bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
در میان غیبت معنادار اصلاح‌طلبان و هجوم جریان رقیب در دومین روز ثبت‌نام؛
ابوعلی زرین‌قلم: دومین روز از ثبت‌نام نامزدهای احتمالی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد. در سراسر کشور نزدیک به 1900 در 48 ساعت گذشته ثبت‌نام کرده و انتظار می‌رود که تا پایان موعد ثبت‌نام بیش از 10 هزار نفر در سراسر کشور خود را به فرمانداری‌ها و مراکز ثبت‌نامی رسانده و اقدام به نوشتن نام خود کنن

ابوعلی زرین‌قلم:

دومین روز از ثبت‌نام نامزدهای احتمالی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد. در سراسر کشور نزدیک به 1900 در 48 ساعت گذشته ثبت‌نام کرده و انتظار می‌رود که تا پایان موعد ثبت‌نام بیش از 10 هزار نفر در سراسر کشور خود را به فرمانداری‌ها و مراکز ثبت‌نامی رسانده و اقدام به نوشتن نام خود کنند. در استان بوشهر هم تعداد افرادی که تا شب گذشته در فرمانداری‌ها اقدام به نوشتن نام خود کردند، به 32 نفر رسید، اما هنوز چهره شاخصی در دو حوزه مرکز استان و دشتستان به این مساله ورود نکرده است. با این حال، افراد وابسته به جریان اصلاح‌طلبی در دومین روز ثبت‌نام حضورشان بسیار کم‌رنگ بوده، نامزدهای وابسته به اصوالگرایان به صورت دستجمعی به مراکز ثبت‌نام هجوم برده‌اند.

ز روز گذشته همچون دوره‌های پیشین مردان و زنان زیادی برای ثبت نام انتخابات اقدام کرده اند. داستانی تکراری که شهروندان عادی برای نامزدی در انتخابات‌ها اعلام آمادگی می‌کنند. در انتخابات پیشین برای دوره دهم مجلس قریب به ۱۲ هزار نفر نام‌نویسی کردند که تنها ۴۰ درصد از آنان، از نگاه شورای نگهبان مجموعه شرایط کلی برای نمایندگی را داشتند؛ یعنی رقمی حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نفر. باید دید در انتخابات امسال این رکورد جابه جا خواهد شد یا نه.

غیبتی که معنادار است

از سوی دیگر در دو روز اول اصلاح طلبان تمایل زیادی به ثبت نام در انتخابات مجلس نشان نداده اند، البته این اول راه است و باید منتظر روز‌های آینده بود. فضا سیاسی کشور نیز به گونه‌ای است که احتمالا اصلاح طلبان حضور چشمگیری برای نامزدی در انتخابات نداشته باشند.

چشم انداز استقبال اصلاح طلبان از انتخابات هنوز روشن نیست، این جریان مدت هاست درگیر اختلافات عمیق داخلی است و از سوی دیگر با ریزش چشمگیر هوادارانش نیز دست و پنجه نرم می‌کند. این وضعیت پس از ناآرامی‌های اخیر در کشور عمیق‌تر هم شده است و ممکن است اصلاح طلبان به صورت کم فروغ و بدون اتحاد و برنامه ریزی مشترک وارد انتخابات شوند که این موضوع می‌تواند در شکست این جریان موثر باشد. احتمالا میانه رو‌ها در این زمینه فعال‌تر ظاهر شوند. اصلاح طلبان چالش دیگری هم دارند و آن هم ردصلاحیت‌های احتمالی است. این جریان مانند همه دوره‌های پیشین بیش از گروه‌های رقیب دیگر با خطر ردصلاحیت نامزد‌های خود روبه‌رو است.

در همین رابطه روز شنبه سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به شبهه یکی از مدیران رسانه‌ای کشور درخصوص ردصلاحیت برخی از کاندیدا‌ها به دلیل گرفتن عکس یادگاری با برخی افراد، اظهار کرد: «اینکه گفته می‌شود، شورای نگهبان یک کاندیدا را فقط به دلیل گرفتن عکس یادگاری با برخی افراد مسئله‌دار، ردصلاحیت کرده، غلط است.»

کدخدایی افزود: «منظور شما افرادی مثل آقایان خاتمی یا موسوی است دیگر. همین الان افرادی در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هستند که بعضا با همین افراد عکس گرفته و حتی ارتباط نزدیکی هم با آن‌ها دارند، اما ردصلاحیت نشده‌اند، بنابراین مبنای ما گرفتن یک عکس نیست.»

گل به خودی اصلاح‌طلبان در بوشهر

با این حال وضعیت در استان بوشهر اندکی متفاوت است. تجربه دور گذشته و تصمیم‌گیری سراسر غلط پیرمردهای تکراری اصلاح‌طلب که خود را لیدر اصلاحات در بوشهر می‌خوانند به مردم ثابت کرده که نباید به حرف این جماعت گوش داد و بار دیگر با طناب آنها به چاه رفت!! اشتباه راهبردی اصلاح‌طلبان در دو حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ و دشتستان باعث شد تا امروز نه تنها مردم هیچ اعتمادی به این افراد - که بیش از سه دهه است مدعی نمایندگی اصلاح‌طلبان بوده و هیچ وقت هم عرصه را ترک نکرده و نمی‌کنند- نداشته باشند و خود آنها نیز می‌دانند که مردم با ترازوی‌شان کلوخ هم نمی‌کشند.

گل به خودی اصلاح‌طلبان در بوشهر در سال 1394 باعث شده تا هم مردم رنجیده خاطر شوند و هم آنکه آنها از فرصت‌طلبی برخی از این افراد به‌شدت ناراحت و عصبانی باشند و به همین دلیل میزان مشارکت آنها به نفع این جریان بسیار پایین خواهد بود. البته این مساله موید آن نیست که جریان اصولگرا بتواند حامیان خود را مانند همیشه وارد صحنه کند، به زودی گزارشی در مورد اختلافات بیش از اندازه اصولگرایان و ناتوانی آنها در رسیدن به گزینه واحد خواهیم نوشت.

۲۴ فرایند انتخابا الکترونیکی است

در این میان گفته می‌شود که از ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۴ فرایند الکترونیکی است و فقط مرحله اخذ رای و شمارش آراست که برای انجام آن نیازمند ایجاد زیرساخت و هماهنگی شورای نگهبان هستیم.

از سوی دیگر سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت نام ۱۸۴۴ نفر برای داوطلبی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا پایان دومین روز مهلت قانونی ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری خبر داد. سید‌اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور به ارائه‌ی گزارشی از آمار ثبت نام کنندگان در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه دومین روز ثبت نام،۱۸۴۴ نفر برای داوطلبی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۱ درصد از این تعداد از بین خانم‌ها و ۸۹ درصد مربوط به آقایان است.

به گفته وی، ۳.۳ درصد از مجموع ثبت‌نام کنندگان دارای تحصیلات حوزوی هستند، ۱۲.۸ درصد دارای تحصیلات دکترا و ۷۶.۸ درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و ۷.۱ درصد دارای مدارک لیسانس و کمتر از آن هستند. تعداد دیگری از ثبت‌نام کنندگان هستند که هنوز مرحله ثبت نام آنها تکمیل و نهایی نشده است. همچنین تعدادی دیگر هستند که کارشناسان ستاد انتخابات و ناظرین در حال کنترل مدارک آنها هستند و پس از تایید نهایی به آمار تعداد افراد ثبت نام شده طی دو روز نخست ثبت نام اضافه خواهند شد.

موسوی در پایان گفت که همچنان استان کهگیلویه و بویراحمد با تعداد ۹ نفر ثبت نامی کمترین میزان مشارکت در ثبت نام را دارد.

چند روز دیگر فرصت است

داوطلبان این انتخابات تا ۱۶ آذر فرصت دارند تا با در دست داشتن مدارک لازم، در انتخابات ثبت‌نام کنند. مدت زمان ثبت‌نام در هر روز از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۸ عصر و به مدت ۱۰ ساعت است.

بنابر اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات کشور، داوطلبان می­‌توانند به منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن مدارک زیر به وزارت کشور، فرمانداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه، سفارتخانهها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و اقدام به تکمیل فرم ثبت‌نام نمایند.

اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن

اصل شناسنامه عکسدار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن

یک قطعه عکس ۴*۳ جدید

اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)

اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین خدمت وظیفه عمومی.


نام:
ایمیل:
* نظر: