bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیچش عطر رضوی در روستای سرکره؛
معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برگزاری ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم در روستای سرکره شهرستان دشتستان خبر داد.

الهام بهروزی

این‌جا روستای سرکره است، روستایی از جنس مهربانی با مردمانی خودجوش و مهمان‌نواز. این روزها عطری در کوچه پس‌کوچه‌های این روستا پیچیده است که هر رهگذر و مسافری را به سمت خود می‌کشاند. عطری که از خراسان آمده تا دل‌ها را راهی حرم حضرت دوست کند. شوری بر پا است. زن و مرد، دختر و پسر، کوچک و بزرگ در تکاپو هستند تا هنگامه‌ای از باور و هنر و دلدادگی را بیافرینند.

باران می‌بارد و بهار میل رفتن ندارد. همه‌جا نوای «رضا، رضا» پیچیده است و خانه‌های اجاقشان گرم و پرمیهمان شده. انگار زمان برگشته به 30 سال قبل، همان زمان بچگی که چشم به‌راه بودیم مادربزرگ‌ها یا پدربزرگ‌ها از مشهد برگردند و از بقچه خود، انگشتری یا تکه‌ای پارچه سبز و مهر و جانمازی با عطر بهشت در بیاورند و با این تحفه دوست‌داشتنی شادی را میهمان چشمان منتظرمان کنند. روزهای شادی که همچنان تکرار آن‌ها را دوست داریم. این روزها را اکنون می‌توان در این روستای کوچک تجربه کرد، روستایی که تنور دلش گرم شده و میزبان خادم‌الرضاهای ایران شده است.

می‌گویند، اینجا تکه‌ای از مشهد شده است، چند روزی است اهالی روستا، حال خوبی دارند، همه خادم‌الرضا و میزبان یکی از مجالس امام رضا شده‌اند. جشنواره‌ای که از جنس خود آن‌هاست. مردمان این روستا اردیبهشت امسال افتخار میزبانی ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم را پیدا کرده‌اند. قرار است شب پنجشنبه، 13 اردیبهشت اختتامیه سه بخش این جشنواره هفت‌بخشی در روستای سرکره شهرستان دشتستان برگزار شود.

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) که برای برگزاری این رویداد به استان بوشهر و روستای سرکره سفر کرده، در این باره می‌گوید: آنچه در این رویداد حائز اهمیت است، حرکت مردمی و شناسایی اصالت روستایی و الگوهای برجسته و مثبت آن است. در این رویداد، مردم روستا در کسوت خادم‌الرضا با شوق میزبان هنرمندان رضوی شده‌اند. آن‌ها بر این باورند که هر کسی مبلغ فرهنگ و هنر رضوی است، خادم‌الرضاست. بنابراین با رویی گشاده میزبان میهمانان برنامه شده‌اند.

سعید زمانی با بیان اینکه نقش‌آفرینی مردم در این رویداد تا بدانجاست که خود همه مسوولیت‌های برگزاری این رویداد را عهده‌دار شده‌اند، می‌افزاید: خانه‌هایشان را مهیای حضور مهمانان کردند، مسوولیت پذیرایی و استقبال از مهمانان را برعهده گرفته‌اند. همه چیز در این روستا با کرامت و بزرگی در جریان است.

به گفته وی، آیین پایانی این رویداد مردمی رضوی در روستای سرکره همراه با یک اتفاق معنوی است و آن تشییع پیکر شهید «مرتضی غلامی‌دشتی‌نظری» از شهدای هشت سال تحمیلی بر دستان مردم است. شهید غلامی در سال ۱۳۶۲ جمعی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به منطقه عملیاتی جنوب اعزام شده بود که در ۲۶ اسفند ۱۳۶۳ در عملیات بدر در منطقه شرق دجله جاده العماره - بصره به شهادت رسید. پیکر شهید از سال شهادت تا سال 1400 مفقودالاثر بوده که بعد از یافتن پیکر وی، شهید در اصفهان در جوار شهید حججی به خاک سپرده می‌شود ولی امسال بنا به درخواست خانواده شهید، پیکر مطهر وی به زادگاهش گناوه برمی‌گردد و برای همیشه در آنجا آرام می‌گیرد.

زمانی با تاکید بر اینکه ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم با هدف توسعه فرهنگ رضوی در زیست‌بوم روستایی در روستای سرکره برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: توسعه فرهنگی روستا مبتنی بر آموزه‌های فرهنگ رضوی است تا فرهنگ رضوی در بوم روستایی کشور توسعه پیدا کند. ارزش‌های بنیادی که در فرهنگ روستا وجود دارد عشق، ایمان، خلوص، غیرت و سلحشوری است. ما با تاکید بر اینکه فرهنگ روستایی فرهنگ مبتنی با تداوم و استمرار فرهنگ روستایی است، از این رو، در این جشنواره به نوآوری و بازآفرینی فرهنگی و هنری روستاها توجه داریم.

وی با اشاره به بخش‌های این جشنواره مردمی رضوی که ورای جشنواره‌های تخصص رضوی یعنی جشنواره شعر رضوی، جشنواره هنرهای نمایشی رضوی، جشنواره دانشجویی رضوی است، توضیح داد: این جشنواره مردمی در دوره اخیر به سمت فضاسازی جشنواره‌ای مردمی و قشری رفته که دربردارنده هفت بخش جشنواره سرود دانش‌آموزی رضوی، جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم، جشنواره آیین نمایشی و تئاتر خیابانی، چاووش‌خوانی و منقبت‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی رضوی، جشنواره عکس روستایی اشت.

زمانی با اشاره به اینکه در مجموع به جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم بیش از 1500 اثر رسیده است، می‌گوید: در بخش عکس روستایی در دو بخش آزاد و عکاسان حرفه‌ای هزار و ۴۶۷ اثر (عکس با دوربین و موبایل) به دبیرخانه ارسال شد. در بخش گروه سرود روستایی و عشایری ۲۰ نفر و در بخش آیین‌های نمایش ۳۱ نفر در بخش چاووش‌خوانی و منقبت‎خوانی اثرهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. در بخش پرده‌خوانی و نقالی‌خوانی ۲۷ نفر اثرهای خود را به دبیرخانه جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم ارسال کردند.

وی با تاکید بر اینکه بیست و یکمین دوره جشنواره فرهنگی امام رضا (ع) تلاش کرده تا جدا از فضای تخصصی، با برگزاری جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم، جشنواره‌ای عمومی و قشری را نیز تقویت کند، یادآور می‌شود: امسال با هدف جریان‌سازی مردمی فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری به خود روستاها آورده شده که اختتامیه جشنواره در بخش‌های چاووشی‌خوانی، منقبت‎‏خوانی و پرده‌خوانی، نقالی و عکس روستایی ۱۳ اردیبهشت ماه به میزبانی روستای «سرکره» شهرستان دشتستان برگزار می‌شود.

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه رویکرد اصلی جشنواره این بوده تا در سطح ملی برگزار شود که در این راستا از نهادهای زیربط کمک گرفته شده تا به تقوی هم‌افزایی در این حوزه کمک شود، می‌گوید: در این راستا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج رسانه استان بوشهر در برگزاری این رویداد همکاری چشمگیر و تحسین‌برانگیزی دارند.

وی با بیان اینکه جریان مردمی که در جریان برگزاری این رویداد در سرکره به راه افتاده، خوشبختانه برگزاری این رویداد را تسهیل کرده است، می‌افزاید: آن‌ها میزبان 55 میهمان از استان‌های دیگر هستند و با کرامت مشغول پذیرایی هستند. همچنین در این جشنواره ما میزبان کرامت قنبری و محمدحسن آبیار چاووش‌خوانان پیشکسوت بوشهری و ناخدا علی‌ستوده شروه‌خوان شناخته شده جنوبی هستیم. افزون بر این، آقای اسحاقی از استان مازندران و آقای رضوانی‌فر از کهگلویه و بویراحمد دیگر مهمانان ما در آیین پایانی این رویداد خواهند بود.

زمانی با اشاره به اینکه در این رویداد 16 شرکت‌کننده از استان بوشهر داشتیم، در معرفی هیات داوری این رویداد هم بیان می‌کند: هیات داوران پرده‎خوانی و نقالی رضوی متشکل از محسن میرزاعلی، حسن بیگی و مرشد ورمرزیار از برجسته‌های این حوزه هستند.

یادآوری می‌شود، آیین پایانی ششمین جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم، پنجشنبه‎‌شب (13 اردیبهشت جاری) ساعت 20 با حضور معاون رئیس‌جمهور، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، استاندار بوشهر و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و مسوولان استانی و مردم بوشهر در روستای سرکره شهرستان دشتستان برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: