bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
پیروزی بزرگ ایران در مقابل انگلیس و امریکا؛
بامداد جنوب: آزادی نفت‌کش ایرانی گریس1 که توسط راهزنان انگلیسی و به درخواست امریکایی‌ها در تنگه جبل‌الطارق ربوده شده بود، بی‌شک یک پیروزی تاریخی برای ملت ایران به‌شمار می‌رود. این نفت‌کش که آرام آرام خود را برای ترک این منطقه آماده می‌کند، با همه مسائل باز هم در روز 28 مرداد موفق به ترک لنگرگاه خود در این آبراهه بین‌المللی تحت اشغال انگلیسی‌ها شد.

بامداد جنوب: آزادی نفت‌کش ایرانی گریس1 که توسط راهزنان انگلیسی و به درخواست امریکایی‌ها در تنگه جبل‌الطارق ربوده شده بود، بی‌شک یک پیروزی تاریخی برای ملت ایران به‌شمار می‌رود. این نفت‌کش که آرام آرام خود را برای ترک این منطقه آماده می‌کند، با همه مسائل باز هم در روز 28 مرداد موفق به ترک لنگرگاه خود در این آبراهه بین‌المللی تحت اشغال انگلیسی‌ها شد.

روز گذشته خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که ابر نفت‌کش گریس1 که بیش از یک ماه است در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده، در حال ترک این منطقه به سمت بندری در مدیترانه است. دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق چند روز پیش اعلام کرد که این نفت‌کش رفع توقیف شده و دیگر دلیلی برای نگه داشتن آن وجود ندارد.

از سوی دیگر، روز گذشته دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق درخواست امریکا را برای توقیف گریس1 کشتی حامل سوخت ایران رد کرد. این تصمیم چند روز پس از آن مطرح می‌شود که دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق به توقیف چند هفته‌ای این کشتی پایان داد.

اوایل ماه ژوئیه یک نفت‌کش حامل نفت ایران توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق با ادعای این‌که برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا، مقصد آن سوریه بوده است، توقیف شد. وزارت دادگستری امریکا روز جمعه خبر داد که یک دادگاه حکم توقیف گریس۱ را صادر کرده است. بر اساس شکایت دولت امریکا، کشتی گریس1 با بیش از دو میلیون بشکه نفت مورد جریمه واقع شده است. وزارت دادگستری امریکا مدعی است که گریس۱ به سپاه پاسداران ایران مرتبط است که از سوی امریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور قرار گرفت.

با این حال، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به رفع توقیف نفت‌کش گریس۱ (آدریان دریا) که حامل نفت ایران بود از سوی دولت جبل‌الطارق اظهار کرد: اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود.

سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی صبح امروز در دومین همایش ملی روش های تحلیل اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره ترک سیاست صبر استراتژیک از اردیبهشت‌ماه سال جاری و اتخاذ راهبرد مقاومت توسط کشورمان و استمرار این راهبرد اظهار کرد: حق را باید ستاند و حق به انسان هدیه داده نمی‌شود. ما هم به‌عنوان ملتی که همواره مقاوم بوده‌ایم و در راستای تامین حقوق خود تلاش کرده و بهای زیادی را پرداخته‌ایم؛ بر همین مبنا از طریق مقاومت در برابر زورگویی‌های دشمنان می‌توانیم حق خود را بگیریم.

به گفته خرازی، آن‌چه که در ماه‌های اخیر به‌عنوان راهبرد مقاومت و راهبرد توازن اتفاق افتاد، در این راستا بود که ما با مقابله با زورگویی‌های دیگران می‌توانیم حقوق خود را استیفا کنیم. امروز ملت ایران از این بابت که توانسته‌اند در مقابل زورگویی‌های امریکا و متحدانش مقاومت کرده و اقتدار خود را نشان دهند، سربلند هستند. باید این مسیر را با تدبیر، عقلانیت و خردورزی ادامه داد تا این دوره که در آن فشارهای زیادی از سوی بیگانگان به مردم وارد می‌شود بگذرد و ملت ایران سربلند باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تدوین سند راهبردی سیاست خارجی و قراردادن راهبرد مقاومت فعال در این سند، با تاکید بر این‌که آنچه در دست تهیه است، سند نیست، تصریح کرد: در واقع راهبردی است که برای مقام معظم رهبری در شورای راهبردی روابط خارجی تهیه می‌شود و با صلاحدید ایشان به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود. در مورد راهبرد مقاومت فعال گزارش‌هایی را خدمت ایشان ارسال کرده‌ایم و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خرازی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شکست اخیری که انگلستان و امریکا در دزدی دریایی اخیر متحمل شدند و پیروزی جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماتیک با اتخاذ مقاومت فعال و تهدید امریکا برای توقیف کشتی گریس١ پس از خروج از جبل‌الطارق، خاطرنشان کرد: اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود. این حرکات دشمنان قطعا پایانی ندارد و آنها همواره توطئه‌ها و نقشه‌های زیادی را برای ما طراحی می‌کنند و باید در برابر این توطئه‌ها آماده باشیم و از هویت و منافع خود دفاع کنیم.

گفتنی است نفت‌کش گریس1 که نامش برای همیشه در تاریخ ثبت شد، حالا نامی جدید دریافت کرده و به اسم «آدریان دریا» به قلب آب‌های مدیترانه زده است. در مورد تغییر نام این نفت‌کش، روز گذشته سفیر کشورمان در لندن در صفحه توئیتر خود نوشت: بر اساس گواهینامه ثبت جدید نفت‌کش حامل نفت ایران که نزد ما موجود است، تاریخ ثبت این نفت‌کش با نام جدید خود یعنی آدریان دریا، روز ۲۴ تیرماه امسال مطابق با ۱۵ ژوئیه می‌باشد که بیش از یک ماه از آن می‌گذرد.

حمید بعیدی‌نژاد در ادامه این پست خود یادآور شد که با تصمیم به قرار گرفتن نفت‌کش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، لازم بود که ثبت نفت‌کش نیز در ایران انجام گیرد. طبعا با ثبت کشتی در ایران، نام جدید ایرانی برای آن انتخاب شد. سفیر کشورمان تاکید کرد که این کشتی تحت هیچ‌گونه تحریمی قرار ندارد و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.


نام:
ایمیل:
* نظر: