bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۴

روز گذشته بخش استانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بوشهر آغاز به‌کار کرد. رویدادی که اهمیت آن را فقط اهالی هنر می‌دانند و دوستداران آن. جمهوری اسلامی ایران پس از برقراری توسط مردم، راهکار مهمی را در حوزه فرهنگ در پیش گرفت، راهی که بر اساس آن می‌بایست نگاه خاص و ویژه ایران به بخش هنر در سطح جهان منعکس شود. 

نگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر برخی آموزه‌های ملی و دینی است که بر پایه آن حفظ اخلاقیات انسانی و شئونات دینی و همچنین حفظ حرمت و کرامت انسان به‌عنوان خلیفه‌الله مدنظر قرار دارد. هنر تکامل یافته ایرانی پس از انقلاب این ظرفیت را داشته است که با آنچه برخی آن را محدودیت می‌خوانند به مقابله پرداخته و از حدود، مرزهای گسترده‌ای را بسازد که در جهان حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.
در این میان البته قدرت گرفتن برخی جریان‌های تندرو که برداشت مناسبی از اسلام ندارند و امر به معروف و نهی از منکر را تنها در محدوده نگاه خود می‌بینند و فریاد «حرام حرام» آنها گوش فلک را کَر کرده است، جای خود دارد. این جریان تندرو در حوزه فرهنگ نه تنها به کنسرت‌های موسیقی، تئاترها، همایش‌های سیاسی و فکری و فرهنگی حمله می‌کنند، چون اراده‌ای از خود ندارند و تابع دستور از اتاق‌های تاریک و نمور فرمان هستند، حتی به سفارت‌خانه‌ها نیز حمله می‌کنند و آبروی یک کشور را در سطح جهان می‌برند. البته باید با این جریان‌ها به‌صورت ریشه‌ای برخورد شود و آنها را در صورت ارشاد نشدن، از همه عرصه‌ها به کنار گذاشت.

اما در مورد برگزاری جشنواره تئاتر در استان. همان‌گونه که در یادداشت روز گذشته ویژه‌نامه‌ای که بامداد جنوب افتخار انتشار آن را داشت، آمده است، این جشنواره فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار جامعه هنری استان قرار می‌دهد. ما از محدودیت‌های بودجه‌ای در حوزه فرهنگ استان باخبر هستیم و دلایل آن را هم می‌دانیم اما سوال اینجاست که چرا باید با وجود تلاش‌های مسوولان فرهنگی و اهالی این بخش، مدیران ارشد استانی نسبت به آن کم‌لطف باشند؟ پر واضح است که هنر نه تنها در کشور ما، بلکه در همه جهان درآمدزا نیست. در حالی که پول‌های زبان‌ بسته در اوضاع بد اقتصادی کشور در این همایش و آن همایش، این جلسه و آن جلسه هزینه می‌شود، آیا بهتر نیست اندکی هم به فکر اهالی فرهنگ باشیم؟

ما به‌عنوان یک روزنامه که بخشی از فرهنگ استان به‌شمار می‌رویم و از محبت‌های!! آقایان هم بی‌نصیب نبوده‌ایم و حتی نوع تفکر آنها را به‌خوبی می‌شناسیم، از سخت بودن کار مطلع هستیم و انتظار داریم که دست‌کم اهالی هنر استان برای حضور در عرصه‌های مختلف کشوری و جهانی با سختی مالی مواجه نشوند. امیدواریم که هنر، فرهنگ و ارزش‌های ما بوشهری‌ها، از شمال تا جنوب این استان زرخیز با یک مدیریت صحیح و عاقلانه در حوزه کلان مواجه شود تا فارغ از حب و بغض‌های شخصی، به همه ایران معرفی شود.
خوشبختانه بانوی فرهنگ استان در مرکز از پشتوانه خوبی برخوردار است و توانسته باوجود ناملایمات، بخش فرهنگ استان را بدون جنجال به این مرحله برساند و او حتی خبرهای خوبی هم دارد که در صورت صلاحدید خود آنها را علنی خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: