bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
آخرین روزهای ترامپ و رویای بایدن؛
بامداد جنوب:دو روز دیگر، روز 20 ژانویه که می‌شود چهارشنبه دونالد ترامپ باید کاخ سفید را برای همیشه ترک کند و به ویلایش در فلوریدا بود، هر چند او می‌رود؛ اما ترامپیسم می‌ماند. اتفاقاتی که در طول یکی دو هفته گذشته تا به امروز روی داده، باعث‌شده تا همه به عمق کینه و عداوت اروپایی‌ها با ملت ایران پی ببرند. آخرین تلاش دولت ترامپ این بود که ایران را به القاعده مرتبط کند، اتفاقی که به باور بسیاری از کارشناسان تلاشی بیهوده برای سنگ‌اندازی در مسیر روابط دولت ایران و امریکاست.

بامداد جنوب: 

دو روز دیگر، روز 20 ژانویه که می‌شود چهارشنبه دونالد ترامپ باید کاخ سفید را برای همیشه ترک کند و به ویلایش در فلوریدا بود، هر چند او می‌رود؛ اما ترامپیسم می‌ماند. اتفاقاتی که در طول یکی دو هفته گذشته تا به امروز روی داده، باعث‌شده تا همه به عمق کینه و عداوت اروپایی‌ها با ملت ایران پی ببرند. آخرین تلاش دولت ترامپ این بود که ایران را به القاعده مرتبط کند، اتفاقی که به باور بسیاری از کارشناسان تلاشی بیهوده برای سنگ‌اندازی در مسیر روابط دولت ایران و امریکاست.بامداد جنوب:دو روز دیگر، روز 20 ژانویه که می‌شود چهارشنبه دونالد ترامپ باید کاخ سفید را برای همیشه ترک کند و به ویلایش در فلوریدا بود، هر چند او می‌رود؛ اما ترامپیسم می‌ماند. اتفاقاتی که در طول یکی دو هفته گذشته تا به امروز روی داده، باعث‌شده تا همه به عمق کینه و عداوت اروپایی‌ها با ملت ایران پی ببرند. آخرین تلاش دولت ترامپ این بود که ایران را به القاعده مرتبط کند، اتفاقی که به باور بسیاری از کارشناسان تلاشی بیهوده برای سنگ‌اندازی در مسیر روابط دولت ایران و امریکاست.

کالین پی. کلارک، مدیر سیاست و تحقیقات در گروه سوفان، گفت: از نظر من که واضح است اینطور افشاگری درباره ایران و القاعده، و برچسب افشاگری زدن به ارائه اطلاعات اینچنینی، ماهیتی سیاسی دارد. ظاهرا که تلاشی برای جلوگیری از توانایی دولت بایدن در مذاکره با ایران باشد.

باربارا اسلاوین، مدیر بخش ابتکار آینده ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک، معتقد است: دولت ترامپ مدام درباره ایران دروغ می‌گوید و اکنون هم درگیر کارزاری برای دشوار کردن بازگشت به دیپلماسی با ایران برای دولت بایدن است.

دفاع از ترور

معاون دونالد ترامپ هم در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید با دفاع از عملکرد غیرقانونی و جنایات ترامپ در دوران فعالیتش در کاخ سفید، خروج او از برجام و حمله به شهید قاسم سلیمانی را مورد تمجید قرار داد.

مایک پنس در سخنرانی برای نظامیان پایگاه هوایی کالیفرنیا به دفاع از عملکرد ضعیف و غیرقانونی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی امریکا به‌ویژه در عرصه سیاست خارجی پرداخت و علیه کشورمان لفاظی کرد.

بنابر گزارش شبکه ای‌بی‌سی ۷، پنس در سخنان خود از خروج یک‌جانبه ترامپ از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ حاصل شد، دفاع کرد و همچنین اقدام جنایتکارانه کشورش در حمله به سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در بغداد را مورد تمجید قرار داد. وی این اقدامات غیرقانونی دولت کنونی امریکا را از دستاوردهای ترامپ در عرصه سیاست خارجی برشمرد.

روی بایدن حساب نکنید

زمانی که جو بایدن در این هفته، چهل‌وششمین رئیس‌جمهور امریکا شود، مسائل فشرده بسیاری برای حل‌وفصل خواهد داشت و احتمالا موضوع ایران به‌زودی حل نخواهد شد.

بلومبرگ با نوشتن این چند کلمه، در ادامه تحلیلی ارائه می‌دهد که چرا بایدن در تعامل با ایران به‌سادگی کوتاه نخواهد آمد و مسیر گذشته را ادامه خواهد داد!

به نوشته این گزارش، رئیس‌جمهور منتخب امریکا پنهان نکرده است، تمایل دارد تا توافق‌نامه‌های بین‌المللی نظیر به توافق‌نامه پاریس و برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران بازگردد، اما ایجاد روابط با ایران که شامل برداشته‌شدن تحریم‌های صادرات نفت این کشور است، در اولویت‌های آخر وی قرار دارد و زمان بیشتری خواهد برد.

در زمان مذاکرات سال 2015، مخالفت‌های شدیدی در رابطه با توافق هسته ایران هم از سوی جمهوری‌خواهان و هم از سوی دموکرات‌ها در امریکا وجود داشت که مانع تصویب آن در سنا شد. این مخالفت‌ها همچنان وجود دارد و اکنون هم امریکا و هم ایران شرایط توافق را نقض کرده‌اند: امریکا با اعمال تحریم‌های بسیار بیشتر و ایران با افزایش غنی‌سازی اورانیوم به 20 درصد.

بلومبرگ نوشت، ساده‌ترین راه بازگشت، این است که هر دو طرف گام‌های خود را بردارند و مانند چهار سال پیش به توافق بازگردند، قبل از اینکه به‌دنبال رفع سایر نگرانی‌ها باشند. اگر امریکا، کاهش تحریم‌ها را به پایان دادن حمایت ایران از حزب‌الله، حماس و حوثی‌های یمن مشروط کند، دشوار است که ببینیم دو طرف چگونه در نهایت بر اختلافاتشان فائق می‌آیند.

اگر تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران برداشته شود، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سطح تولید قبلی خود که نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز بود را نسبتا سریع از سر بگیرد، همانطور که این کار را زمان لغو تحریم‌ها در سال 2016 انجام داد؛ اما نباید به این زودی‌ها بر روی این اتفاق حساب کرد.

مجلس ایران ماه گذشته به پایان دادن بازرسی‌های بین‌المللی از سایت‌های هسته‌ای این کشور درصورتی‌که امریکا تحریم‌های اصلی بر بخش نفت و بانکداری ایران را لغو نکند، رای داد. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در 18 ژوئن (28 خرداد 1400) برگزار خواهد شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که انتخاب شدن خود را به توافق هسته‌ای گره زده بود، با رئیس‌جمهور جدید جایگزین خواهد شد. ممکن است مذاکرات سخت‌تر شود یا حتی تا نیمه دوم سال 2021 آغاز نشود.

از این‌رو بیشتر خریداران نفت ایران برای مدت قابل پیش‌بینی کاری انجام نخواهند داد. دشوار است که تصور کنیم، پالایشگاه‌های اروپا، ژاپن، کره جنوبی یا هند آشکارا نفت ایران را بخرند، درحالی که اقدامات مجازاتی احتمالی امریکا همچنان برقرار باشد؛ مگر اینکه ضمانت‌های معتبری دریافت کنند که با عواقب آن روبه‌رو نخواهند شد که این امر به مثابه لغو تحریم‌ها خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد چین تمایل دارد تا واردات نفت خام از ایران را برای جبران کاهش موقتی تولید یک میلیون بشکه‌ای عربستان، افزایش دهد. اما حجم قابل توجه نفت ایران که در ماه‌های اخیر به چین ارسال شده است، هنوز در انبارهای گمرک، پالایش و فروخته نشده است.

موسسه انرژی اسپکت مستقر در انگلیس، رقم این محموله‌ها را 30 میلیون بشکه اعلام کرده است. هرگونه افزایش تقاضا در چین فقط موجب تسکین موقتی شرکت ملی نفت ایران می‌شود و حتی ممکن است، این افزایش، با انتقال بشکه‌هایی که ذخیره می‌شود، کاملا برآورده شود. حجم فرآورده‌های خام و تصفیه‌شده پنهانی از ایران خارج شده است، احتمالا در ماه‌های آینده رو به افزایش باشد، اما انتظار می‌رود که این حجم چندان زیاد نباشد.

این گزارش تاکیدی دارد دوباره بر اینکه در کاخ سفید هر کسی که حضور دارد، بالاخره دشمن ایرانی‌ها محسوب شده و نباید زیاد روی آن حساب کرد. بهترین کار، ادامه روند منطقی قدرتمندشدن از درون و پرداختن به مسائلی است که به بایدن یادآور شود اوضاع چندان به‌نفع واشنگتن نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: