bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

بارندگی‌های شدید روز گذشته در شهرهای گناوه، بوشهر و همچنین جزیره خارگ که غافلگیری بزرگی برای مردم و مسوولان بود، تلنگری تازه برای مدیریت صحیح بحران در سطح استان به‌شمار می‌رود. در کمتر از دو ساعت در این شهرها نزدیک به 50 میلیمتر باران بارید که یک‌سوم بارندگی سالانه در استان است، این میزان بارندگی بی‌سابقه علاوه بر آبگرفتگی در خیابان‌های بوشهر و گناوه، مدارس را هم با مشکل مواجه کرد.

دستکم در بندر بوشهر بارندگی شهر را به جزیره‌ای روی آب تبدیل کرد و رفت و آمد را برای ساعاتی دچار اختلال کرد. این مساله برای آخرین بار نخواهد بود که استان ما دچار چنین بارندگی‌هایی می‌شود. چند روز پیش در سفری که به تهران داشتم، در دیدار با یکی از مسوولان ارشد وزارت نفت خبر آتش‌سوزی در یکی از مخازن نفتی جزیره خارگ به دستم رسید که با وی در میان گذاشتم. وی که از مدیران باسابقه نفت و سال‌ها در جزیره خارگ خدمت کرده، این آتش‌سوزی را بسیار عجیب می‌دانست و گفت در حال مطالعه برای مقابله با آن هستیم. وی تاکید می‌کرد که در سه سال گذشته با این پدیده مواجه شده‌ایم.

هفته گذشته در روزنامه خبری را به‌نقل از مجله علمی نیچر منتشر کردیم که جنوب ایران در یکصد سال آینده غیرقابل سکونت خواهد شد، این مساله به‌دلیل تغییر اقلیم در جهان صورت می‌گیرد و روز گذشته هم رئیس سازمان محیط زیست کشور بر آن تاکید کرد.
قرار گرفتن استان بوشهر در نزدیکی مدار راس‌السرطان که بیشترین تغییرات پدیده‌ای را شامل می‌شود، باعث شده تا هرگونه تغییر در وضعیت آب و هوا و اقلیم در این منطقه نمود پیدا کند. بارندگی‌های روز گذشته نشان از این واقعیت دارد که ما در سال‌های آینده ممکن است روزهای پر باران و سال‌های کم باران و خشکسالی را در پیش‌رو داشته باشیم. هم نسل ما و هم نسل‌های آینده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق امروز هستند تا بتوانند از رهگذر آن با این شرایط سازگار شوند.
متاسفانه معماری و ساخت شهری و همچنین تاسیساتی ما به‌دلیل مدیریت‌های گذرا و نبود کار کارشناسی – مانند همین دهکده گردشگری که گفته می‌شود هیچ مجوز قانونی ندارد – دردسرآفرین شده است، به‌عنوان مثال روز گذشته در محله تنگک‌های بوشهر ساخت و ساز غیرقانونی و نبود نظارت باعث آبگرفتگی شدیدی در این منطقه شد. 

تلاش برای ساماندهی و مدیریت صحیح از هم‌اکنون نیاز است. نیاز واقعی نسل فردا تدبیر امروز است، اگر خودخواهی‌ها را رها کرده و به‌صورت جمعی فکر کنیم، بدون شک موفق خواهیم شد. تغییر اقلیم مانند ندادن پول به تیم فوتبال هندبال برازجان به اتهام «بی‌ادبی جوانان این شهر!!!» و یا ساخت شهر علم، شهر خلاق و دهکده سلامت نیست که گفته شود و برود. 
ما در روزها و هفته‌های آینده شاهد چالش‌های بیشتری در حوزه آب و هوا خواهیم بود و ممکن است هر نقطه از استان با بارش شدید باران یا وزش شدید باد دچار نارسایی در خدمات و اختلال در زندگی‌ روزمره شود، بنابراین ستاد بحران استان باید کاملاً به‌هوش باشد تا مردم بیش از این ضرر و زیان نبینند و اوضاع به‌خوبی مدیریت شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: