bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
ثبت‌نام کنندگان برای رنو و برلیانس بار دیگر با طرح جایگزینی از سوی سایپا روبرو شدند. پارس‌خودرو زیرمجموعه خودروسازی سایپا در جدیدترین طرح جایگزینی برای انواع رنو و برلیانس خودروی کوییک را در نظر گرفته‌اند.

محمد صالحی
ثبت‌نام کنندگان برای رنو و برلیانس بار دیگر با طرح جایگزینی از سوی سایپا روبرو شدند. پارس‌خودرو زیرمجموعه خودروسازی سایپا در جدیدترین طرح جایگزینی برای انواع رنو و برلیانس خودروی کوییک را در نظر گرفته‌اند. زیرمجموعه خودروسازی سایپا با توجه به مدل رنو یا برلیانسی که متقاضی برای آن نام‌نویسی کرده بودند تعدادی کوییک باقیمت‌های متنوع به آن‌ها واگذار می‌کند. آنچه باعث شده تا پارس‌خودرو بار دیگر برای رنو و برلیانس طرح جایگزین برگزار کند ریشه در بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو دارد. بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو سبب شد تا شرکای بین‌المللی شرکت‌های خودروساز به‌ناچار مجبور شوند روابط خود را با خودروسازان داخلی نیمه‌کاره رها کرده و بازار ایران را ترک کنند.
خودروسازان ایرانی با توجه به تعهداتی که در قبال محصولات مونتاژی خود ایجاد کرده بودند به‌نوعی برای پاس کردن تعهدات خود با چالش روبرو شدند.
فراموش نکنیم رنو در دور اول تحریم‌ها به‌رغم فشارهایی که به این خودروساز فرانسوی وارد شد، بازار ایران را ترک نکرد؛ اما در دور دوم تحریم‌ها به‌نوعی همزمان با استارت تحریم‌ها تصمیم گرفت از بازار خودروی کشور خارج شود.
این گمانه وجود دارد که مدیران وقت خودروسازی سایپا با توجه به ماندن رنو در ایران در دور اول تحریم‌ها دست به‌پیش فروش گسترده محصولات این خودروساز فرانسوی زدند. داستان نام‌نویسی برای مدل‌های برلیانس هم بی‌ارتباط با تداوم حضور خودروسازان چینی در بازار کشور در دور اول تحریم‌ها نبود؛ اما هم خودروساز فرانسوی و هم خودروساز چینی طرف شراکت با خودروسازی سایپا با بازگشت تحریم‌ها ترجیح دادند تا بازار خودروی کشور را ترک کنند و به همکاری خود را شریک ایرانی خاتمه دهند.
مدیران وقت نارنجی‌های جاده مخصوص تلاش کردند با توجه به قطعات موجود تا حد امکان به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند اما ازآنجایی‌که تعداد تعهدات معوقه درباره محصولات رنو و برلیانس پیش از قطعات موجود بود بنابراین خودروسازی سایپا مجبور شد به سمت پیشنهاد طرح‌های جایگزین برود.
سایپایی‌ها در سال‌های ۹۷ و همچنین ۹۸ طرح‌های متنوعی را برای جایگزینی محصولات شرکای فرانسوی و چینی خود به مشتریانی که برای این خودروها نام‌نویسی کرده بودند، پیشنهاد دادند.
به نظر می‌رسید با توجه به تعداد دفعاتی که طرح‌های جایگزینی به‌پیش خرید کنندگان انواع و رنو و برلیانس پیشنهادشده، تمام متقاضیان این محصولات تعیین تکلیف شده‌اند اما با توجه به طرح جدید جایگزینی که از سوی پارس‌خودرو اعلام‌شده است، مشخص شد که هنوز سریال دردسر بازگشت تحریم‌ها و قطع همکاری خودروسازان بین‌المللی با خودروسازان داخلی ادامه‌دار است.

امکان واردات خودرو از شهریور 1401 این امید را برای ثبت‌نام کنندگان رنو و برلیانس به وجود آورد تا شاید مدیران سایپا به تعهدات خود از مسیر واردات محصولاتی که برای آن‌ها تعهدات معوق دارند، پاسخ دهند اما با توجه به جدیدترین طرح جایگزینی برای انواع رنو و برلیانس می‌توان گفت آب پاکی روی دست ثبت‌نام کنندگان محصولات خودروساز فرانسوی و چینی ریخته شد. باید منتظر ماند و دید آیا باقی‌مانده ثبت‌نام کنندگان برای انواع رنو و برلیانس از این طرح جایگزینی خودروسازی سایپا استقبال می‌کنند یا اینکه همچنان تعهدات معوق برای محصولات این خودروسازان بین‌المللی روی دوش سایپایی‌ها سنگینی می‌کند؟

برچسب ها: خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر: