bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

روز گذشته هیات‌های اجرایی در استان بوشهر و 23 استان دیگر در اقدامی بی‌سابقه همه داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تایید صلاحیت کردند، روندی که با استقبال این داوطلبان مواجه شد و حتی ناامید‌ترین افراد در این عرصه را که بر این باور بودند نتیجه به‌خصوصی به‌دست نخواهند آورد، خوشحال کرد.

در طول سه روز گذشته که با داوطلبان مختلف انتخابات در هر چهار حوزه گفت‌وگو کرده و نشست و برخواست داشته‌ام همه آنها بر این باور بودند که آنچه هیات‌های اجرایی انجام داد، خوب و قابل تامل بود و همه آنها نیز این اقدام را ارج می‌گذاشتند اما به‌خوبی می‌شد نوعی نگرانی را از رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان در چشمان آنها دید. همه این داوطلبان که هیات‌های اجرایی آنها را با استفاده از مراجع چهارگانه مورد تایید قرار داده‌اند، انسان‌های شریفی هستند و همه به واسطه کوچکی استان تقریباً بیش از 80درصد آنها شناخته شده‌اند. 

نگرانی عمده این افراد در مورد رد صلاحیت‌ها نه به‌خاطر انتخابات است، بلکه آنها از این مساله نگران هستند که هر نوع دلیل برای رد صلاحیت می‌تواند در آینده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنها تاثیرگذار باشد که خود نگرانی کمی نیست. متاسفانه در جامعه ما که انگ‌زدن و تهمت‌زدن به افراد، جریان‌ها و گروه‌ها کار ساده‌ای شده است، رد صلاحیت‌ها نگرانی هم دارد.
فقهای محترم شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها همانگونه که امانتداری کرده و به‌صورت محرمانه دلایل آن را به شخص داوطلب اطلاع می‌دهند، باید در این مورد نیز تاکید کنند که این رد صلاحیت‌ها صرفاً برای شغل بسیار مهم و راهبردی بنام نمایندگی مجلس شورای اسلامی – تنها مجلسی که قابلیت انحلال ندارد – است و هیچ‌گونه تاثیری در آینده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افراد نخواهد داشت.

هر چند بسیار خوشبینانه است که شورای نگهبان حتی نیمی از این افراد را تایید صلاحیت کند – به دلایل مختلف که بدون شک در نزد فقهای این شورا محفوظ بوده و ضوابط قانونی و حتی محدودیت‌های امنیتی را هم مدنظر داشته و خواهند داشت – اما نگاه ویژه مردم به نوع تایید صلاحیت‌ها دوخته شده است. همانگونه که رهبر انقلاب در سخنان این هفته خود تاکید کردند، باید از رای مردم صیانت کرد و حق داوطلبان را محترم شمرد. حق‌الناس بودن رای و همچنین نگاه عمیق به وضعیت کشور می‌تواند نویدبخش این مساله باشد که بدون آنکه اقدام دشمن‌شادکنی صورت بگیرد، نظام جمهوری اسلامی ایران این مرحله را هم پشت سر بگذارد و موفقیت و سربلندی آن بنام همه 80 میلیون شهروند آن نوشته شود.

این امیدواری وجود دارد که در هر حوزه انتخابیه استان دستکم 10 تن از افراد تایید صلاحیت نهایی شوند و همانگونه که نماینده مردم دشتستان در مجلس ششم در گفت‌وگو با بامدادجنوب گفته بود، این فرصت برای همه سلایق سیاسی کشور و استان به وجود بیاید که بتوانند در انتخابات شرکت کنند تا این مردم باشند که میان خوب و بد، خود تشخیص دهند، چرا که مردم ایران روشن و آگاه بوده و در لحظات سخت تصمیم‌های بسیار سخت‌تر گرفته و خود تعیین‌کننده سرنوشت خود خواهند بود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: