bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
کریم جعفری: تقریبا دو روز پس از سخنرانی بسیار مهم سید مقاومت در گرامی‌داشت شهدای مقاومت، روز جمعه اعلام شد

کریم جعفری

تقریبا دو روز پس از سخنرانی بسیار مهم سید مقاومت در گرامی‌داشت شهدای مقاومت، روز جمعه اعلام شد که یک فروند پهپاد با نام «حسان» با عبور از همه سامانه‌های پدافندی، موشکی و راداری رژیم صهیونیستی به مدت 40 دقیقه در عمق سرزمین‌های اشغالی گشت‌زنی داشته و بدون هیچ گزند و آسیبی سالم به پایگاه خود بازگشته است. همه آن‌هایی که مسائل سیاسی و نظامی را می‌دانند به‌خوبی می‌فهمند که رژیم صهیونیستی که مدعی داشتن بیش‌ترین و بهترین سامانه‌های رهگیری و راداری و حتی موشکی در منطقه است چگونه ادعا می‌کند که یک پشه هم نمی‌تواند از مرزهای جعلی این رژیم عبور کند.

پرواز پهپاد حسان در واقع که همزمان با برگزاری رزمایش گسترده و همیشگی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی است پیامی مهم و چند جانبه دارد که بررسی هر یک از این پیام‌ها خود یک تحلیل جداگانه را می‌طلبد. با همه این احوال در این مختصر به مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیام‌ها، پیامدها و عوامل این اقدام فرماندهی مقاومت در به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی اشاره خواهیم کرد. در مورد عوامل پرواز این پهپاد در این شرایط می‌توان همه آنچه در طول سال‌های گذشته میان مقاومت و صهیونیست‌ها گذشته را عامل برشمرد؛ اما در مورد عوامل آنی می‌شود، گفت:

نخست آنکه؛ پرواز این پهپاد آن هم در این شرایط زمانی که رژیم صهیونیستی به‌صورت مداوم ایران را تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای می‌کند و از سوی دیگر مواضع ارتش سوریه را مورد حمله پیاپی قرار می‌دهد عاملی است تا به این رژیم بگوید وضعیت دفاعی شما بسیار آسیب‌پذیرتر و سوراخ‌تر از آنی است که فکر می‌کنید. مقاومت لبنان یک بخش از محوری است که ایران و سوریه بال‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند اگر شما از رهگیری و هدف قرار دادن یک پهپاد مقاومت لبنان عاجز هستید، بدون‌شک در برابر قدرت پهپادی ایران که ویرانگر است هیچ توانایی نخواهید داشت.

این شاید یکی از عوامل باشد، اما وقتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس این رژیم راهی کشورک‌های عرب حوزه خلیج فارس می‌شوند تا به قول معروف برای این شیخ‌نشین‌های بی‌پشتوانه و مردم‌گریز امنیت را هدیه کنند باید به این شیخک‌ها فهمانده شود روی دیوار ترک خورده یادگاری نوشته‌اند. پس از حملات پهپادی و موشکی ارتش یمن به دو شهر دبی و ابوظبی محمد بن‌زاید در به در دنبال سامانه‌های ساخت رژیم صهیونیستی بود تا شاید به‌زعم خودش بتواند از رسیدن موشک‌ها و پهپادها جلوگیری کند و صهیونیست‌ها هم به او وعده بهترین و بیش‌ترین کمک‌ها را دادند.

در حالی که صهیونیست‌ها در حال چرتکه انداختن بودند که از این معامله چه اندازه کاسب می‌شوند و بن‌زاید هم خوشحال از اینکه با ورود سامانه‌های راداری، رهگیری و انهدام ساخت اسرائیل دبی و ابوظبی امن شده و او می‌تواند به ماجراجویی‌ها در یمن ادامه دهد، پهپاد حسان بر فراز فلسطین اشغالی به مدت 40 دقیقه پرواز می‌کند، تا عمق 70 کیلومتری می‌رود و بر می‌گردد؛ اما صهیونیست‌ها هیچ توفیقی در رهگیری و سرنگونی این پهپاد پیدا نمی‌کنند. این شیخ‌نشین‌ها حالا به‌خوبی پیام را گرفته‌اند: «رژیمی که نمی‌تواند امنیت خودش را تامین کند، چگونه می‌تواند امنیت دیگران را تامین کند!».

از سوی دیگر، در طول چند وقت گذشته رژیم صهیونیستی توانمندی‌های مقاومت لبنان را زیر نظر داشته و با حملات به سوریه ادعا می‌کند که از رسیدن تجهیزات و تسلیحات به حزب‌الله جلوگیری می‌کند؛ اما پرواز «حسان» نشان داد که آنچه صهیونیست‌ها گفته‌اند دروغی بیش نیست؛ چراکه اگر در این مهم که میلیاردها دلار برایشان هزینه داشته موفق بودند امروز این پهپاد اینگونه آزادانه بر فراز فلسطین اشغالی پرواز نمی‌کند. در واقع، پرواز این پهپاد تایید سخنان سیدحسن بود که چند شب پیش یادآور شد: همه چیز در لبنان ساخته می‌شود و نیازی با وارد کردن چیز خاصی نیست.

نکته بعدی که باید آن را مدنظر قرار داد، به رخ کشیدن توانمندی تکنولوژیک مقاومت و مهمتر از آن اراده لازم برای پرواز پهپاد حسان است. این پرواز به صهیونیست‌ها نشان داد که متخصصان مقاومت در لبنان به سطح بسیار بالایی از دانش برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی رسیده و به‌خوبی می‌دانند چگونه باید این رژیم را تنبیه کرد. این پرواز در برابر رژیمی که ساختارش نظامی و کل تفکرش امنیتی است ضربه جبران‌ناپذیری به تبلیغ تامین امنیت برای شهرک‌نشیان مهاجرِ چند ملیتی به‌شمار می‌رود. به زبان دیگر، حسان نشان داد که خانه صهیونیست‌ها از «خانه عنکبوت» هم سست‌تر است و سامانه‌های پدافندی این رژیم به‌سادگی دور زده می‌شوند. چالش‌های پرواز حسان تا مدت‌ها دامن رژیم صهیونیستی را خواهند گرفت.

شاید خیلی‌ از جوان‌ترها و نوجوانان حاح حسان اللقیس را نشانسند! او پدر شهید علی‌رضا اللقیس است که در جنگ 33 روزه به شهادت رسید. هم‌بازی دوران کودکی سیدحسن نصرالله که هم‌پا با او وارد مقاومت علیه صهیونیست‌ها شد. شهید اللقیس در رشته مهندسی رایانه در دانشگاه امریکایی بیروت تحصیل کرد و از اوایل دهه 80 قرن بیستم وقتی سیدحسن نصرالله یکی از مسوولان حزب در بعلبک بود، رابطه تنگاتنگی با سید داشت.

در خانواده‌ای ثروتمند در بعلبک به دنیا آمد، مدتی در جنبش امل بود تا اینکه به حزب‌الله ملحق شد. یکی از دوستانش گفت: اللقیس بسیار رازنگهدار بود، من که از 31 سال قبل او را می‌شناختم، تاکنون نمی‌دانستم مسوولیتش در حزب‌الله چیست؟ شهید اللقیس رئیس بخش فن‌آوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور حزب‌الله بوده و نقش مهمی در تعمیر و ترمیم سیستم ارتباطات راه دور این حزب پس از آسیب‌های وارده از سوی رژیم صهیونیستی در طول جنگ 33روزه ایفا می‌کرد. او در سال 1392 در مقابل منزلش به شهادت رسید، اما حزب‌الله کمتر از یک ماه تلافی شهادتش را کرد...
نام:
ایمیل:
* نظر: