bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
صادق راستگو:سامانه پدافندی گنبد آهنین یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با راکت‌های غیر هدایت شونده و گلوله‌های خمپاره شلیک‌شده توسط مقاومت فلسطین در باریکه غزه و گاهی اوقات نیز جنوب لبنان به‌شمار می‌رود.

سامانه پدافندی گنبد آهنین یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با راکت‌های غیر هدایت شونده و گلوله‌های خمپاره شلیک‌شده توسط مقاومت فلسطین در باریکه غزه و گاهی اوقات نیز جنوب لبنان به‌شمار می‌رود. اما در طول چند هفته گذشته در دو نوبت این سامانه پدافندی عملکرد بسیار بدی از خود برجای گذاشت که نشان داد محور مقاومت برای عبور از این سامانه، تدابیر خوبی اندیشیده است.

ابتدا شلیک راکت‌ها از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی صورت گرفت که این سامانه به اعتراف خود صهیونیست‌ها عملکرد موفقی نداشت و با وجود شلیک دو موشک تامیر به ازای هر راکت بازهم توفیقی در رهگیری و انهدام همه آن‌ها پیدا نکرد و درصد اصابت کمتر از ۲۵ درصد بود، موضوعی که همان روزها نیز در محافل نظامی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفت، اما چندان برجسته نشد. برای دومین‌بار شلیک راکت از باریکه غزه به شهرک مهاجرنشین و صهیونیست‌نشین سدیروت در فاصله چند کیلومتری از این باریکه روی داد که آنجا فقط دو فروند از این راکت‌ها رهیگیری شده و ۲۰ راکت دیگر در نقاط مختلف این شهر فرود آمد.

چند روز پیش در ضمن گزارشی در مورد سامانه‌های جنگ الکترونیک ساخت کشورمان نوشتیم که این سامانه‌ها در باریکه غزه و لبنان نیز حضور پررنگی دارند. گروه‌های مختلف مقاومت در غزه تحت اشراف اتاق عملیات مشترک سامانه‌های جنگ الکترونیک و اخلالگرهای خوبی در اختیار دارند که در مواقع ضروری از آن استفاده می‌کنند. درست همزمان با پاسخ تلافی‌جویانه مقاومت فلسطین، این سامانه‌ها شروع به‌کار کرده و عملا موجب از کار افتادن رادارهای گنبد آهنین شدند. این موضوع را فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی به‌خوبی می‌دانست و به همین دلیل وحشت‌زده از وحشی‌گری همیشگی علیه غزه خودداری کرد.

در واقع مقاومت فلسطین به سران رژیم صهیونیستی یادآور شد که اتفاقی که برای سامانه‌های پدافندی اطراف باریکه غزه افتاده بار دیگر هم روی خواهد داد و اگر دشمن صهیونیستی بخواهد وحشی‌گری همیشگی علیه ساکنان غزه را تکرار کند، گنبد آهنین هیچ کاری برای آن‌ها نخواهد کرد این عکس حقیقتی بود که دشمن متوجه شد و با وجود همه تهدیدها به فشارها از طرف شهرک‌نشینان صهیونیست پیرامون باریکه غزه و برخی از مقامات تندروی دولت نتانیاهو شاهد آن بودیم که بمباران‌ها صرفا به پایگاه‌های خالی‌شده مقاومت محدود شد و بر خلاف همیشه تلفات انسانی چندانی به ساکنان وارد نگردید.

با این حال صهیونیست‌ها برای آنکه ماجرا را ماستمالی کنند مانند همیشه دست به انتشار گزارش‌های دستکاری شده زدند بدون آنکه یک لحظه پیش خودشان فکر کنند که دیگران هم می‌دانند چه اتفاقی روی داده است. در همین راستا ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار نتایج تحقیقات خود ضمن اذعان به ضعف عملکرد سامانه گنبد آهنین مدعی شد که این سامانه حین حملات موشکی مقاومت دچار یک «نقص فنی موقت» شده است. ارتش این رژیم در ادامه مدعی شد که پس از رفع این نقص در حملات موشکی شبانه مقاومت، ۹۰ درصد از این راکت‌ها را رهگیری کرده است!!

▪️پس از این حمله، خبرنگار روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که عملکرد سامانه پدافند موشکی گنبد آهنین بسیار بد است، چراکه تنها ۲ راکت از ۲۲ راکت شلیک شده از غزه را رهگیری کرد. البته همانگونه که گفته شد، این موضوع به هیچ عنوان ربطی به نقص فنی نداشت بلکه پیام مقاومت به نتانیاهو بود که اگر بخواهد زیاده‌روی کند این سامانه‌ها بار دیگر دچار نقص فنی خواهند شد. حالا که مقاومت به تجهیزات و سامانه‌های لازم برای اخلال در رادارهای سامانه پدافندی گنبد آهنین دست پیدا کرده و بخش بزرگی از توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی را نیز به چالش کشیده و عملا آن را از اعتبار ساقط کرده باید دید معادله وحشت میان مقاومت و صهیونیست‌ها در چه مرحله‌ای به توازن خواهد رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: