bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
فرافکنی کرونایی ترامپ در خلیج‌فارس؛
بامداد جنوب: در طول دو هفته گذشته تا به امروز خبرهای بسیاری در مورد درگیری نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش تروریستی امریکا در خلیج‌فارس منتشر شده است.

بامداد جنوب: در طول دو هفته گذشته تا به امروز خبرهای بسیاری در مورد درگیری نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش تروریستی امریکا در خلیج‌فارس منتشر شده است.

رئیس‌جمهوری امریکا به‌منظور فرافکنی و انحراف افکار عمومی از شیوع گسترده کرونا در کشورش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را تهدید به حمله کرده است. رئیس‌جمهوری امریکا نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده است که دیگر به کشتی‌های ایالات متحده در خلیج فارس نزدیک نشوند. او در واکنش به رویارویی قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ناوهای امریکایی گفته که به نیروی دریایی ایالات متحده مجوز شلیک داده است.

ترامپ بدون اشاره به اقدامات خلاف پروتکل‌های دریانوردی نیروهایش در ماجرای اخیر در خلیج‌فارس در توئیتی نوشت: من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام که اگر قایق‌های توپدار ایرانی در دریا مزاحم کشتی‌های ما شدند، همه آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند.

او با این تهدید به اولین هدف خود که تاثیر بر بازار نفت بود، رسید به طوری‌که قیمت نفت‌خام که افتی عجیب کرده بود مهار شد و حتی بالا رفت؛ قیمت نفت‌خام امریکا ۴۰ درصد افزایش یافت و به‌دنبال تثبیت بازار نفت‌خام، بازار سهام امریکا نیز بالا رفت. ترامپ روز چهار شهریور یکبار دیگر اعلام کرده که به نیروهای امریکایی دستور داده به هر قایق ایرانی که برای کشتی‌های امریکایی در دریا مزاحمت ایجاد کرد شلیک و آن را نابود کنند.

واکنش مقامات امریکایی

پیش از این ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا، سنتکام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ۱۱ شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۲۷ فروردین به‌طور مکرر اقدام به نزدیک شدن خطرناک به ناوهای امریکایی پولر، پال همیلتون، فایربولت، سیروکو، رنگل، و یو‌.اس‌.سی‌.جی سی مائوی در آب‌های بین‌المللی کرده‌اند و این شناورها چندین مرتبه تا فاصله ۵۰ یاردی (حدودا ۴۵ متری) پولر و 10 یاردی (حدودا نه متری) دو کشتی امریکایی پیش رفته‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا ساعتی پس از انتشار بیانیه سنتکام گفت: «به‌نظر من مردم امریکا می‌دانند که پرزیدنت ترامپ در مورد محافظت از امریکایی‌ها، محافظت از نیروهای نظامی‌مان، و محافظت از نیروی دریایی‌مان جدی است. من اطمینان کامل دارم تصمیمی در همین راستا خواهیم گرفت. در این مقطع صحبت کردن در مورد جزئیات ... را به وزارت دفاع واگذار می‌کنم».

به گزارش ایرنا، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا پس از توئیت خصمانه ترامپ درباره فعالیت قایق‌های سپاه در خلیج فارس گفت که امریکا رفتار تهدیدآمیز علیه کشتی‌های جنگی‌اش را تحمل نخواهد کرد. او در پاسخ به سوال مجری فاکس نیوز که آیا پیام اخیر دونالد ترامپ درباره قایق‌های سپاه پاسداران سیاست و راهبرد رسمی نیروی دریایی امریکا تلقی می‌شود، گفت: ما از چند روز پیش که ایران آن رفتار تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای را نشان داد روی آن کار می‌کنیم. بنابراین پیام ما باید به‌طور واضح به ایران برسد که اگر کشتی‌های جنگی ما را تهدید کنند، فرماندهان ما حق دارند از خود دفاع کنند. ما رفتار تهدیدآمیز علیه کشتی‌های جنگیمان را تحمل نخواهیم کرد.

واکنش تهران؛ احضار حافظ منافع امریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای امریکایی در خلیج‌فارس گفت: در این رابطه سفیر سوییس در تهران به‌عنوان حافظ منافع امریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تهدیدات نیروهای امریکایی از جمله حضور و اقدامات غیرقانونی و بی‌ثبات‌ساز ناوگان دریایی آن کشور در نزدیکی آب‌های شمالی خلیج فارس و سواحل ایران در یادداشتی جهت انعکاس به مقامات امریکایی به وی ابلاغ شد.

سیدعباس موسوی، افزود: در این یادداشت به دولت امریکا ضرورت رعایت مقررات بین‌المللی ایمنی دریانوردی و آزادی کشتیرانی از سوی همه طرف‌ها یادآوری گردیده و هشدار داده شده است که جمهوری اسلامی ایران ضمن دفاع قدرتمندانه از حقوق دریایی خود، در مقابل هرگونه تهدیدات و اقدامات غیرقانونی و متعرضانه در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، پاسخ و واکنش مناسب نشان خواهد داد.

موسوی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران اظهارات تهدیدآمیز و تحریک‌کننده روز گذشته توسط رئیس‌جمهور امریکا را محکوم کرده و به آقای ترامپ توصیه می‌کند در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا در منطقه و جهان بهتر است به جای ماجراجویی و فرافکنی، ناوگان نظامی خود را برای کمک به مهار و مدیریت این بیماری رو به گسترش، که این کشور را به آلوده‌ترین کشور مبتلابه این بیماری در جهان تبدیل کرده است، در داخل امریکا به کار گیرد.

واکنش نیروهای مسلح

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ گفت: امریکایی‌ها امروز باید به‌جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را به‌کار بگیرند تا آن دسته از نیروهایشان را که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نجات دهند. اگر امریکایی‌ها خیلی هنر و عرضه دارند نیروهای خود را در منطقه غرب آسیا از کرونا نجات دهند و آنها را از این منطقه خارج کنند و سپس سایر نیروهای خود را مانند بسیجیان و نیروهای مسلح ایران که امروز به کمک مردم خود شتافته‌اند به امریکا ببرند تا مردمشان را از از بحران عظیمی که برای این کشور ایجاد شده نجات دهند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: امروز امریکا به پرچالش‌ترین کشور در حوزه کرونا تبدیل شده است و مقامات این کشور باید به فکر نجات خود و حل این موضوع باشند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۳۱ فروردین در اطلاعیه‌ای با رد خبر ایجاد مزاحمت برای ناوهای امریکایی از سوی قایق‌های این نیرو و جعلی و هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های امریکایی از ماجرای ۲۷ فروردین‌ماه در خلیج فارس، اعلام کرد: مستندات، خلاف ادعای امریکایی‌هاست و هرگونه خطای محاسباتی را قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

در اطلاعیه نیروی دریایی سپاه آمده است: در هفته‌های اخیر شاهد تکرار رفتارهای غیرحرفه‌ای نیروی دریایی تروریست امریکا در خلیج‌فارس بوده‌ایم که امنیت و آرامش این منطقه را تهدید و با مخاطرات جدیدی مواجه ساخته است. از جمله این اقدامات، سد راه کردن کشتی شهید سیاوشی در بازگشت از یک ماموریت در جنوب شرقی جزیره فارسی بود که در ساعت ۲۳ هجدهم فروردین رخ داد؛ بر اساس اطلاعات جعبه سیاه شناور، کشتی جنگی تروریست‌های امریکایی با انجام رفتارهای پرخطر و بی‌توجهی به اخطارهای اولیه با مشاهده هشدارهای نیروهای خودی، سرانجام مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناور نیروی دریایی سپاه شد.

کرونا و فرافکنی

دونالد ترامپ با توجه به شیوع گسترده کرونا در امریکا و ناتوانی در مهار آن، پیوسته با ترفندهای گوناگون تلاش می‌کند توجه اذهان عمومی را به مساله‌ای دیگر جلب کند.

ترامپ تاکنون روش‌های مختلفی برای منحرف کردن افکار عمومی از درصد بالای ابتلا و مرگ در اثر کرونا در امریکا به کار برده است. او تلاش کرد تقصیرها را به گردن عواملی نظیر چین، سازمان بهداشت جهانی، حزب دموکرات، اوباما، رسانه‌ها و فرمانداران ایالات بیاندازد.

ایران جدیدترین هدف او برای انحراف افکار است. برخی تحلیلگران معتقدند بهترین راه برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی آغاز یک جنگ است. به عقیده برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اکنون ترامپ بیش از هر زمان دیگری به یک جنگ نیاز دارد و بهترین گزینه آغاز جنگ برای او نیز هیچ کشوری نمی‌تواند باشد به‌جز ایران.

اما ترامپ به‌دنبال یک جنگ نیست و دستور او تنها نیروی دریایی امریکا را سرگردان کرده است. چون در صورت شلیک نیروی دریایی امریکا ایران حتما پاسخ خواهد داد و امکان آغاز یک جنگ وجود دارد. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور فقط هشدار داده است و نیروی دریایی کار خودش را می‌کند.

در این مورد کافی است به هشدار فرمانده کل سپاه که روز پنج‌شنبه در جزیره بوموسی خطاب به طرف امریکایی صادر شد با دقت بیشتری توجه کرد. او در پاسخ به اظهارات غیرمسوولانه مقامات امریکایی، هشدار داد: به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهایمان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، موثر و سریع ما مواجه خواهد شد.

سرلشکر سلامی با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.


نام:
ایمیل:
* نظر: