bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
رئیس‌جمهور روز گذشته با سفر به عسلویه در مراسم افتتاح رسمی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی شرکت کرد و از افتتاح تمام فازهای این منطقه مهم اقتصادی تا سال 96 سخن گفت. حسن روحانی در سخنان مهم و متفاوت خود که ترکیبی از واقع‌گرایی، امید و اقتدار بود ضمن تشریح وضعیت کنونی تاکید کرد که دولت یازدهم عزم خود را برای حرکت در مسیر شکوفایی اقتصادی و ارتقاء رضایتمندی عمومی جزم کرده است.

 سخنان روز گذشته ر‌ئیس‌جمهور اما نکته حائز اهمیت و امیدوارکننده دیگری نیز در خود داشت آن‌گاه که به نام از افراد، نهادها و دستگاه‌های مجری این دو فاز یاد کرد و البته با ظرافت و هوشمندانه تاکید کرد که جدای از تاثیر شگرف افتتاح فازهای مختلف پارس جنوبی بر اقتصاد کشور، مردم استان بوشهر نیز باید آثار این رشد و شکوفایی را لمس کرده و در زندگی خود ببینند. روحانی در بخشی از سخنان خود گفت: «من از جناب آقای مهندس جوادی، جناب آقای مهندس شعبان‌پور، سردار عبداللهی، آقای مهندس شریف‌زاده و بالاخره تمام کسانی  که برای توسعه کشور در هر کجا فعالیت می‌کنند از طرف خود و ملت ایران تشکر و سپاس‌گزاری می‌کنم، آرزوی توفیق بیشتر برای همه دارم البته به مردم خوب و عزیز استان بوشهر و کل این منطقه؛ کنگان، عسلویه، نخل تقی و همه این مناطق تبریک می‌گویم و همانطور که بار پیش تاکید کردم، این کار توسعه‌ای که در این استان انجام می‌شود باید مردم استان بوشهر هم خیرش را لمس و حس کنند».

 این قدردانی و تاکید بر مسوولیت اجتماعی صنایع در قبال مردم بومی محل اجرای پروژه‌ها را، به واقع باید سنت حسنه‌ای دانست که تسری آن به دیگر سطوح مدیریتی می‌تواند زمینه‌های ارتقاء انگیزه و رضایتمندی مدیریتی و شغلی را در بدنه مدیریتی کشور فراهم سازد و به مثابه یک فرهنگ سازمانی نهادینه کند. سوای از این اقدام زیبا و قابل تحسین، روحانی به‌خوبی توانست با اشاره به تفاوت درآمد حاصل از نفت آنگاه که تاکید کرد «منتقدین باید در نظر داشته باشند که امروز کشور دارد با نفت 20 دلاری اداره می‌شود و دولت توانسته است چنان آرامش و امیدواری در جامعه ایجاد کند که در دولت پیش با نفت 140 دلاری نتوانست انجام دهد»، اشاره رئیس‌جمهور بسیار به حق و به جا بود زیرا هر چند دولت یازدهم در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام تلاش دارد در مسیر کاهش وابستگی منابع درآمدی دولت به نفت حرکت کند اما واقعیت این است که هنوز درآمدهای نفتی سهم اصلی را در تامین هزینه‌های دولت دارد حال این دولت با رقم کاهش بیش از 100  دلاری و یا به عبارتی 6 برابری منابع نفتی خود؛

نه شاهد تلاطم در بازار ارز شده است و نه به مانند کشوری چون ونزوئلا که اقتصادی تک محصولی دارد دچار تورم لجام گسیخته شد. این واقعیت اقتصادی را قطعا منتقدان نیز نمی‌توانند از نظر دور بدارند که اداره کشور در چنین شرایطی اگر معجزه نباشد چیزی شبیه معجزه است. سخنان امید بخش رئیس‌جمهور در خصوص تکمیل و بهره‌برداری از سایر فازهای پارس جنوبی تا پایان سال 96 نوید این را می‌دهد که با همه مشکلات و موانع پیش روی دولت یازدهم چه در زمینه اقتصادی، چه سیاست خارجی و چالش‌های پیش آمده با برخی کشورهای منطقه و همچنین رفتارهای متعارض و غیر شفاف غرب دستیابی به رشد 8 درصدی طی سال‌های آینده قابل تصور و عملی خواهد بود رشدی که بر اساس تاکید رهبر انقلاب در برنامه ششم توسعه به‌عنوان هدف میان مدت تعیین شده است.  به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در هفته آینده رفع تحریم‌ها علیه کشورمان رسما اعلام و اجرائی خواهد شد در ماه‌های پایانی سال بتوانیم شاهد تحرک مثبت اقتصادی بوده و دولت بتواند با دستیابی به بخشی از منابع خارجی خود جان تازه‌ای به اقتصاد کشور دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: