bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸
بامداد جنوب: «جامعه روحانیت مبارز» که سال‌ها محوریت اصولگرایی را برعهده داشت، این روزها برای احیای جایگاه مرکزی خود در جریان راست سیاسی، دست به دامن بنیانگذارانش شده است. حضور اخیر حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در نشست این تشکل، از این منظر تحلیل می‌شود.

«جامعه روحانیت مبارز» که سال‌ها محوریت اصولگرایی را برعهده داشت، این روزها برای احیای جایگاه مرکزی خود در جریان راست سیاسی، دست به دامن بنیانگذارانش شده است. حضور اخیر حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در نشست این تشکل، از این منظر تحلیل می‌شود.

حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست «جامعه روحانیت مبارز» پس از ۱۰ سال، بحث و نظرهای متفاوت در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان، گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری سابق با روزنامه اینترنتی «ایندیپندنت فارسی» و .... از تازه‌ترین تحولات سیاسی است که بحث و نظرهای انتخاباتی را به‌دنبال دارد.

حضور ناطق در جلسه جامعه روحانیت مبارز

بالاخره پس از سال‌ها تلاش و دعوت‌های پیاپی از حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، دیروز این چهره شاخص سیاسی پس از ۱۰ سال غیبت، در جلسه جامعه روحانیت مبارز شرکت کرد. دعوت کتبی آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل این تشکل از ناطق، زمینه این حضور را فراهم کرد. جریان‌های سیاسی این همراهی را در چارچوب انتخاباتی تحلیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این ارتباط به رسانه‌ها، گفت: آقای ناطق‌نوری گفته بودند از من دعوت کنید تا در جلسه حاضر شوم و در همان جلسه، آیت‌الله موحدی‌کرمانی به‌صورت مکتوب ایشان دعوت کرده بودند که در جلسه جامعه روحانیت مبارز شرکت کنند.

مصباحی‌مقدم درباره جزئیات جلسه جامعه روحانیت، بیان کرد: در این جلسه، آقای ناطق‌نوری به‌عنوان میهمان حاضر شده بودند و هیچ اظهارنظری نکردند و نکته‌ای هم درباره حضور ایشان در جلسات آینده بیان نشد. اعضای جلسه از حضور ناطق خوشحال بودند و می‌گفتند«یار امام خوش آمد».

سخنگوی جامعه روحانیت با بیان این‌که احتمالا حضور آقای ناطق‌نوری به همین جلسه ختم خواهد شد و گویا این حضور ادامه پیدا نخواهد کرد، گفت: اعضای جامعه روحانیت در این جلسه با حضور ایشان خوشحال شدند و با خنده می‌گفتند که «یار امام خوش آمد».

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به خبرگزاری «فارس»، گفت: ایشان امروز به دعوت آیت‌الله موحدی‌کرمانی در جلسه جامعه حضور پیدا کردند ولی در مورد این که در جلسات آینده نیز حضور پیدا بکنند چیزی نگفتند. آقای ناطق‌نوری فرد اصولگرایی است که کسی نمی‌تواند او را از اصولگرایی باز دارد و از خانواده شهدا است و اگر به برخی جریان‌ها نزدیک می شود به قصد هدایت آنها است.

سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت هم در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که آیا حضور ناطق‌نوری به‌عنوان میهمان بود یا بازگشت به‌عنوان یکی از اعضای رسمی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرد: به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحبخانه به جامعه بازگشتند. بسیاری حضور روز سه‌شنبه ناطق در جلسه جامعه روحانیت را به «آشتی» با اصولگرایان سنتی می‌دانند.

در عین حال برخی رسانه‌ها از مخالفت عده‌ای از اعضای جامعه روحانیت با حضورر ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت خبر دادند. به نوشته «خبرآنلاین»، شنیده‌ها حکایت از آن دارد وقتی زمزمه دعوت از ناطق‌نوری مطرح بوده است برخی اعضای این تشکل روحانی، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا موحدی‌کرمانی را از این اقدام منصرف کنند که البته او در برابر این عده مقاومت می‌کند و با تلاش اکثریت اعضای جامعه روحانیت مبارز، در نهایت جلسه دیروز تشکیل ‌می‌شود.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان احیای شیخوخیت در اردوگاه اصولگرایی را هدفی دور از دسترس می‌دانند.

یدالله طاهرنژاد دیروز در گفت‌وگو با خبرگزای «ایلنا» گفته بود: یکی از محوری‌ترین عناصر موثر در ایجاد انسجام حداکثری، شیخوخیت و شخصیت محوری است که متاسفانه اصولگرایان از چنین موقعیتی برخوردار نیستند و این مساله انسجام و وحدت را در جبهه اصولگرایان سخت می‌کند. البته دوستانی هستند و دارند تلاش می‌کنند که این اتفاق بیفتد اما من به‌شخصه خوشبین نیستم که وحدت کامل بین اصولگرایان ایجاد شود اما چون اصولگراها نسبت به انتخابات پیش‌رو و موفقیتشان در این انتخابات خوش‌بین هستند این خوش‌بینی ممکن است فضای وحدت حداکثری را برای آنها فراهم کند.

بررسی صلاحیت‌ها؛ متغیری تعیین‌کننده در انتخابات

بررسی صلاحیت‌های نامزدها از سوی شورای نگهبان یکی از متغیرهای تعیین‌کننده در مورد کیفیت برگزاری انتخابات پیش‌رو است. از این‌رو این مساله در کانون بحث و نظر چهره‌ها و جریان‌های سیاسی است.

احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «ایلنا» با آسیب‌شناسی عملکرد شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان را دچار یک مشکل واقعی می‌بینم و آن این است که در یک مدت کوتاه نمی‌شود یک ارزیابی درست انجام داد. این حتی به ساختار انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برمی‌گردد. شورای نگهبان در عرض پانزده روز باید حداقل پنج هزار پرونده را رسیدگی کند معلوم است که خیلی حرف‌ها پیش می‌آید.

این فعال سیاسی با بیان این‌که ما یک اشکال ساختاری در انتخابات داریم در تشریح این اشکال بیان کرد: ما پروسه‌های مربوط به انتخابات را در کشور دیر شروع می‌کنیم. کارهای مربوط به انتخابات باید حداقل شش‌ماه قبل از زمان برگزاری انتخابات آغاز شود و همه کارها باید با دقت و انصاف صورت گیرد اما وقتی که کار عجله‌ای انجام شود از کارگروه‌ها و مراجع زیرمجموعه خود استعلام می‌گیرند که این روش، کار را با مشکل روبه‌رو می‌کند و با توجه به آن استعلام یک فرد را رد یا فرد دیگری را تائید می‌کنند. این امر باعث می‌شود ارزیابی با همه‌جانبه‌گرایی صورت نگیرد.

توکلی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای شورای نگهبان چیست که بتواند بهترین عملکرد را به دور از غرض‌ورزی در انتخابات پیش رو داشته باشد، گفت: باید استراتژی داشته باشند، باید بگویند مقصود از شرکت در فتنه چیست؟ که این باید به‌طور واضح تعریف شود. سپس باید بگویند این موضوع را تا کجا تحمل می‌کنیم. اگر این تعاریف روشن باشد خطا پایین می‌آید. به نظر من الان روشن نیست. علاوه بر این نسبت به پاکدستی و پاکدامنی داوطلبان باید بسیار حساس‌تر باشد تا مسائل سیاسی.

یدالله طاهرنژاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با «ایلنا» در مورد برخی نگرانی‌ها از احتمال ردصلاحیت تعدادی از کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: دوستان ما به‌صورت فردی و حضوری با طرف مقابل لابی می‌کنند تا یک مقداری امر بررسی صلاحیت‌‌ها را تسهیل کنند که امیدواریم در این دوره مقداری کار روان‌تر پیش برود تا همه سلایق بتوانند در انتخابات شرکت کنند و هر کس به پای صندوق رای می‌رود بتواند در میان کاندیداها شخص مورد علاقه خودش را بیابد.

طاهرنژاد گفت: در مجلس دهم اتفاقی که افتاد این بود که شورای نگهبان، لیدرهای جریان اصلاح‌طلب را ردصلاحیت کرد و مردم هم در پای صندوق رای، لیدرهای جناح اصول‌گرا را ردصلاحیت کردند و در نتیجه این موضوع روی شکل‌گیری مجلس تاثیر گذاشت اما عملکرد دوستان باید با توجه به توان و مجموعه محدودیت‌هایی که بوده ارزیابی شود و نمی‌توانیم عملکرد آنها را خیلی نقد کنیم. اگر صلاحیت‌ها با وسعت نظر بیشتری بررسی بشود و افراد بیشتری بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و به افکار عمومی عرضه شوند حتما مجلس قدرتمندتری خواهیم داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: