bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
داریوش کرم‌پور در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
امروزه در جهان کارگردان و فیلمسازان مطرحی هستند که می‌کوشند با تولید آثار فاخر به توسعه این هنر بپردازند، به‌طوری که در طول سال سال شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه فیلم هستیم که ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: فیلمسازی هنری است که هنرمندان با کمک گرفتن از آن موضوعات مختلفی را به تصویر می‌کشند. امروزه در جهان کارگردان و فیلمسازان مطرحی هستند که می‌کوشند با تولید آثار فاخر به توسعه این هنر بپردازند، به‌طوری که در طول سال سال شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه فیلم هستیم که هنرمندان و علاقه‌مندان این حوزه در این جشنواره‌ها فیلم‌های کوتاه یا بلند خود را عرضه می کنند و چه بسا استعدادهای نو و کارهای باارزشی هم در این جشنواره‌های معرفی و شناسایی می‌شوند. در این گزارش می‌خواهیم به فیلم کوتاه داستانی بپردازیم. این نوع فيلم‌ها به لحاظ قدمت قابل مقايسه با فيلم‌هاي بلند نيستند؛ چنانکه نخستين فيلم‌هاي كوتاه داستاني، تازه از دهه چهل پا به عرصه سينماي ايران گذاشتند. در حالي كه در آن دهه ساليان سال از ساخت فيلم‌هاي بلند در سينماي ايران مي‌گذشت. از لحاظ كميت، فيلم‌هاي كوتاه قبل از انقلاب قابل مقايسه با فيلم‌هاي كوتاه بعد از انقلاب نيستند. اين مساله نشان‌دهنده استقبال گسترده استعدادهاي جوان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از هنر و سينما و عرصه فيلم كوتاه است.
عرصه فيلم كوتاه مي‌تواند بستري براي درخشش اين ايده‌هاي كوتاه و درخشان باشد. ساخت فيلم كوتاه در حال حاضر بدل به فرصتي شده كه فيلمسازان جوان پيش از ورود به سينماي حرفه‌اي، آزمون و خطاي خود را بكنند و با آمادگي بيشتري وارد عرصه ساخت فيلم‌هاي بلند شوند. به همين جهت ساخت فيلم كوتاه آزمون مناسبي براي خيل مشتاقان فيلمسازي است. چه بسا برخي از علاقه‌مندان اصولا صلاحيت و استعداد ورود به سينماي حرفه‌اي را نداشته باشند و با ساختن فيلم كوتاه به صلاحيت نداشتن خود پي ببرند اما از سويي ديگر اين‌كه فيلم كوتاه محدود به موقعيتي براي محك خوردن جوانان شود، قابل قبول نيست.
در بوشهر هم با فعال شدن رشته بازیگری و کارگردانی سینما فیلمسازان و هنرمندانی موفقی به جامعه معرفی شدند که در حال حاضر به فیلمسازی مشغول هستند. یکی از این هنرمندان داریوش کرم‌پور، فیلمساز و کارگردان جوان دشتستانی است که هفته پیش نخستین تجربه فیلمسازی خود را به نام «ابدیت و یک روز» به پایان رساند. در این باره گفت‌وگویی را با وی صورت دادیم.
این کارگردان جوان هم‌استانی در خصوص فیلم «ابدیت و یک روز» به بامداد جنوب گفت: داستان این فیلم در ژانر اجتماعی است. در حال حاضر به‌دلیل این‌که هنوز این فیلم جایی اکران نشده، نمی‌توان در مورد داستان آن صحبتی کرد، فقط می‌توانم بگویم داستان این فیلم حول یک غافلگیری می‌چرخد. زمان فیلم هم سه دقیقه و بیست ثانیه است و سه بازیگر در آن ایفای نقش می‌کنند.
داریوش کرم‌پور با بیان این‌که فیلمنامه «ابدیت و یک روز» در سومین جشنواره استانی فیلم دانشجویی (اردیبهشت 93) در بخش فیلمنامه عنوان برتر را کسب کرده است، افزود: داستان این فیلمنامه را با الهام از یک کاریکاتور نوشته‌‌ام.
وی در خصوص این‌که چگونه وارد دنیای فیلمسازی شده است، بیان کرد: از دوران کودکی علاقه شدیدی به این حوزه داشتم، البته پیش از این‌که وارد دانشگاه بشوم، فعالیت‌های تئاتری و موسیقیایی جسته و گریخته‌ای داشتم تا این که تصمیم گرفتم به‌طور جدی به‌دنبال آرزوی کودکی‌ام بروم و با ورودم به دانشگاه در رشته سینما به دنبال این بودم تا با بهره گرفتن از آموزش‌های مفید استادان مجربی مثل مهتاب ابراهیم‌زاده و حسین روشنکار که نقش زیادی در آموزش و ایجاد انگیزه در من داشتند، بتوانم در عرصه فیلمسازی گام‌های استواری را بردارم. در اولین تجربه‌ام هم از دیدگاه‌ها و توصیه‌های این دو استاد کمک زیادی گرفتم. البته کار فیلمسازی را بدون تجربه قبلی و تنها بر اساس آموزش‌هایی که در دانشگاه دیدم، شروع کردم.
کارگردان فیلم «ابدیت و یک روز» با اشاره به این‌که این فیلم در سه روز فیلمبرداری شد، خاطرنشان کرد: فیلمبرداری این کار در دو لوکشین صورت گرفت که بخشی از کار در یاسوج و بخشی دیگر در استودیوی دانشگاه آزاد بوشهر فیلمبرداری شد. چون داستان در طبیعت روایت می‌شود، به‌دلیل این‌که فیلمبرداری این کار در تابستان صورت گرفت و ما هم متاسفانه در این فصل از طبعیتی که در فیلم مدنظر بود، برخوردار نبودیم، تصمیم گرفتیم این قسمت از کار را در یاسوج که در فصل تابستان طبیعت زیبایی دارد، فیلمبرداری کنیم و در کل فضای فیلم فضایی پرنشاط و شاد است.
کرم‌پور با بیان این که دوست دارم همه ژانرها را کار کنم و در دانشگاه هم بیشتر این ژانرها را تست زدم، یادآور شد: نحوه روایت و پرداخت ایده‌ها و داستان فیلم برای من بسیار مهم است، چراکه در حال حاضر در بسیاری از جشنواره‌های معتبر نحوه روایت فیلم‌ها مدنظر و مطرح است، به عنوان نمونه شما می‌خواهید حرف زدن یک در را به تصویر بکشید، حال این‌که برای این کار و انتقال پیام خود باید بدانید که از کدام سبک باید بهره بگیرید تا بتوانید روایت موفقی را ارائه دهید، پس در اینجا آنچه که مهم است روایت و پرداخت موضوع است.
وی در خصوص نامگذاری این فیلم به‌نام «ابدیت و یک روز» گفت: نام‌های متفاوتی را انتخاب کردم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که این نام با موضوع داستان مناسبت دارد و در واقع «ابدیت و یک روز» نام فیلم یک کارگردان یونانی به‌نام «آنجلو پلوس» است و تاکنون چندین اثر دیگر هم به این نام ساخته شده است. البته در دنیای فیلمسازی این یک چیز طبیعی است که چندین اثر نام مشترک داشته باشند اما از نظر موضوع و محتوا با هم یکی نسیتند.
داریوش کرم‌پور با بیان این‌که بیشتر به روایت داستان توجه دارد تا انتقال پیام، یادآور شد: چراکه وقتی یک اثر به‌خوبی روایت شود، خواه ناخواه در انتقال پیام خود موفق پیش می‌رود و من در این فیلم کوتاه از سبک کلاسیک بهره گرفتم، یعنی پایان مشخصی را برای آن تعریف کردم و تمرکزم هم روی این بود که مخاطب پیام اثر را بگیرد. البته شیوه روایت داستان مدرن است اما پایان داستان باز نیست و شاید در کارهای آینده‌ام از سبک‌های مدرن یا پست‌مدرن بهره بگیرم. 
وی در خصوص مشکلاتی که در حوزه فیلمسازی در استان وجود دارد، گفت: افزون بر مشکلاتی که در زمینه ابزار و وسایل فیلمسازی با آنها روبه‌رو هستیم، یک مشکل دیگر ما در این حوزه نبود اسپانسر یا حامی مالی در استان است و به نوعی به تکرار مکررات تبدیل شده که امیدوارم به بخش آموزش و گسترش دانش فیلمسازی توجه ویژه‌ای شود. البته استان ما به لطف داشتن استادانی نظیر حسین روشنکار (مدیرگروه سابق رشته سینما در دانشگاه آزاد بوشهر) و مهتاب ابراهیم‌زاده که دانش‌آموخته رشته فیلمسازی از دانشگاه آلمان هستند توانسته است در این عرصه خوب پیش برود اما متاسفانه آن‌گونه که باید از تجربیات و علم این افراد استفاده نشده است، امید است مسوولان مربوط بیشتر قدر این سرمایه‌ها را بدانند و در راستای گسترش دانش فیلمسازی در استان از تجربیان این هنرمندان کمک بگیرند.
یادآوری می‌شود، فیلم «ابدیت و یک روز» به نویسندگی و کارگردانی داریوش کرم‌پور است که تدوین آن هفته پیش پایان یافت و در این فیلم اسماعیل ملاح‌جوان، آذین خیر و ندا جمشیدی به ایفای نقش می‌پردازند و دیگر عوامل آن عبارتند از: داریوش کرم‌پور و حسین ارشادی (تهیه‌کننده)، محمدرضا سجادیان (مدیر فیلمبرداری و نورپرداز)، الهه عالی‌حسینی (طراح صحنه و لباس)، داریوش کرم‌پور (تدوین)، سجاد زارع (صداگذاری، ترکیب صدا و جلوه‌های ویژه)، میلاد صفایی (موسیقی)، جمال دهقان (صدابردار)، وفا مظفری (گریم)، حسین ارشادی (مدیر تولید) و فریبا نجفی (مدیر صحنه).

نام:
ایمیل:
* نظر: