرده است.

به ادعای ترامپ، ناو یواس‌اس باکسر (ال‌اچ‌دی-۴) پنجشنبه این پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است. ناو باکستر اقدام دفاعی علیه پهپاد ایرانی به عمل آورد که در فاصله نزدیکِ حدود هزار یاردی به آن حضور داشته و هشدارهای متعدد برای تهدید نکردن امنیت این ناو و خدمه آن را نادیده گرفته بود. پهپاد ایرانی بلافاصله منهدم شد.

ترامپ ادعاهای خود را با این صحبت بی‌اساس ادامه داد که «اقدام پهپاد ایرانی آخرین نمونه از اقدامات متعدد تحریک‌آمیز و خصمانه علیه کشتی‌هایی است که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند.» او گفت: ایالات متحده حق دفاع از کارکنان و تاسیساتش را برای خود محفوظ می‌داند و تلاش‌های ایران برای ایجاد اختلال در آزادی دریانوردی و تجارت جهانی را محکوم می‌کند.

 

هیچ پهپاد ایرانی از دست نرفته است

شاید وزیر امور خارجه ایران که در سازمان ملل در خاک امریکا به‌سر می‌برد، نخستین فردی بود که به این مساله واکنش نشان داد و تاکید کرد که در تماس با تهران به گفته شده که ما هیچ پهپادی را در خلیج فارس یا هر نقطه دیگری از دست نداده‌ایم.

با این حال، صبح روز جمعه سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان از یکسو و سپاه ایران از سوی دیگر در بیانیه‌های جداگانه به این مساله واکنش نشان دادند. ابتدا سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس‌جمهور امریکا، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور امریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر امریکایی گزارش نشده است.

 

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی‌پایه رئیس‌جمهور امریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین‌المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

 

سپاه: به‌زودی فیلم ناو امریکایی منتشر می‌شود

پس از آن بود که سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای به این خبر دروغ رئیس‌جمهور امریکا و رسانه‌های این کشور واکنش نشان داد.

در پی ادعای واهی و دروغین شب گذشته ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا  مبنی بر سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی توسط ناوچه تهاجمی آبی-خاکی یو‌اس‌اس باکسر این کشور در تنگه هرمز و تکذیب آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: به‌زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه یواس‌اس باکسر امریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز گذشته (پنجشنبه) بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.

در این بیانیه تاکید شده است: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه امریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای امریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.

روابط عمومی کل سپاه در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: یگان‌های دریایی و هوافضای سپاه بر اساس ماموریت‌های قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس، تحرکات بیگانگان به‌ویژه نیروهای تروریست امریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به‌طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، روبه‌رو خواهند ساخت.

پنتاگون حرفی از ایران نزد!

با این حال، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، اخبار منتشرشده درباره هدف قرار گرفتن یک پهپاد را -که پیش‌تر ترامپ ادعای ایرانی بودن آن را مطرح کرده بود- تائید کرد.

به گزارشفاکس‌نیوز، جاناتان هافمن در این‌باره مدعی شد: حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، ناو باکسر در آب‌های بین‌المللی قرار داشت که در حال انجام یک ترانزیت برنامه‌ریزی شده در محدوده، در تنگه هرمز بود. یک هواپیمای بدون سرنشین در محدوده‌ای تهدیدآمیز به باکسر نزدیک شد. این ناو اقدامی تدافعی علیه این پهپاد به عمل آورد تا از تامین امنیت باکسر و خدمه‌اش اطمینان حاصل شود.

با این حال، سخنگوی وزارت دفاع امریکا به ایرانی بودن این پهپاد اشاره‌ای نکرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: