bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوشهر:
بامداد جنوب: بوشهر دیاری است خفته بر کرانه خلیج فارس. سرزمین موج‌های خروشان و نخل‌های سر بر آسمان. آب و خاک این دیار سرشار از نعمت‌های خدادی است از مخازن عظیم گاز و نفت تا آبزیانی که در آبی نیلگون خلیج فارس زیست می‌کنند و زمین‌های حاصل‌خیزی که محصولاتشان بازارهای داخلی و خارجی را رنگین می‌سازد.

بامداد جنوب: بوشهر دیاری است خفته بر کرانه خلیج فارس. سرزمین موج‌های خروشان و نخل‌های سر بر آسمان. آب و خاک این دیار سرشار از نعمت‌های خدادی است از مخازن عظیم گاز و نفت تا آبزیانی که در آبی نیلگون خلیج فارس زیست می‌کنند و زمین‌های حاصل‌خیزی که محصولاتشان بازارهای داخلی و خارجی را رنگین می‌سازد.

استان بوشهر با بیش از 23 هزار کیلومترمربع مساحت یک و چهار دهم درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده است و در این گستره 40 شهر و700 روستا و آبادی با بیش از یک میلیون و ۱۷۷ هزار نفر جمعیت وجود دارد. بر اساس آخرین آمارها 5/71 درصد جمعیت این استان در شهرها و 5/28 درصد در روستاها زندگی ‌می‌کنند.

اگر چه جمعیت روستاهای استان بوشهر در سال‌های اخیر کاهش یافته، اما نقش آن‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله تولید محصولات کشاورزی و دامی، نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است. همین امر باعث شده که عمران روستاها با هدف افزایش عملکردکار روستاییان، بهبود معیشت و رفاه زندگی در روستاها، جلب سرمایه‌گذاری در روستاها، تکمیل و اصلاح چرخه تولید و مصرف روستایی، و پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها، در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوشهر با برشمردن این موارد در مورد تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط مجموعه تحت مدیریت خود می‌گوید: یکی از طرح‌های مهم در حوزه عمران روستایی، طرح هادی است که از سال‌های گذشته به منظور فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا شده است. پایه چنین طرحی در کشور ما از سال 1362 و با عنوان «روان‌بخشی روستاها» به اجرا درآمد و در سال‌های بعد به‌خصوص از سال 1366 به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد.

به گفته حمید حیدری بریدی، طرح هادي روستايي طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

مهم‌ترین اهداف اجرای طرح هادی روستایی عبارتند از:

* ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی.

* تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی.

* ایجاد تسهیلات لازم به منظور بهبود مسکن روستاییان و خدمات بهزیستی و عمومی.

* ایجاد شبکه ارتباطی منظم، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در روستاها.

* و ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال، و ارتقاء درآمد روستاییان.

بریدی در ادامه یادآور می‌شود که از میان ۷۰۰ روستا و آبادی در استان بوشهر، ۴۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که مشمول اجرای طرح‌ هادی هستند.

به‌گفته وی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر به‌عنوان متولی توسعه روستاهای این استان، از سالیان گذشته اجرای طرح هادی را در این روستاها آغاز کرده و تا کنون 95 درصد از آن‌ها صاحب طرح هادی شده‌اند. بر این اساس، از ابتدای اجرای طرح هادی تا کنون هزار و 792 طرح در استان بوشهر به اجرا درآمده است.

ساخت 265 بوستان به وسعت 570 هزار مترمربع، 150 زمین چمن مصنوعی به مساحت 199 هزار و 200 مترمربع، بهسازی معابر به طول 561 کیلومتر و پیاده روسازی به مساحت یک میلیون و 59 هزار مترمربع از دیگر طرح‌هایی به‌شمار می‌رود که به منظور عمران روستاهای استان اجرا شده است.

طرح هادی چشم‌انداز 10‌ساله توسعه روستا را مشخص می‌کند و هدف آن تنها عمران یا رشد زیر ساخت‌های فیزیکی و کالبدی روستا نیست، بلکه توسعه روستا به‌عنوان فرایندی جامع و چند بعدی از اساسی ترین اهداف مورد نظر این طرح به‌شمار می‌رود.

نام:
ایمیل:
* نظر: