bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
با توجه به برکناری فرماندار عسلویه:
جابجایی‌ یکی از فاکتورهای مهم و اصلی پیشرفت در هر جامعه‌ای به‌شمار می‌رود. این تغییرات که بر اساس معیارهای ایرانی پس از جابجایی قدرت از دولتی به دولت دیگر صورت می‌گیرد، معمول و جای خود را باز کرده است.به‌نظر می‌رسد که برخی از تغییرات که با سرعت و بدون هیچ توجیهی صورت می‌گیرد.
بامداد24: جابجایی‌ یکی از فاکتورهای مهم و اصلی پیشرفت در هر جامعه‌ای به‌شمار می‌رود. این تغییرات که بر اساس معیارهای ایرانی پس از جابجایی قدرت از دولتی به دولت دیگر صورت می‌گیرد، معمول و جای خود را باز کرده است. با این وجود، به‌نظر می‌رسد که برخی از تغییرات که با سرعت و بدون هیچ توجیهی صورت می‌گیرد، می‌تواند مشکلات بی‌شماری به همراه داشته باشد.

در حالی که در استان ما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییرات نسبت به استان‌های دیگر – به‌خصوص در حوزه فرمانداران سریع‌تر و بیشتر بود – اما این تغییرات با همان عجله‌ای که صورت گرفت، اکنون در حال دادن جواب خود است. ماه‌های آخر سال 1393 بود که شایعات مختلفی در مورد احتمال تغییر برخی از فرمانداران منتشر شد که بر اساس شنیده‌های بامداد جنوب دستکم در چند مورد آن کارکرد سیاسی داشت.

پرواضح بود که نماینده دولت در استان نمی‌تواند با برخی از این فرمانداران و حتی مدیرکل‌هایی که خودش برای آنها رایزنی کرده بود، کار کند. شاید یکی از دلایل آن بی‌تجربگی سیاسی او عدم شناختش نسبت به نیروهای موجود در استان بود. افرادی هم که منصوب شده بودند، بیشتر سفارش شده توسط برخی از نزدیکان استاندار بودند که البته نسبت‌هایی با خود وی نیز داشتند.

چند ماه پس از انتشار اخباری مبنی بر تغییر این فرماندارها بود که شایعه‌ها به حقیقت پیوست و فرماندار شهرستان جنوبی جای خود را به فرماندار شهرستان جم و ریز داد تا به‌این ترتیب در عرصه شطرنج استان، مهره‌ها اندکی جابه‌جا شوند.

شایعه استعفا و یا برکناری حسن اسماعیلی فرماندار سابق عسلویه در حالی دو هفته پیش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او در مصاحبه با روزنامه بامداد جنوب آن را تکذیب کرده بود. حال با کنار رفتن وی در حکمی که انشای آن در نوع خود بی‌سابقه است، مشخص نیست که اسماعیلی واقعا برکنار شده، یا اینکه استعفا داده است.

سایت استانداری بوشهر در چند خطی که از قول استاندار منتشر کرده است، هیچ اشاره‌ای به سرنوشت اسماعیلی نکرده و عبدالله نادری فرماندار جم و ریز را به‌عنوان سرپرست جدید فرمانداری عسلویه منصوب کرده است. در خبر سایت استانداری آمده است: «مصطفی سالاری، در احکامی جداگانه‌ای، فتح‌الله نوروزی به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان جم، عبدالله نادری به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان عسلویه و جواد لقمان‌زاده را به عنوان بخشدار مرکزی دشتستان منصوب کرد.»

در حالی که مرسوم است از فرماندار سابق در اینگونه جابجایی‌ها نامی برده شود، اسماعیلی خود هم نمی‌داند چه بلایی سرش آمده است. او اگر استعفا داده باشد که باید متن استعفایش منتشرود به کار قبلی خود در معاونت برنامه‌ریزی بازگردد، اما اگر برکنار شده باشد، برای آینده سیاسی او این مساله چندان خوشایند نیست. 

هر چند آن زمان گفته می‌شد که وی قرار است راهی شهرستان شمالی شود، اما این اخبار هم چندان صحیح به‌نظر نمی‌رسید و قاسم قائدی که اخباری از احتمال مدیرکلی وی در یکی از بخش‌های استانداری هم به‌گوش می‌رسید همچنان فرماندار خواهد ماند.

در مورد دلایل برکناری حسن اسماعیلی حرف و حدیث بسیار است و در گزارش‌های بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد. اما نکته مهم اینجاست در حالی که مردم شهرستان جم و ریز از فعالیت‌ها و اقدامات عبدالله نادری رضایت کامل داشتند، چه لزومی داشت که او را به فرمانداری عسلویه منتقل کنند – هر چند او سابقه فعالیت در این شهرستان را دارد – و اگر اسماعیلی فرمانداری خوب بود و مردم از او رضایت داشتند، چرا باید برداشته شود؟

بدون شک، چنین اقداماتی می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به استان شود، در حالی که هنوز فرمانداری نتوانسته برنامه‌های خود را عملی کند، فردی دیگر جای او را می‌گیرد! عادتی نامیمون که در صورت تداوم می‌تواند شهرستان‌های استان را بیش از پیش دچار واماندگی مدیریتی کند.

باید منتظر ماند و دید که آیا حسن اسماعیلی قربانی بازی سیاسی شده است که بامداد جنوب در هفته‌های آینده پرده از آن برخواهد داشت چرا که بر اساس اخبار موثق وی هیچ تمایلی برای کناره‌گیری از سمت خود نداشت و بارها از استاندار خواسته بود تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند، که البته این اقدام صورت نگرفت.  

ابوعلی زرین قلم
نام:
ایمیل:
* نظر: