bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر:
بامداد جنوب: معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با اهالی رسانه استان بوشهر اعلام کرد: 12 میلیارد تومان آگهی میان رسانه‌های این استان در سال جاری تقسیم شده است.
بامداد جنوب: معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حضور در میز خدمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هیات دولت به استان بوشهر سفر کرده و در این سفر رئیس‌جمهوری را در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه همراهی می‌کند، شامگاه چهارشنبه، 10 اسفندماه در نشست صمیمانه‌ای پای صحبت خبرنگاران و مدیران مسوول رسانه‌های استان بوشهر نشست.

فرشاد مهدی‌پور در این نشست گفت: استان بوشهر به‌دلیل موقعیت تزانزیتی و ژئوپلیتیکی و همچنین سابقه درخشان تمدنی که دارد، شایسته توجه بسیار است. اکنون در وضعیت جدید تاریخی قرار داریم. در این وضعیت مفهوم بنیادی استقلال کشور از سوی بیگانگان و وابستگان به اجانب در تهدید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بوشهر در کشور به‌عنوان نماد استقلال‌خواهی ایرانیان شناخته می‌شود و در این راه خون و جان‌های زیادی داده است. از این‌رو، در برخی از مقاطع از سوی دشمنان توجه خاص‌تری به بوشهر شده است. تجریه پنج،6 ماه اخیر هم نشان می‌دهد، چطور دشمنان تلاش کردند تا بوشهر را به چرخه اعتراضات متصل کنند و در این زمینه هزینه‌های سنگینی متقبل شدند و اخبار جعلی بسیاری هم تولید کردند که این مسئله موجب شد، موقعیت استقلال‌خواهی بوشهر زیر سوال برود.

مهدی‌پور در ادامه با بیان اینکه برای حفظ این موقعیت هم رسانه‌ها و هم ما باید تلاش کنیم، افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد توانمندسازی رسانه‌ای تبلیغی استان‌ها را تاسیس کرد. به کمک این ستاد واحدهای تبلیغاتی رسانه‌ای رسمی فعال خواهند شد تا توانمندی تبلیغاتی رسانه‌ها را تقویت کنیم.

وی سپس  درباره ادغام چند خبرگزاری در خبرگزاری ایرنا توضیح داد: مفهومی به نام انحلال خبرگزاری‌ها را نداریم، بلکه با ساماندهی این رسانه‌ها به‌دنبال ایجاد خبرگزاری‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتر هستیم تا در جنگ رسانه‌ای وسیع برای جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرینی کنند. از این‌رو، خبرنگاران خبرگزاری‌ها بدون نگرانی و با قدرت به فعالیت‌شان ادامه بدهند، چون هیچ خبرگزاری منحل نمی‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به شناسامه‌دار شدن خبرنگاران و رسانه‌های مکتوب و برخط اشاره و تصریح کرد: با طراحی سامانه «ایران‌رسانه»، سعی کردیم، جامعه خبرنگاری و رسانه‌ای کشور را ساماندهی کنیم. به‌زودی این سامانه رونمایی خواهد شد؛ همچنین به کمک این سامانه پوشش خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر تسهیل خواهد شد.

مهدی‌پور درباره عضویت خبرنگاران شهرستانی در صندوق اعتباری هنر توضیح داد: سال جاری عضویت خبرنگاران در این صندوق در مقایسه با سال گذشته 4 برابر افزایش داشت و این تعداد تا پایان سال بیشتر هم خواهد شد. از طریق صندوق اعتباری، تسهیلاتی برای خبرنگاران نیز معین شده‌ است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بیمه خبرنگاران توضیح داد: در پی این هستیم که مشکلات رسانه‌های شهرستانی را در حوزه بیمه با رایزنی با سازمان تامین اجتماعی برطرف کنیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم توسعه دکه‌های روزنامه‌فروشی در استان بوشهر تاکید کرد: ساز و کاری برای توسعه دکه‌های روزنامه‌فروشی با عنوان «پایگاه‌های روزنامه‌فروشی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم؛ بنابراین فعالان این حوزه باید این مهم را از شهرداری‌ها پیگیری کنند. اگر حمایتی لازم داشتند، معاونت مطبوعاتی در این زمینه همکاری خواهد داشت.
 
مهدی‌پور با اشاره به معافیت مالیاتی رسانه‌ها گفت: مالیات تنها شامل رسانه‌ها نشده بود، بلکه شامل ناشران و موسسات قرآنی و... بود، اما چون رسانه‌ها قابلیت پردازش داشتند و آن را به سرفصل مسئله‌شدگی تبدیل می‌کردند معاونت مطبوعاتی این موضوع را جدی دنبال کرد که الحمدلله با معافیت مالیاتی آن‌ها موافقت شد.

وی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌های بومی استان بوشهر توضیح داد: استان بوشهر به نسبت سرانه رسانه‌هایش در کشور در رتبه دوازدهم قرار دارد. در سال جاری تا پایان بهمن نزدیک به 12 میلیارد تومان آگهی میان رسانه‌ها تقسیم شده‌ است؛ همچنین امسال در دو نوبت به رسانه‌ها یارانه پرداخت شده‌ است. مجموعه یارانه‌های استان بوشهر  در سال 1400 و امسال صددرصد افزایش داشته است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین از تامین بخشی از کاغذ مورد نیاز رسانه‌ها خبر داد و درباره چگونگی رتبه‌بندی رسانه‌ها توضیح داد: این رتبه‌بندی براساس خوداظهاری رسانه‌ها و ارزیابی معاونت مطبوعاتی انجام می‌شود. رتبه‌بندی روزنامه‌ها پس از ارزیابی‌هایی که صورت گرفت، اعلام شد. ارزیابی پایگاه‌های خبری هم در حال انجام است و حدود 1800 پایگاه خبری در این زمینه مشارکت داشتند. در این ارزیابی‌ها اطلاعات دقیقی از طریق خوداظهاری این رسانه‌ها در اختیار  قرار گرفت.

مهدی‌پور یادآور شد: موقعیت استان بوشهر در رسانه، خاص است؛ چون از اقلیم خاص، مردم باسواد و مانوس با تاریخ و فرهنگ و همچنین منابع مالی _ به‌واسطه وجود صنایع بزرگ نفت و گاز _ خوبی برخوردار است. بی‌شک این سه ضلع در هر موقعیت جغرافیایی وجود داشته باشد به توسعه فرهنگ و هنر و رسانه آن جغرافیا کمک می‌کند. بخش زیادی از ایجاد هم‌افزایی بین این سه ضلع برعهده ماست که ما در این زمینه پیگیر و در تلاش هستیم.

در ادامه این نشست مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در بخشی از این نشست گفت: خرسندیم در جریان سفر دوم رئیس‌جمهوری در میزخدمت فرهنگ و هنر در خدمت آقای مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا در این فرصت به‌صورت رودررو با جامعه رسانه، در جریان مسائل و مشکلات این بخش قرار بگیرند.

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: در انقلاب اسلامی مجاهدانه مطیع امر رهبری هستیم تا مسیر را به هدف برسانیم. اگر تاکنون از سوی شبکه‌های فرهنگی در حوزه «جهاد تبیین» کوتاهی صورت گرفته، الان وقت آن است که همت کنیم به‌عنوان یکی از رکن‌های اساسی جامعه در این زمینه به نقش‌آفرینی بپردازیم. بی‌شک رسانه تراز انقلاب اسلامی اولی است و در حوزه جهاد تبیین رسالت بزرگی برعهده دارد.

وی سپس به ارائه آخرین آمار رسانه‌های استان پرداخت و بیان کرد: 130 خبرنگار عضو در سامانه رسانه کشور و 270 نفر هم عضو خانه مطبوعات استان بوشهر هستند. 94 دفتر نمایندگی دارای مجوز و 140 رسانه مجوزدار اعم از پایگاه‌های خبری و مکتوب در استان فعالیت می‌کنند که شامل 43 نشریه مکتوب دارای مجوز، 3 روزنامه دارای مجوز (2 فعال و یک غیرفعال)، 25 هفته‌نامه، 15 دوهفته‌نامه، فصلنامه‌ها و سالنامه‌ها، 85 پایگاه خبری برخط و 12 مجوز الکترونیک غیربرخط می‌شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: