bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
سفر وزیر امور خارجه عراق با طعم دعوتنامه؛
ابوعلی زرین‌قلم: وزیر امور خارجه عراق روز گذشته در تازه‌ترین سفر خود به تهران با مقامات مختلف کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. او در بدو ورود مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. پس از آن دیدار محمدجواد ظریف و فواد حسین در محل وزارت خارجه ایران و با محوریت بررسی روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد.

ابوعلی زرین‌قلم

وزیر امور خارجه عراق روز گذشته در تازه‌ترین سفر خود به تهران با مقامات مختلف کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. او در بدو ورود مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. پس از آن دیدار محمدجواد ظریف و فواد حسین در محل وزارت خارجه ایران و با محوریت بررسی روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بینالمللی برگزار شد.

پیش‌بینی می‌شود طبق برخی از گمانه‌زنی‌ها، وزیر خارجه عراق در جریان این سفر دعوتنامه مقامات ارشد این کشور برای حضور ایران در نشست بین‌المللی بغداد را به مقامات تهران ارائه کند. در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های عربی اعلام کردند که قرار است عراق از رئیس‌جمهور ایران برای مشارکت در نشست بین‌المللی بغداد دعوت کند.

بر اساس گزارش منابع مختلف، کشور عراق قرار است نشستی بین‌المللی با حضور برخی کشورهای منطقه‌ای و غربی در اواخر ماه جاری میلادی برگزار کند. شبکه العربی الجدید به نقل از برخی منابع اعلام کرد که بغداد طی روزهای آتی از سیدابراهیم‌ رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در این مراسم دعوت خواهد کرد.

عامل الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیش از این اعلام کرد که حدودا ۱۰ کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر به‌علاوه برخی کشورهای اروپایی و امریکا در نشست بغداد مشارکت خواهند کرد.

دعوت از رئیسی برای شرکت در نشست بغداد

در همین راستا، روز گذشته رئیس‌جمهور، در دیدار وزیر امور خارجه عراق با تشکر از دعوت نخست‌وزیر عراق برای شرکت در «نشست کشورهای همسایه عراق» گفت: اقدام عراق برای برگزاری این نشست اقدام مبارکی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همانگونه که گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای حل‌وفصل مسائل فیمابین و بهبود روابط را امنیت‌ساز و ثبات‌ساز می‌داند، دخالت بیگانگان در امور منطقه را نیز تنش‌زا و تهدیدزا تلقی می‌کند، افزود: همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه بدون دخالت بیگانگان، شرط لازم برای پایداری امنیت منطقه و نیز برقرای آرامش در کشورهای منطقه و تامین رفاه برای ملت‌های منطقه است.

رئیسی با بیان اینکه ایران همواره نسبت به رفع مشکلات عراق حساس و دغدغه‌مند بوده است، اظهار داشت: ایران رشد و پیشرفت عراق را رشد و پیشرفت خود می‌داند.

وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با تسلیم دعوتنامه نخست‌وزیر کشورش به آیت‌الله رئیسی، برگزاری نشست کشورهای همسایه عراق را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و تصریح کرد: این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود.

فواد با اشاره به اینکه امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفت‌گوی کشورهای منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.

هشدار تهران به مقامات عراقی

همچنین روز گذشه دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه عراق با او که انجام شد با اشاره به تداوم حضور مخاطره‌آمیز و شرارت‌بار نظامیان امریکا و دخالت‌های آشکار و پنهان آنان در امور داخلی کشورهای منطقه تصریح کرد: ادامه این شرایط تنش در منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

در این دیدار شمخانی با بیان اینکه کشورهای منطقه بدون هرگونه دخالت خارجی قادر به تامین امنیت خود هستند، گفت: رفتارهای مشکوکی که اخیرا امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در منطقه آغاز کرده‌اند، بسترسازی برای ایجاد ناامنی و سوء‌تفاهم میان کشورهای حوزه خلیج فارس است. با اِشراف کامل نسبت به اهداف و پشت پرده‌های این اقدامات، برای خنثی‌سازی طرح‌های ضربه زننده به ثبات منطقه کاملا آماده‌ایم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اقدام روز گذشته امریکا در تحریم عناصر شاخص مقاومت ضد تروریستی در عراق، سوریه و لبنان و در عوض چراغ سبز کاخ سفید به گروه‌های تروریستی برای تداوم کشتار مردم منطقه، گفت: انزجار ملت‌ها از امریکا و متحدانش به علت اِعمال همین رفتارهای دوگانه و شیطنت‌آمیز است.

شمخانی همچنین بر ضرورت اجرای کامل و هر چه سریعتر توافق‌نامه‌های میان تهران-بغداد که می‌تواند گام بلندی در افزایش سطح همکاری‌های همه‌جانبه و رفاه مردم دو کشور باشد، تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان ضمن اشاره به لانه‌گزینی برخی گروه‌های تروریستی مسلح مخالف ایران در منطقه اقلیم کردستان، اظهار داشت: از دولت عراق می‌خواهیم که نسبت به اخراج این گروه‌ها از کردستان عراق تحرک جدی‌تری داشته باشد تا ایران مجبور به اقدام پیش‌دستانه برای جلوگیری از تداوم شرارت تروریست‌های مسلح در کردستان عراق نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر: