bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
بهارستانی‌ها به دنبال استیضاح مرد اول نفت ایران:
بامداد جنوب: از روزی که زنگنه پا به وزارت نفت گذاشت تا به همین الان بار‌ها و بار‌ها تا پای استیضاح در مجلس رفته، اما هر بار هم بی‌نتیجه‌تر از قبل این چالش را به پایان رسانده است. حالا با شکل‌گیری مجلس یازدهم هم بار دیگر خبر می‌رسد بهارستانی‌ها باردیگر در راستای استیضاح وزیر نفت قدم برداشته‌اند تا بار دیگر طرح استیضاح اززنگنه را به صحن مجلس بکشانند

بامداد جنوب: از روزی که زنگنه پا به وزارت نفت گذاشت تا به همین الان بار‌ها و بار‌ها تا پای استیضاح در مجلس رفته، اما هر بار هم بی‌نتیجه‌تر از قبل این چالش را به پایان رسانده است. حالا با شکل‌گیری مجلس یازدهم هم بار دیگر خبر می‌رسد بهارستانی‌ها باردیگر در راستای استیضاح وزیر نفت قدم برداشته‌اند تا بار دیگر طرح استیضاح اززنگنه را به صحن مجلس بکشانند. زنگنه را باید رکوردار اقدام مجلس‌ها در راستای جمع‌آوری امضا جهت استیضاح یک وزیر دولت دانست. گویی بهارستانی‌ها چه در دوره قبل و چه در دور جدید مجلس عهدی نانوشته بسته‌اند تا در هر فصل از سال حداقل یکبار اقدام به جمع‌آوری امضا کنند و این وزیر دولت روحانی را به چالش کشند.

عده‌ای بحث استیضاح زنگنه را با فیلم‌های اصغر فرهادی مقایسه می‌کنند و معتقدند طرح استیضاح این وزیر بدون داشتن پایان مشخص به پایان می‌رسد، اما این بار بسیاری از کارشناسان معتقدند توپ منتقدان و نمایندگان تازه نفس مجلس پر است و گریز از این چالش برای وزیر کهنه‌کار آسان نخواهد بود.

حالا نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اشلامی خبر از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت در مجلس داد و بیان کرد: مشکلات بسیار زیادی در صنعت نفت وجود دارد که عملکرد وزیر نفت هم نشان می‌دهد که وی نمی‌تواند این مشکلات را حل‌وفصل کند.خام‌فروشی نفت یکی از محور‌های اصلی استیضاح وزیر نفت است چراکه معتقدیم جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه صنایع پایین‌دستی نفت باعث رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و در نهایت جهش تولید می‌شود، اما این مساله مطابق با انتظار تاکنون پیش نرفته است. همچنین ما شاهد بر زمین ماندن اسناد کلان نظام، چون سند اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در صنعت نفت هستیم و از سوی دیگر زنگنه نتوانسته از نفت و گاز به‌عنوان یک ثروت ملی و فرصتی برای سرمایه‌گذاری مولد در سطح ملی و بین‌المللی در جهت منافع کشور و رفاه مردم استفاده کند.

ابراهیم رضایی گفت: ارتقا جایگاه ایران در تولید نفت اوپک جزء برنامه‌های وزیر نفت در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود؛ اما وی عملکرد موفقیت‌آمیزی در این زمینه نداشته است و به همین دلیل شاهد جایگزینی بازار نفت و گاز ایران در منطقه توسط کشور‌های رقیب هستیم. ضعف عملکرد زنگنه در دیپلماسی انرژی از دیگر محور‌های استیضاح وی است، این مساله منجر به افت جایگاه ایران در حوزه اقتصاد انرژی شده است و از سوی دیگر ما شاهد عدم توجه به ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی هستیم و عملکرد وزارت نفت در این زمینه مطابق با انتظار نبوده است و بسیاری از ظرفیت‌ها در این حیطه روی زمین مانده است. در زمینه فروش نفت هم امروز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و متاسفانه تدبیر لازم برای فروش نفت از سوی زنگنه وجود ندارد.

وی با اشاره به عدم اتخاذ دیپلماسی انرژی فعال، افزود: این مساله باعث شده است که ما در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم شویم و همچنین بسیاری از قرارداد‌های بین‌المللی مانند انتقال گاز به پاکستان و قرارداد با کشورهایی، چون هند و ترکیه در این دوره روی زمین مانده و به نتیجه مطلوب نرسیده است. مسائلی، چون کرسنت هم هنوز حل‌و‌فصل نشده است، بی‌بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های کلان صنعت نفت از دیگر محور‌های استیضاح زنگنه است و اعتماد لازم به توان داخلی را در این وزارتخانه شاهد نیستیم و اعتماد اشتباهی به بیگانگان شده است که باعث شده ما در برخی از زمینه‌ها متضرر شویم.انتظار داشتیم مخازن بزرگی برای ذخیره‌سازی نفت احداث شود که متاسفانه در این زمینه هم عقب ماندیم و علاوه بر این در زمینه صنایع پایین‌دستی نفت و تولید فرآورده‌های نفتی هم به جایگاه مطلوبی نرسیدیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در توسعه میدان استراتژی پارس جنوبی هم متاسفانه عقب ماندیم، ادامه داد: حذف کارت سوخت که در سال ۹۴ اتفاق افتاد و دوباره در سال ۹۸ و با یک هزینه کلان از جیب ملت بازگردانده شد، از محور‌های دیگر استیضاح وزیر نفت است. مجموعه این عوامل باعث شد که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر نفت را کلید بزنند چراکه ما معتقدیم لازم است در راس وزارت نفت تغییراتی به‌‌وجود بیاید که این تغییر قطعا به‌نفع منافع ملی است.

عضو هیات‌رئیسه مجلس و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در حاشیه جلسه علنی عصر روز گذشته مجلس به جمع‌آوری امضا برای استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت پرداخت و طرح استیضاح «زنگنه» با ۵۰ امضا به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم کرد. امضاکنندگان را حمیدرضا حاجی‌بابایی، نادر قاضی‌پور، امیرحسین قاضی‌زاده، اکبر رنجبرزاده، احمد امیرآبادی، سیدجواد ابطحی، احد آزادیخواه، علیرضا اسماعیلی، محمدباقر عبادی، سیدراضی نوری، سیداحسان قاضی‌زاده، سیدجواد ساداتی‌نژاد، حسینعلی شهریاری، نصرالله پژمانفر، محمدعلی پورمختار، هدایت‌الله خادمی، سیداحسن علوی، محمد‌اسماعیل سعیدی، ذبیح‌الله نیکفر، همایون هاشمی، روح‌الله بابایی‌صالح، حبیب‌الله دهمرده، مسعود گودرزی، مجید ناصری‌نژاد، محمد‌ابراهیم رضایی، حسن حسینی‌شاهرودی، محسن کوهکن، بهمن طاهرخانی، غلامرضا شرفی، ابوالفضل ابوترابی، حسین مقصودی، حسن نوروزی، جواد کریمی‌قدوسی، عباس گودرزی، قاسم جاسمی، سهراب گیلانی، محمدرضا پورابراهیمی، احمد سالک، شهاب نادری، احمد علیرضابیگی، صدیف بدری، رضا شیران، جبار کوچکی‌نژاد، یعقوب شیویاری، غلامرضا کاتب، حمیدرضا فولادگر، علی‌اکبر کریمی، محمود بهمنی، هاجر چنارانی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی تشکیل می‌دهند.

اگرچه در طرح استیضاح وزیرنفت دولت روحانی آن‌هم تنها چند ماه آخر عمر دولت دوازدهم موضوعی است که از سوی برخی از بهارستانی‌ها به نقد کشیده شده است و اعتقاد دارند با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر دولت روحانی شاید استیضاح این وزیر به‌نفع مصلحت کشور آن‌هم به‌دلیل ایجاد عواقب ناخوشایند تغییرات مدیریتی در این روز‌ها نباشد. اما خلاصه این صحبت‌هانشان می‌دهد قصه مرد اول نفت ایران شاید اینبار همانند فیلم‌های اصغر فرهادی با پایانی باز و بی‌سرانجام به پایان نرسد و با پایانی تلخ برای مردی که روزی شیخ‌الوزراء می‌نامیدنش به پایان خط برسد!


نام:
ایمیل:
* نظر: