bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
بامداد جنوب: بیست و چهار ساعت پس از حمله پهپادی که گفته می‌شد به‌وسیله نیروی هوایی القاعده (ترکیه در حال حاضر به‌عنوان نیروی هوایی این سازمان تروریستی عمل می‌کند) به مواضع نیروهای مقاومت در شمال سوریه صورت گرفته، مرکز مستشاری ایران اقدام به صدور بیانیه‌ای در ۱۰ بند کرده است. انتشار این بیانیه تنها ساعتی پیش از پایان مهلت اعلام شده رئیس‌جمهور تروریست‌های القاعده مبنی بر انجام عملیات گسترده علیه ارتش سوریه حاوی پیام‌های مهمی است. همچنین در این بیانیه مسائل و نکات مهمی آمده که در ادامه به تحلیل برخی از آنها خواهیم پرداخت.

بامداد جنوب: 

بیست و چهار ساعت پس از حمله پهپادی که گفته می‌شد به‌وسیله نیروی هوایی القاعده (ترکیه در حال حاضر به‌عنوان نیروی هوایی این سازمان تروریستی عمل می‌کند) به مواضع نیروهای مقاومت در شمال سوریه صورت گرفته، مرکز مستشاری ایران اقدام به صدور بیانیه‌ای در ۱۰ بند کرده است. انتشار این بیانیه تنها ساعتی پیش از پایان مهلت اعلام شده رئیس‌جمهور تروریست‌های القاعده مبنی بر انجام عملیات گسترده علیه ارتش سوریه حاوی پیام‌های مهمی است. همچنین در این بیانیه مسائل و نکات مهمی آمده که در ادامه به تحلیل برخی از آنها خواهیم پرداخت.

ایران اقدام به ارسال پیام بسیار مهم امنیتی برای مقامات آنکارا کرده بود که تحمل ما نیز اندازه‌ای دارد و روز شنبه هم رئیس‌جمهور ایران در بعد سیاسی و دیپلماتیک این پیام را به عالی‌ترین مقام ترکیه که همان پدرخوانده تروریست‌ها باشد، ابلاغ کرد. حالا نوبت مرکز مستشاری ایران در سوریه است که با صدور یک بیانیه مودبانه، مفصل و البته کاملا روشن به ترک‌ها هشدار دهد که هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در سوریه می‌تواند اوضاع را بسیار بغرنج و خطرناک کند.

در این بیانیه هشدار داده شده که هرگونه نزدیک شدن به بزرگراه حلب دمشق موجب درگیری با نیروهای ایرانی خواهد شد. کما اینکه پیش از این نیز این درگیری‌ها روی داده و این نیروها مانع از ورود تروریست‌هایی که ترکیه آنها را حمایت می‌کند، به این بزرگراه شدند. نکته مهم دیگر که پیامی کاملا آشکار به سران آنکاراست شامل این موارد است که تا این لحظه نقاط مراقبتی و نظارتی ارتش ترکیه که در داخل مناطق تحت کنترل نیروهای مقاومت است دچار هیچ مشکلی نشده‌اند، اینکه در این بیانیه از واژه «تا این ساعت» آمده حاوی این پیام است که از این ساعت به بعد با این مناطق بر اساس عملکرد و رفتار طرف ترکیه‌ای برخورد خواهد شد و ممکن است هیچ امنیتی نداشته باشند.

در بیانیه مرکز مستشاری کشورمان در سوریه، ارتش ترکیه را حامی و متحد مستقیم تروریست‌های تکفیری بر شمرده است که نیروهای مقاومت وظیفه دارند با آنها مبارزه کنند. همانگونه که پیش‌تر خدمت شما عرض کرده بودم، ایران کاملا شفاف به طرف ترکیه گفته بود که در کدام مناطق و در کدام محورها حضور دارد و بهتر است حمله آتشباری به سمت نیروهای ایرانی متوقف شود، با این حال ارتش ترکیه این درخواست‌ها توجه نکرد و بار دیگر آتشباری را با توپخانه‌های نقطه زن و موشک‌های سنگین ادامه داد که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای مقاومت شده است.

این بیانیه در واقع یک اتمام حجت و تعیین تکلیف با طرف ترکیه‌ای است که اگر بخواهد به حمله به مواضع ارتش سوریه ادامه دهد، در کل این محورها باید با نیروهای مقاومت وارد جنگ شود. اینکه در طول روزهای گذشته نیروهای مقاومت هیچ پاسخی به تعدی و تجاوزهای ارتش اشغالگر ترکیه ندادند، به‌خاطر روابط دوجانبه و در راستای مسائل سیاسی و احترام به خون نظامیان ترکیه بوده است. از این به بعد نحوه تعامل و برخورد با این نظامیان متفاوت خواهد شد و مقاومت مجوز پاسخ دادن به تجاوزات احتمالی ارتش اشغالگر ترکیه و تروریست‌های متحدش را دریافت کرده است.

باید منتظر ماند و دید که روندها و رویدادها به کدام سمت پیش خواهد رفت. آیا اردوغان متوجه است که وارد چه بازی خطرناک و پیچیده‌ای شده است؟ آیا می‌داند که هزاران نفر از نظامیان ارتشش در ۱۰ نقطه مختلف در عمق مناطق تحت کنترل مقاومت در محاصره هستند و هرگونه حماقتش می‌تواند جان آنها را به‌خطر بیندازد. آیا او همچنان بر اساس مشورت‌ها و طرح‌های امریکا و اسرائیل در سوریه پیش خواهد رفت؟ یا اینکه عاقلانه برخورد کرده و دست از حمایت از تروریست‌ها بر خواهد داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: