bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
کریم جعفری: داشتن یک برنامه هدفمند که بر اساس مدل‌های محکم مدیریتی والگوهای تعریف شده در ساختار مدرن اداره یک جامعه شکل گرفته است، ضامن بیشترین موفقیت است. برنامه اگر هدفمند باشد و برای آن خروجی در نظر گرفته شده باشد، می‌تواند نتایج مبارکی در بر داشته باشد. این مساله تنها به مدیریت کلان بر نمی‌گردد، بلکه به یک دانش‌آموز دبستانی نیز مربوط است و آنگونه که امروزه همه از داشتن برنامه مدون برای درس خواندن فرزندشان و مشورت با مشاوران مختلف در این حوزه می‌گویند.
در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، برنامه رکن اصلی برای انتخاب هر مدیری به‌شمار می‌رود و معمولاً مدیرانی که دارای برنامه هستند توسط هیات مدیره جهت اداره یک مجموعه در نظر گرفته می‌شوند. در کشور ما البته اوضاع به‌شدت برعکس است. تاریخ دو دهه گذشته ثابت کرده که برنامه جایگاه محکمی در اقتصاد ایران ندارد و این شرایط است که برای یک مدیر نوع تصمیم‌گیری‌اش را تعیین می‌کند. اگر نگاهی به برنامه‌های پنج‌ساله داشته باشیم متوجه خواهیم شد که آنچه برای آن تعریف شده دستخوش تغییرات گسترده و ناهماهنگی برای اجرای آن شده است.

برنامه تعریف شده برای ایران 1404 نیز با توجه به آنچه فعلا در حال اجرا است، به نتایج دلبخواه نخواهد رسید. نگاه‌های متفاوت دولت‌ها به مقوله اقتصاد، سیاست‌زدگی اقتصاد، اولویت تعهد به تخصص (باتوجه به این نکته که تخصص تعهد می‌آورد اما تعهد تخصص نمی‌آورد)، فرار گسترده مغزها، ناهماهنگی و اقتصاد رانتینر، نظام مالیاتی نه چندان منظم، حضور نهادهای قدرتمند اقتصادی در قلب اقتصاد، فرسودگی و عقب‌ماندگی نظام مدیریتی و همچنین تجهیزاتی کشور از جهان به دلیل تحریم‌های ظالمانه، گسست از نظام جهانی اقتصاد و .... باعث شده تا اگر هم بخواهیم، نتوانیم برنامه محور باشیم. ضعف در برنامه‌های اقتصادی به‌گونه‌ای بوده که رهبر انقلاب پیشنهاد اقتصاد مقاومتی را دادند که می‌تواند نمونه‌ای موفق برای نجات اقتصاد کشور باشد.

در حالی که دولت مجری قانون است، مجلس وضع‌کننده آن به‌شمار می‌رود و از این‌رو جایگاه مجلس بالاتر از دولت است. مجلس شورای اسلامی اما در درون خود هم از مدیر تخلیه شده و بیش از آنکه مجلسی متخصص باشد، مجلسی سیاسی شده است که حتی مسائل مرتبط با زندگی مردم هم به سیاست آقایان پیوند خورده است. در حالی که دولتی‌ها لایحه می‌دهند تا مجلس تصویت کند، نمایندگان می‌توانند طرح دهند، مصوب کنند و دولت را ملزم به اجرای آن کنند و اینجاست که قدرت یک نماینده به‌صورت کامل مشخص می‌شود.
حال که در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز مجلس دهم قرار گرفته‌ایم و با توجه به ردصلاحیت‌های گسترده، مردم نگاهی به خیرالموجودین داشته‌اند و امیدوار هستند که مجلسی قدرتمند شکل بگیرد که بتواند نظام مدیریتی کشور را نظم ببخشد و با برنامه‌محور کردن ساختار اقتصادی کشور، راه را برای رسیدن به افق 1404 فراهم کنند. در این راه، نمایندگان نیاز به مشاورانی دارند که به مسائل قانونی آشنا بوده و طرح‌های مفید را برای اعتلای حوزه انتخابیه خود از یک‌سو و کشور در کلان آن نوشته و در صحن علنی به تصویب برسانند. از همین‌رو است که بامدادجنوب پیشنهاد می‌کند نماینده‌ای را انتخاب کنید که دستکم چارچوب‌های لازم را رعایت کرده و بتواند چنین مشاورانی را گرد خود جمع کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: