bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
کریم جعفری : چند هفته دیگر جنگ روسیه و ناتو در اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود. در حالی که ائتلافی متشکل از 32 کشور علیه روسیه وارد جنگ شده‌اند، اما خروجی آن تا این لحظه برای غربی‌ها اصلا قابل قبول نبوده است.


کریم جعفری 

 

چند هفته دیگر جنگ روسیه و ناتو در اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود. در حالی که ائتلافی متشکل از 32 کشور علیه روسیه وارد جنگ شده‌اند، اما خروجی آن تا این لحظه برای غربی‌ها اصلا قابل قبول نبوده است. ناکامی و بهنوعی شکست در این جنگ در طول 340 روز گذشته باعث شده تا این کشورها و در راس آن امریکا بهعنوان میدان‌دار و انگلیس در جایگاه فرمانده میدانی نبرد سردرگم و دستپاچه دنبال آن باشند تا راه‌های ارتباطی با روسیه را بسته و مانع از همراهی کشورهای مختلف جهان با مسکو برای این نبرد مهم و سرنوشت‌ساز شوند. همانگونه که روز گذشته در ضمن گزارشی نوشتیم، در این رابطه کاخ سفید از همه امکانات موجود خود استفاده کرد، اما وقتی دید که دیگر تهدید فایده ندارد، به سراغ تطمیع رفت و با این توهم که این کار می‌تواند کارساز باشد، یکی از اصلی‌ترین حامیان روسیه که همان ایران باشد را بار دیگر مخاطب قرار داد. اینبار اما نوبت وزیر خارجه قطر بود که به تهران بیاید. حضور این مقام قطری در ایران بیانگر ناکامی امریکا در سیاست تهدید و خرابکاری در ایران بود.   

 

از اینجا می‌توان به اهمیت بازی ایران و تصمیم درست و کارساز حضور و مداخله در این نبرد پی برد. اینکه گفته می‌شود مشارکت ایران در کمک به روسیه باعث به تعویق افتادن تحریم‌ها شد، یک دروغ بسیار بزرگ است بلکه این حضور باعث شد تا امریکایی‌ها به این نتیجه برسند که اگر با ایران توافق کرده بودند تا چه انداز ممکن بود ایران در این سطح در نبرد اوکراین مشارکت نکند و باعث بروز این میزان مشکل برای ناتو نگردد. شاید برای برخی که انگاره‌های غربی برایشان چنان بزرگ است که کف دست خودشان را هم نمی‌توانند بهخوبی ببینند، این موضوع کمی سخت باشد بهویژه آن بخش از غربگراهایی که در طول دو سه هفته گذشته با نوشتن گزارش‌ها و مطالب مختلف در برخی پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی تلاش کردند تا مقدمه سفر وزیر امور خارجه قطر را به بهترین شکل چیده و به قولی افکار عمومی را آماده کنند. 

 

در این رابطه اگر نگاهی به گفت‌وگوی وزیر امور خارجه امریکا با شبکه سعودی العربیه داشته باشید متوجه اصل ماجرا خواهید شد. آنتونی بلینکین که به منطقه سفر کرده در این گفت‌وگو مدعی شد که «ایران از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند و به آن پهپاد و تسلیحات دیگر می‌دهد و واشنگتن نسبت به این مساله نگران است». البته وی جرأت نکرد بگوید دقیقا چه تسلیحات دیگری، چون می‌داند اگر بگوید کشورهای اروپایی و عربی بیش از پیش متوجه می‌شوند که باوجود تهدیدها و تحریم‌ها، ایران برای درخواست‌های امریکا «تره» هم خورد نکرده و نهتنها «پهپاد» فرستاده، بلکه «تسلیحات دیگر» را هم راهی میدان نبرد علیه مزدوران ناتو در اوکراین کرده است. این موضوع بسیار مهم است و بهنظرم وزیر امور خارجه قطر بیشتر هم در مورد پهپادها و هم در مورد «تسلیحات دیگر» به تهران سفر کرده بود. 

 

بهصورت مشخص ناتو به جای آنکه روسیه را در باتلاق اوکراین گیر انداخته و کرملین را ناچار به پذیرش خواسته‌های خود از جمله تن دادن به عضویت اوکراین در ناتو، عقب‌نشینی از کریمه و همه مناطق تصرف‌شده و برخی موارد دیگر کند، حالا خودش در باتلاق گیر کرده است. هر چه جنگ طولانی‌تر شود، میزان اختلافات میان اعضای ناتو نیز بیشتر می‌شود. در شرایطی که کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی بسیاری دستوپنجه نرم می‌کنند، حقیقتِ امر این است که توانایی آن‌ها برای تامین تسلیحات خطوط نبرد بهشدت کاهش پیدا کرده و برای اینکه بتوانند خودشان را با محیط نبردی بی‌سابقه که پس از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته مهیا کنند، نیاز به زمان دارند، اما دیگر زمانی وجود ندارد. تقرییا 75درصد از کمک‌های تسلیحاتی ارسالشده برای ناتو در اوکراین را امریکا ارسال می‌کند، اما حالا کف‌گیر تهِ دیگ خورده است. 

 

روس‌ها نهتنها مقاومت می‌کنند، بلکه در حال پیشروی هم هستند. رسانه‌های غربی هم دیگر نمی‌توانند کلاه سر مخاطب بگذارند و در آستانه ورود به دومین سال جنگ، افکار عمومی در اروپا و امریکا از حقه‌بازی، دروغ و نیرنگ در مورد پیروزی خسته شده‌اند. در این زمینه کافی است به رفتارهای هیستریک اروپایی‌ها در قرار دادن سپاه ایران در لیست سیاه گروه‌های تروریستی نگاه کنید، کاری که پیش از آن امریکا کرده بود، اما برایش آورده‌ای جز افزایش تنش‌ها نداشت. حالا که به بهار نزدیک می‌شویم، ناتو بهشدت نگران حمله گسترده زمینی روسیه در مناطق محوری اوکراین، از جمله اودسا است. سلاح راهبردی در این حمله علاوه بر زرهی و توپخانه، موشک‌ها و پهپادها هستند و اینکه به باور امریکایی‌ها، ایران دارد در دو مورد آخر بیش از پیش روسیه را تجهیز می‌کند، اما میزان تانک و زره‌پوشی که ناتو به اوکراین می‌فرستد بسیار ناچیز و بی‌تاثیر است. 

 

در رابطه با بی‌تاثیر بودن این کمک‌ها کافی است گزارش روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز را که از مدافعان سرسخت جنگ علیه روسیه در اوکراین است، بخوانید. در این گزارش نویسنده حجم کمک‌های ارسالی در حوزه زرهی را بهنوعی شوخی خوانده و تاکید کرده بود در حالی که ارتش روسیه برای حمله سنگین بهاره آماده می‌شود، این کمک‌ها نمی‌توانند مانعی بر سر راه پیشروی روس‌ها باشد و نیاز است که کشورهای عضو بیش از پیش در این زمینه کمک کنند! حالا اگر قرار باشد همزمان با ارسال 103 دستگاه تانک از طرف ناتو به اوکراین (هر چند نیویورک تایمز نوشته بود، می‌شود با این کمک‌ها سه تیپ را سازماندهی کرد) صدها فروند پهپاد و موشک راهی روسیه شود، از همین ابتدا نتیجه مشخص است. در حقیقت، وزیر امور خارجه قطر برای جلوگیری از شکست ناتو در نبرد بهار پیش‌رو به تهران سفر کرده بود و باید دید پیشنهاد کاخ سفید در این زمینه چند میلیارد دلار است!  

 


نام:
ایمیل:
* نظر: