bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
زنگنه در حاشیه دیدار با روسای دانشگاه‌ها:
بامداد جنوب: تعداد میدان‌های گازی ایران به ذخایر گاز طبیعی موجود در مخازن هیدروکربوری ایران اشاره دارد که بر این اساس میزان ذخیره درجای گاز طبیعی کشور بالغ بر ۱۲۰۰ تریلیون فوت‌مکعب (۳۳ تریلیون مترمکعب) برآورد می‌شود. ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد سهم گاز جهان را داراست. ذخایر گازی مستقر مخازن هیدروکربوری ایران، از سه بخش تشکیل شده‌ است، دسته اول میدان‌های گازی، دسته دوم ذخایر گاز طبیعی موجود در کلاهک‌های گازی میادین نفتی و دسته سوم گاز‌های همراه نفت در میادین نفتی هستند. کلیه میادین گازی ایران، مانند کلیه میادین نفتی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است

بامداد جنوب: تعداد میدان‌های گازی ایران به ذخایر گاز طبیعی موجود در مخازن هیدروکربوری ایران اشاره دارد که بر این اساس میزان ذخیره درجای گاز طبیعی کشور بالغ بر ۱۲۰۰ تریلیون فوت‌مکعب (۳۳ تریلیون مترمکعب) برآورد می‌شود. ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد سهم گاز جهان را داراست. ذخایر گازی مستقر مخازن هیدروکربوری ایران، از سه بخش تشکیل شده‌ است، دسته اول میدان‌های گازی، دسته دوم ذخایر گاز طبیعی موجود در کلاهک‌های گازی میادین نفتی و دسته سوم گاز‌های همراه نفت در میادین نفتی هستند. کلیه میادین گازی ایران، مانند کلیه میادین نفتی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و این شرکت از طریق شرکت‌های تابعه خود وظیفه استخراج گاز را برعهده دارد که پس از تولید، در اختیار شرکت ملی گاز ایران برای توزیع قرار می‌گیرد.

تاریخچه پیدایش گاز در ایران را می‌توان هم‌زمان با کشف میدان نفتی مسجد سلیمان دانست. هم‌اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی شرکت ملی نفت ایران به‌طور متوسط ۸۳۰ میلیون مترمکعب در روز است، که ۷۰ میلیون مترمکعب در روز به نیروگاه‌ها و صنایع داخلی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز جهت تزریق به مخازن نفتی، ۳۰ میلیون مترمکعب در روز برای صادرات به کشور‌های همسایه و باقیمانده آن به مصارف خانگی اختصاص دارد. تا سال ۲۰۰۷ هنوز بالغ بر ۶۲ درصد میادین گازی ایران بکر و دست نخورده باقی‌مانده بودند. صادرات گاز ایران از دو طریق ارسال با خط لوله یا ال‌ان‌جی است. بنا بر اظهارات کارشناسان شرکت ملی نفت ایران، مخازن گازی ایران تا سال ۱۶۰۰ می‌توانند قابل بهره‌برداری باشند.

وزیر نفت عصر دیروز پس از دیدار با روسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران درباره سکو‌های پارس جنوبی، تصریح کرد: دو سکو از آخرین سکو‌های پارس جنوبی یکی دیروز نصب شد و سکوی بعدی قبل از نوروز نصب خواهد شد. به این ترتیب همه سکو‌های ۲۷ فاز پارس جنوبی را نصب شده خواهیم داشت و ما را قادر خواهد کرد که تولید گاز از هزار میلیون مترمکعب در روز عبور کند.

زنگنه افزود: سازمان برنامه باید در خصوص آخرین وضعیت بنزین نوروز به دولت پیشنهاد دهد و در صورت تصویب دولت، برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود. من قرار نیست پیشنهادی بدهم و هر چه ابلاغ شود اجرا خواهیم کرد. علت کاهش قیمت نفت، شیوع ویروس کروناست که فعالیت اقتصادی در چین را به‌طور عمده تعطیل کرد و تقاضا برای نفت کاهش یافته است. در صورت کاهش تقاضا، اگر عرضه کاهش نیابد به‌طور طبیعی تعادل نداشتن میان عرضه و تقاضا باعث کاهش قیمت می‌شود. اوپک تلاش کرد با توافق، عرضه را کاهش دهد که تصمیم‌گیری درباره این توافق قرار شد در اجلاس ۱۵ اسفند در اوپک صورت گیرد.

وی درباره محور مذاکره خود با الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، گفت: در این مذاکره در خصوص وضع بازار صحبت کردیم که وی تحلیل خود را بیان کرد. وزیر انرژی روسیه معتقد بود که شاید در حال حاضر ضرورتی نداشته باشد که به قید فوریت عرضه را کم کنیم و باید تصمیم‌گیری را به اجلاس اوپک واگذار کنیم. سه کشور امارات، کویت و عربستان درباره کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت پیشنهاد داده‌اند و تاکنون در پی آن بوده‌اند که کشور‌های غیراوپک نیز در کاهش تولید مشارکت داشته باشد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چرا برخی تولیدکننده‌ها حدود سه سال است که از تائید محصول آنها از سوی وزارت نفت می‌گذرد اما هنوز مشابه خارجی آن وارد می‌شود از جمله دستگاه‌های توربین، افزود: در داخل کشور فقط OTC، مپنا و یک شرکت دیگر در ساخت توربین فعالیت دارد اما باید سفارش داشته باشند و در حال حاضر وزارت نفت از خارج توربین وارد نمی‌کند.

زنگنه با اشاره به جلسه امروز خود با روسای دانشگاه‌های طرف قرارداد صنعت نفت در حوزه انستیتو‌های تحقیقاتی پایین‌دستی، تصریح کرد: در این جلسه در مورد طرح‌های پتروشیمی، گاز و پالایشی بحث و تبادل نظر شد. ۱۳ انستیتو از سوی دانشگاه‌ها تاکنون تشکیل شده که چهار انستیتو برای گاز، پنج انستیتو برای پالایش و چهار انستیتو برای پتروشیمی است.در بعضی از قسمت‌ها ارتباطات خوبی میان دانشگاه‌ها و شرکت‌ها به‌ویژه در بخش گاز، توربین ملی و ساخت واحد دستیابی به فناوری LNG برای واحد‌های کوچک برقرار شده است. در بحث‌های مربوط به واحد‌های اندازه‌گیری هوشمند گاز کار‌های خوبی انجام شده است که هر دو طرف راضی بودند.

وی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها کار‌ها در حد انتظار پیشرفت نکرده بود، یادآور شد: قرار شد جلسه‌ای برای حل مشکلات برگزار شود و دوباره مشورت‌هایی با روسای دانشگاه‌ها صورت گیرد تا نتایج این فرآیند به واحد‌های وزارت نفت ابلاغ شود. ظرفیت‌های بزرگی در این بخش با تاریخ طولانی قدمت کار‌های مهندسی شیمی در بخش نفت، پالایش و پتروشیمی وجود دارد و سالانه تعداد زیادی دانشجو در این رشته‌ها در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری داریم که باید پایان‌نامه‌های خود را در مسائل مبتلا به کشور بگذرانند. این فرصت طلایی برای شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی و گاز است که باید از این ظرفیت بزرگ برای توسعه ملی و خلق فناوری و دستیابی به راهکار حل مشکلات این صنعت استفاده شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در همه این قسمت‌ها صنعت ما در حال توسعه است و به این ظرفیت‌ها نیاز داریم، خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی وجود دارد و دو طرف علاقه دارند این ارتباط به خوبی صورت گیرد. برخی زیرساخت‌ها که برای این انستیتو‌ها مورد نیاز است باید ساخته شود تا به سرمایه‌گذاری آنها کمک کنیم. یکی از مشکلات انستیتو‌ها تغییرات نرخ ارز است که باید حل شود. باید همه موارد پیگیری و دنبال شود و آن بخش‌هایی که پیشرفت لازم را نداشته مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

زنگنه، پالایش و پخش را از جمله بخش‌هایی بیان کرد که پیشرفت لازم در آن صورت نگرفته است و گفت: از همه بهتر بخش گاز است که اکنون LNG و همچنین توربین فعالیت بسیار خوبی دارند و این‌ها یک فعالیت سه‌جانبه است میان شرکت توربین کمپرسور نفت، دانشگاه علم و صنعت و شرکت گاز که دستاورد‌های خوبی داشته و توانسته‌ایم در ساخت توربین صاحب فناوری شویم. دانشگاه‌ها در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند. این یک سرمایه‌گذاری درازمدت ملی است و باید علاوه بر داشتن دستاورد‌های کوتاه‌مدت برای علاقه‌مند کردن این شرکت‌ها اما باید بپذیریم که کار با دانشگاه‌ها یک سرمایه‌گذاری درازمدت است.

وی در خصوص سفر خود به وین با توجه به اختلال‌هایی که در سفر‌های خارجی و محدودیت در آنها و سرویس ندادن ایرلاین‌های خارجی، افزود: فعلا به شرط حیات قرار است این سفر انجام شود و سفر با هواپیمای ایران‌ایر انجام می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: