bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
کریم جعفری: شکست ارتش ظفرمند زلنسکی و مزدوران چندملیتی ناتو در برابر ارتش روسیه در طول چند ماه گذشته با وجود کمک‌های بی‌سابقه و غیرقابل باور غرب باعث شده

کریم جعفری

شکست ارتش ظفرمند زلنسکی و مزدوران چندملیتی ناتو در برابر ارتش روسیه در طول چند ماه گذشته با وجود کمک‌های بی‌سابقه و غیرقابل باور غرب باعث شده تا در آستانه دومین سال شروع نبرد سرنوشت ساز قرن، کشورهای غربی به ویژه آنهایی که دشمنی و کینه بیشتری نسبت به روس‌ها دارند تلاش کنند تا سیل جدیدی از تسلیحات و تجهیزات را روانه اوکراین کنند، شاید این تسلیحات و تجهیزات جدید بتواند بهانه‌های رئیس جمهور مفنگی این کشور را بریده و کورسوی امیدی برای متعادل کردن میدان نبرد ایجاد کند. نبردی که در یازدهمین ماه خود باوجود هجمه سیاسی، اقتصادی، نظامی و تبلیغاتی غرب باعث عقب راندن ارتش روسیه نشده است.

حقیقت آن است که زلنسکی چندی پیش مدعی شده بود که اگر ۳۰۰ دستگاه تانک در اختیار داشته باشد، می‌تواند کریمه را اشغال کند! حالا کشورهای اروپایی و آمریکا در یک کمک تسلیحاتی خیرخواهانه گفتند که میلیاردها دلار تجهیزات جدید را روانه اوکراین خواهند کرد! شامگاه پنجشنبه بود که دولت آمریکا اعلام کرد جدیدترین بسته تسلیحاتی به مبلغ دو و نیم میلیارد دلار (تقریباً یک چهارم بودجه نظامی ایران) را برای کمک به عناصر ناتو اوکراین خواهد فرستاد. وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با اعلام قیمت دلاری این بسته کمک‌های خیرخواهانه از ارسال صدها دستگاه خودروی زرهی از نوع استریکر به اوکراین خبر داده بود تا شاید دروغ‌ها و بلوف‌های زلنسکی در مورد حمله به شبه جزیره کریمه درست از آب در بیاید.

از سوی دیگر گروهی متشکل از ۹ کشور از جمله انگلیس، لهستان و هلند متعهد به پیگیری «مجموعه‌ای بی‌سابقه از کمک‌های اهدایی» تسلیحاتی به اوکراین شامل تانک‌های پیشرفته شده‌اند. در این بیانیه که به صورت مشترک از سوی این کشورها منتشر شد، آمده است: «ما متعهد می‌شویم به این که به صورت گروهی تحویل مجموعه‌ای بی‌سابقه از کمک‌های اهدایی برای ارتش اوکراین شامل تانک‌های اصلی میدان نبرد، ادوات توپخانه سنگین، مهمات ضد هوایی و خودروهای رزمی مخصوص پیاده نظام را پیگیری کنیم.»

این بیانیه که در وبسایت دولت انگلیس انعکاس پیدا کرد، به شکل مشترک از سوی وزرای دفاع انگلیس، استونی،‌ لهستان، لتونی و لیتوانی به همراه نمایندگان دانمارک، جمهوری چک، هلند و اسلواکی بعد از نشست آنها در استونی منتشر شد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، سوئد روز پنجشنبه به ارسال توپخانه هویتزر تحت عنوان توپخانه «آرچر» که ماه‌ها مورد درخواست اوکراین بوده، به همراه موشک‌های ضدتانک و خودروهای زرهی دیگر برای کی‌ِیف متعهد شده است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در یک کنفرانس خبری گفت، دولتش با یک بسته سه بخشی کمک‌های نظامی برای اوکراین موافقت کرده و این بسته شامل «تصمیم برای نخستین بار به منظور شروع کردن تحویل سیستم توپخانه آرچر به اوکراین» می‌شود. دولت سوئد که با کمک‌های تسلیحات به اوکراین دکترین خودش برای عدم تحویل سلاح به یک کشور درگیر در جنگ را نقض کرده همچنین اعلام کرد، تصمیم دارد ۵۰ خودروی زرهی CV-۹۰ و موشک‌های ضد تانک قابل حمل NLAW را هم برای اوکراین بفرستد.

کریسترسون ادعا کرد: «این حمایت نظامی قاطع است و می‌تواند در جبهه جنگ در اوکراین وضعیت را در خصوص اینکه چه کسی ابتکار عمل را در زمستان جاری به دست بگیرد تغییر دهد.» بر اساس این گزارش، تصمیم روز پنجشنبه دولت سوئد به این معنی است که حالا نیروهای مسلح سوئد این وظیفه را پیدا می‌کنند که «دست به تدارکات برای شروع تحویل سلاح توپخانه‌ای آرچر به اوکراین بزنند.» پل جانسون، وزیر دفاع سوئد بیان کرد، دولتش از ارتش سوئد خواسته توصیه خود درباره اینکه امکان ارسال چه تعداد از سلاح های توپخانه ای آرچر موجود در انبارهایش وجود دارد را ارائه کند.

انگلیس نیز اعلام کرد، ۶۰۰ تیر موشک بریمستون را برای اوکراین می‌فرستد. بن والاس، وزیر جنگ انگلیس روز پنجشنبه به خبرنگاران در محل پایگاه نظامی تاپا در استونی گفت: «امروز من می‌توانم بگویم ما قصد ارسال ۶۰۰ عدد موشک بریمستون دیگر را داریم که برای کمک به تسلط اوکراین بر میدان جنگ فوق العاده مهم خواهند بود.» (سریع قبر انگلیسی‌ها صدها تیر موشک آن را طراحی و اجرا کردند اما کسی هیچ نشانی از اثرگذاری آنها در میدان نبرد ندید ولی به نظر می‌رسد اثرش در جیب سیاستمدارانه غربی خوب پیدا می‌شود) دانمارک نیز اعلام کرد، ۱۹ قبضه توپخانه هوویتزر فرانسوی «سزار» ارتش خود را به اوکراین می‌دهد.

این اتفاقات در حال روی می‌دهد که درگیری میان آلمان و لهستان بر سر ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین ادامه دارد. در حالیکه لهستان گفته قصد دارد باوجود مخالفت آلمان تعدادی از تانک‌های لئوپارد را برای کمک به جبهه اوکراین راهی این کشور کند، دولت آلمان اعلام کرده هر وقت آمریکا تانک‌های آبرامز را به اوکراین فرستاد این کشور نیز دست به چنین اقدامی خواهد زد. این مسأله نشان می‌دهد محاسبات میان کشورهای اروپایی برای غرق شدن هر چه بیشتر در بحران اوکراین شدید شده و با پیشروی‌های ارتش روسیه به سمت باخموت و بالارفتن تلفات مزدوران ناتو در اوکراین آشفتگی و بهم ریختگی فکری و رفتاری در میان این کشورها در حال تشدید است.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که ویلیام برنز،‌ مدیر سازمان سیا به شهر کی‌یف سفر کرده و در آنجا با مقامات اطلاعاتی اوکراینی و همین طور ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) دیدار کرده و به تقویت روند ادامه دار پشتیبانی ما از اوکراین و مواضع دفاعی‌اش در برابر تهاجم روسیه پرداخته است. به نوشته رویترز، هر چند این مقام از گفتن زمان انجام این سفر خودداری کرد اما واشنگتن پست که اولین بار درباره این سفر گزارش کرد نوشت که زمان انجامش اوایل این هفته بوده است.

طبق گزارش واشنگتن پست، ویلیام برنز، زلنسکی را در جریان انتظاراش درباره برنامه‌های نظامی آتی روسیه قرار داده و تصدیق کرد در آینده ارائه کمک‌های آمریکا به اوکراین سخت‌تر خواهد شد. واشنگتن پست در گزارشش به نقل از منابع نوشت، زلنسکی و مقامات اطلاعاتی ارشد دولتش درباره اینکه اوکراین در پی تسلط جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا چقدر باید برای ادامه کمک‌های آمریکایی و غربی به اوکراین انتظار بکشد بحث کرده‌اند.

با این حال ناکامی در اوکراین با وجود ارسال گسترده و بی‌سابقه تجهیزات و نیروی رزمی برای مقابله با روسیه، وزرای دفاع ناتو را در بروکسل دور هم جمع کرد. در پایان این نشست دو روزه، رئیس کمیته نظامی ناتو در سخنانی با بیان اینکه فارغ از نتیجه جنگ، روس‌ها احتمالا همین جاه‌طلبی‌ها را خواهند داشت، پس همچنان این تهدید پابرجاست، گفت: گرچه جنگ اوکراین تعداد نیروها، تجهیزات و مهمات روسیه را کاهش داده، اما ناتو بر این باور است که مسکو دوباره توان نظامی خود را احیا خواهد کرد.

راب بائر با بیان اینکه باور کلی بر این است که روس‌ها داشته‌هایشان را دوباره خواهند ساخت. آن‌ها همچنین از این مناقشه درس‌هایی گرفته‌اند و سعی در بهبود توان نظامی خود خواهند داشت. پس احتمالا این در آینده بر برنامه‌های ما اثر خواهد گذاشت؛ افزود: این که این بازسازی و تجدید قوا تا چه مدت طول میکشد، موضوع کار سرویس‌های اطلاعاتی ناتو خواهد بود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که در آستانه ورود به دومین سال جنگ روسیه با ناتو در اوکراین، کشورهای عضو این اتحادیه برای چگونگی پیروزی بر روسیه در این جنگ به مشکل برخورده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: