bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
صادق راستگو: رئیس‌جمهور سوریه همانگونه که روز گذشته هم گفته شد، سخنان بسیار مهمی را در مراسم تحلیف و سوگند ریاست‌جمهوری خود ایراد کرد. آنچه بشار الاسد گفت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند متغیرهای جدیدی را در سطح منطقه به وجود بیاورد. سوریه در کنار عراق حلقه وصل محور مقاومت است

صادق راستگو

رئیس‌جمهور سوریه همانگونه که روز گذشته هم گفته شد، سخنان بسیار مهمی را در مراسم تحلیف و سوگند ریاست‌جمهوری خود ایراد کرد. آنچه بشار الاسد گفت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند متغیرهای جدیدی را در سطح منطقه به وجود بیاورد. سوریه در کنار عراق حلقه وصل محور مقاومت است، محوری که از ایران شروع شده و تا دریای مدیترانه ادامه دارد و نقش بسیار مهمی در معادلات منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند.

پیش از آنکه به شش مورد مهمی که رئیس‌جمهور سوریه در سخنرانی روز شنبه خود به آن پرداخت، اشاره کنیم، باید نگاهی داشته باشیم به شرایطی که امروز باعث شده تا بشار اسد با اطمینان نفس و قدرت بسیار بالایی پشت تریبون حاضر شده و سوگند ریاست‌جمهوری بخورد. این اعتماد به نفس در هر صورت بیانگر آن است که در سوریه اتفاقات مهمی روی داده و این کشور در حال طی کردن دوران تثبیت دوباره خود پس از شکست تروریست‌های چند ملیتی است.

یادم می‌آید اوایل بحران سوریه که هنوز در فیس‌بوک فعال بودیم، دوست خبرنگاری داشتیم (که خدا را شکر هنوز هم هست) که بدون اینکه مرا بشناسد، پیام می‌داد که «نظام سوریه در مرحله مرگ نباتی به سر می‌برد و این همه تلاش برای حفظ این محتضر، بیهوده است!» خیلی‌ها آن روزها بدون اینکه پشتوانه واقعی نظام سوریه را بشناسند، اینگونه فکر می‌کردند، ولی بشار اسد روز گذشته نشان داد که بسیار قدرتمندتر از این مسائل است. اما آنچه در سخنرانی او برجسته بود را روزنامه الرای الیوم اینگونه مورد اشاره قرار داده است:

نکته اول: تاکید بر این که سوریه از هر گونه مقاومت مردمی مسالمت آمیز یا مسلحانه علیه اشغالگران آمریکایی و مزدوران آنها تا زمان آزادسازی تمامی اراضی سوریه و اراضی عربی و بیرون کردن آخرین تروریست حمایت خواهد کرد و چه بسا بمباران موشکی مکرر پایگاه‌های آمریکا در دیرالزور و میدان نفتی العمر و گازی کونیکو سوریه طی دو هفته گذشته اولین گام در این موضوع باشد.

نکته دوم: بازسازی سوریه است که در دهه سیاه گذشته ویران شد. این بازسازی براساس اصولی صورت می گیرد و بارزترین آن این است که قدرت تنها از داخل سوریه تامین می شود، ثبات تنها با تامین امنیت فراهم می‌شود و امنیت شهروندان و انجام اصلاحات از طریق توسعه نه تخریب امکان دارد.

نکته سوم: مبارزه با تمامی اشکال فساد و مجازات افراد فاسد است و همه از جمله ما امیدوارند فساد ریشه کن شود و بدون هیچ گونه استثنایی همه را در برابر محاکمه عادلانه و دستگاه قضایی مستقل شفاف پاسخگو باشند.

نکته چهارم: بحران وخیم اقتصادی است که طبق برآوردهای سازمان ملل ۸۰ درصد مردم سوریه را زیر خط فقر قرار داده است و قطعا راه حل‌های آن در اولویت خواهد بود. ضمن اینکه باید اشاره کرد این فقر علاوه بر فساد و احیانا سوء مدیریت، دو دلیل اصلی دارد و آن محاصره اقتصادی گرسنگی و وجود حدود ۴۰-۶۰ میلیارد دلار وجوه بلوکه شده سوریه در بانک های لبنان هستند. علاوه بر مطالب گفته شده به نظر می‌رسد ارزش لیره سوریه بالاتر از لیره لبنان است و ارزش واحد پولی این کشور در چند روز آینده هم به دلیل تشدید بحران تشکیل دولت جدید در لبنان در پی کناره گیری سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور سقوط خواهد کرد.

نکته پنجم این است که «هیچ جدایی میان مساله فلسطین و مساله سوریه وجود ندارد، فلسطین نزدیکترین مساله به سوریه است و تعهد دمشق به آن ثابت است و شرایط این تعهد را تغییر نمی‌دهد». این موضع‌گیری سوریه در اوج بحران هم دیده شد؛ وقتی که اسد به درخواست سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص تجهیز نوار غزه و گروه‌های مقاومت فلسطین به موشک‌های ضد تانک کورنت پاسخ داد. موشک‌هایی که از هرگونه یورش اسرائیل به نوار غزه تحت محاصره ممانعت کرد.

نکته ششم تاکید مجدد بر روحیه تسامح، گذشت، آشتی و استقبال از تمامی سوری‌هایی است که فریب خورده، علیه کشور خود به خدمت گرفته شده اند و به کشور و ارتش از پشت خنجر زده اند.

سوریه به یکی از اعضای اصلی و بنیانگذار محور مقاومت تبدیل شده است که در حال حاضر در منطقه قوی‌ترین محور است. محوری که در درجه نخست در بیشتر موارد بر تسلیحات (موشک) و متحدان قدرتمند خود در سطح جهانی مانند (چین و روسیه) متکی است که ظرف پنج تا حداکثر ۱۰ سال دیگر آمریکا و هژمونی اقتصادی و نظامی آن را در جهان سرنگون می‌کنند. شاید سفر وزیر امور خارجه چین به دمشق برای اولین بار در سال‌های گذشته که شنبه وارد سوریه شد، یکی از ثمرات بلوک جدید نوظهور جهانی باشد که توازن قدرت را در بام جهان تغییر داده و همه معادلات موجود از صد سال پیش را دگرگون می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: