bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
در این جشنواره ۲۳ گروه موسیقی حضور داشتند که صبح‌ها میزگرد‌‌های تخصصی موسیقی برگزار می‌شد و عصر‌ها شاهد اجرای موسیقی بودیم. در این جشنواره گروه موسیقی محلی «بارون» از بوشهر به اجرای برنامه پرداختند که بیشترین مخاطب را در بین شرکت‌کنندگان داشتند.
بامدادجنوب- علیرضا رمضانی: دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین با ساختاری منظم و علمی و با بهره‌گیری از صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هنر در آذر‌ماه ۱۳۹۳ با مجوز رسمی از وزارت کشور به استانداری کردستان فعالیت خود را به‌طور جدی آغاز کرد که اولین برنامه خود را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با حضور گروه‌های برتر موسیقی اقوام ایران و نمایشگاه و میزگرد‌های تخصصی برگزار کرد. دومین دوره جشنواره با تلاش‌های استاندار محترم کردستان، عبدالمحمد زاهدی، در سه بخش موسیقی اقوام، میزگرد‌های تخصصی (با حضور مهمان‌های داخلی و خارجی) و بخش نمایشگاهی به میزبانی سنندج در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

در این جشنواره ۲۳ گروه موسیقی حضور داشتند که صبح‌ها میزگرد‌‌های تخصصی موسیقی برگزار می‌شد و عصر‌ها شاهد اجرای موسیقی بودیم. در این جشنواره گروه موسیقی محلی «بارون» از بوشهر به اجرای برنامه پرداختند که بیشترین مخاطب را در بین شرکت‌کنندگان داشتند. این گروه بعد از اجرای برنامه آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که برنامه تلوزیونی شبکه کردستان با عنوان «چریکه شو» همان شب گروه بارون را به صدا و سیمای مرکز کردستان دعوت کرد و تمام آیتم‌های خود را به اجرای زنده به وسیله گروه بارون و مصاحبه زنده در استودیو این برنامه اختصاص داد. 
گروه موسیقی بارون در بخش های مختلف جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ،به اجرای موسیقی محلی بوشهر از جمله موسیقی شادمانه نظیر خیام خوانی و یزله پرداخته و همچنین با اجرای ادبیات عاشقانه مانند شروه خوانی سعی بر آن داشته که از راویان موسیقی اصیل بوشهری باشد.
این گروه با پژوهش دست اول و علمی پیرامون اشعار و آهنگ‌های ریشه‌دار بوشهری همچنین حضور نوازنده پیشکسوت و یکی از بهترین بازماندگان راوی آثار قدمای بوشهر در نوازندگی «نی‌جفتی»، مجید پاکدل، اصل موسیقی بوشهر را به مخاطب معرفی می‌کند.
از دیگر فاکتورهایی که این گروه موسیقی محلی را برجسته می‌کند ارائه موسیقی شادمانه و ادبیات عاشقانه بوشهری است که به‌صورت روایتی به پژوهشگران عرصه موسیقی محلی در داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود. از دیگر نکات قابل توجه نقش زنان خواننده و نوازنده موسیقی بوشهر است. باران مظفری به‌عنوان هنرمندی آگاه به موسیقی محلی با روایتی ریشه‌دار و حفظ سنت در موسیقی بوشهر رهبری و خوانندگی گروه را بر عهده داشت. وی اولین زن بوشهری است که چنین رسالتی را در موسیقی محلی بوشهر بر عهده دارد. 

رضا زال‌پور نوازنده نی مکتب استاد کسایی و همچنین شروه‌خوان صاحب سبک در بوشهر است که در ارائه آثار گذشتگان موسیقی بوشهر باران مظفری را در آواز همراهی می‌کند. غلامرضا زارعی و سپیده پاکباز در نوازندگی سازهای کوبه‌ای بوشهر با حفظ اصالت در فیگور ظاهر و همچنین ریتم‌های اصیل بوشهری گروه را همراهی می‌کنند. مهران قائدی‌پور که خود کمانچه‌نواز و از تربیت شدگان شیوه کمانچه‌نوازی اردشیر کامکار است همراه با گرفتن ریتم‌های اصالت‌دار بوشهری در دست افشانی و همچنین هم‌خوانی دیگر اعضا گروه را همراهی می‌کند. مهرسا مصلح که از کودکی با آوازهای محلی بوشهر آشنایی داشته و همراه گروه در اجراهای داخل و خارج از کشور همکاری داشته‌ است، در این گروه با همخوانی و دست افشانی دیگر اعضا را همراهی می‌کند. علیرضا رمضانی که خود پژوهشگر عرصه موسیقی محلی است در این گروه نوازندگی دایره و هم‌خوانی گروه را برعهده دارد. وی کارشناس ارشد پژوهش هنر است و با همکاری سایر اعضای گروه به جمع‌آوری آثار گذشتگان موسیقی محلی بوشهر پرداخته و روایت‌های صحیح این گونه‌های موسیقایی را در مناطق مختلف جغرافیایی استان جمع‌آوری و مورد پژوهش قرار می‌دهد. 
لازم به ذکر است در این جشنواره اساتید صاحب نامی در پژوهش موسیقی اقوام به تماشای گروه موسیقی بارون نشستند و به گفت‌وگوی صمیمانه و سوالات پیرامون این موضوع با اعضای گروه پرداختند. از جمله می‌توان به حضور پروفسور ژان دورینگ (موسیقی‌دان و خاور‌شناس و مدیر بخش تحقیقات درمرکز ملی پاریس)، پروفسور استفن بلوم استاد دانشگاه نیویورک، علی اکبر شکارچی، علی اکبر مرادی، عزیز شاهرخ خواننده مطرح کرد و ... اشاره کرد. 

در بولتن جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی تنها دو مقاله چاپ شد که یکی از آن دو متعلق به علی‌اکبر ‌مرادی (مجله معروف songlines ایشان را یکی از ۵۰ موسیقی‌دان برتر جهان معرفی کرد) بود و مقاله دیگر اثر علیرضا رمضانی پیرامون مطالعات مردم‌شناختی «خیام خوانی» در موسیقی بوشهر بود. در پایان لوح تقدیر و تندیس جشنواره را علی اکبر شکارچی به باران مظفری خواننده و سرپرست گروه موسیقی محلی «بارون» از بوشهر اهدا کرد.





نام:
ایمیل:
* نظر: