bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹
کریم جعفری: اظهارنظرهای عجیب و غریب مقامات ترکیه‌ای در حمایت از قضیه فلسطین، تشکیل کشور فلسطین و مردم فلسطین در طول ماه‌های گذشته برای بسیاری از مردم منطقه و حتی خود فلسطینی‌ها سوال‌ برانگیز بوده است. برای آن‌ها همواره این سوال وجود دارد که چگونه است

کریم جعفری

اظهارنظرهای عجیب و غریب مقامات ترکیه‌ای در حمایت از قضیه فلسطین، تشکیل کشور فلسطین و مردم فلسطین در طول ماه‌های گذشته برای بسیاری از مردم منطقه و حتی خود فلسطینی‌ها سوال‌ برانگیز بوده است. برای آن‌ها همواره این سوال وجود دارد که چگونه است که از یک سو تجارت 5 میلیارد دلاری میان آنکارا و تل‌آویو برقرار است، طرفین همکاری‌های گسترده امنیتی، نظامی و تجاری دارند، لابی صهیونیست‌ها در امریکا به شدت از ترکیه و شخص اردوغان حمایت می‌کند، تا به امروز یک طرح زیربنایی توسط دولت اردوغان در غزه یا کرانه باختری برای فلسطینی‌ها اجرا نشده اما مدام از مبارزه برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها می‌گویند!!

به نظر می‌رسد مقامات دولت اردوغان به خوبی از حساسیت جهان اسلام نسبت به قضیه فلسطین آگاه بوده و در حال بهره‌برداری سیاسی از آن هستند، در حالی که نه قبلا و نه به صورت عملی باوری به این موضوع نداشته و دوست دارند تجارت پررونق خود با رژیم صهیونیستی را داشته باشند. با این حال، اظهارات عجیب و غریبی که برخی از آن‌ها را در مطالب گذشته مورد اشاره قرار داده‌ایم، توسط سران ترکیه، به ویژه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه مطرح می‌گردد که اصلا قابل هضم نیست. در تازه‌ترین اظهار نظر، اردوغان از «مبارزه» برای حقوق فلسطینی‌ها گفته است!

اردوغان با بیان اینکه به مبارزه خود تا زمان تاسیس کشور مستقل و دارای حاکمیت و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ ادامه خواهیم داد، گفت: در تمامی محافل برای دفاع از مساله فلسطین تلاش می‌کنیم و تمام توان خود را برای پایان دادن به سیاست‌های اشغالگر و ستم‌ها و کشتار جمعی علیه برادران فلسطینی‌مان به کار می‌بریم. وی روز شنبه نیز گفته بود که ترک‌ها باید از حقوق قدس ولو با جان خود دفاع کنند.

همانگونه که گفته شد، این سوال بسیار پررنگ است که چگونه هم با سیمان و محصولات صادر شده از ترکیه که شهرک‌های صهیونیست نشین ساخته می‌شوند و هم کمک شرکت‌های ساختمانی ترکیه‌ای برای ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری، قرار است در این منطقه کشور فلسطینی تشکیل شود! البته روند نفاق و دروغگویی سران ترکیه در مورد فلسطین برای مردم و سران حماس و تشکیلات خودگردان هم مشخص شده و آن‌ها چندان وقعی به این گفته‌ها نمی‌گذارند. می‌توان از سران حماس پرسید تا به امروز ترک‌ها یک «آغل بز» در غزه برای یک چوپان فلسطینی ساخته‌اند، بقیه مسائل پیشکش.

البته چندی پیش در ضمن گزارشی به موضوع ساخت یک بیمارستان توسط ترکیه در باریکه غزه اشاره کردیم که چگونه عملا از زیر بار ساخت آن شانه خالی کردند. به صورت مشخص برای اردوغان و دولت او، روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی مهم است و فلسطین و قضیه فلسطین صرفا حربه‌ای تبلیغاتی است، چه آن زمان که در نشست داووس به شیمون پرز رئیس وقت این رژیم فحش داد و چه وقتی کشتی ماوی مرمره مورد حمله صهیونیست‌ها قرار گرفت که بعدها مشخص شد دولت ترکیه معامله بسیار سنگینی با صهیونیست‌ها در این مورد انجام داده است.

نکته جالب آنکه مقامات ترکیه‌ای از روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین نهایت بهره‌برداری را کرده و سعی می‌کنند خود را در بطن این قضیه جا بزنند. ووزیر امور خارجه ترکیه حساب توئیتر خود نوشت: در روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، ما با جان و دل از برادران فلسطینی خود حمایت می‌کنیم. مساله فلسطین، مساله همه ما است. ما همیشه در مسیر تحقق آرمان فلسطینیان در کنار آنان خواهیم بود! چاووش اوغلو البته چند روز پیش در نشستی که در نیجریه برگزار شد هم به این موضوع اشاره کرد و تلاش کرد تا به نوعی در مقابل عادی‌سازی روابط امارات و سعودی با صهیونیست‌ها که جای ترکیه را تنگ می‌کند، موضع‌گیری کند.

اما موضوعی که باید در پایان به آن اشاره کنم، خدمت بزرگی است که رژیم اردوغان به رژیم صهیونیستی کرده است. او با حمایت از تروریست‌های تکفیری که از سراسر جهان به سوریه فرستاد، با ویرانی این کشور که خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی بود، خدمتی به این رژیم کرد که در تاریخ فراموش نخواهد شد!


نام:
ایمیل:
* نظر: