bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
تابستان زودرس بوشهر پس از بهار زودگذرش، تند رسید و این روزها با وجود خنگی اندک هوا در صبح و شب، اما ظهرها می‌شود گرمای سوزان آفتاب را به‌خصوص در شهرها و روستاهای داخلی استان بیش از پیش احساس کرد.

تابستان زودرس بوشهر پس از بهار زودگذرش، تند رسید و این روزها با وجود خنگی اندک هوا در صبح و شب، اما ظهرها می‌شود گرمای سوزان آفتاب را به‌خصوص در شهرها و روستاهای داخلی استان بیش از پیش احساس کرد.
این روزهای گرم و سوزان، یک پیامد طبیعی و البته قابل کنترل را در پی دارد و آن هم چیزی نیست جز افزایش مصرف آب و برق توسط مشترکانی که روز به‌ روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در این میان البته تنها مردم مقصر نیستند، در کشوری که هنوز 80درصد کشاورزی آن سنتی است و آبیاری به‌روز نیست، بیشتر آب‌ها در زمین‌های کشاورزی هدر می‌رود و از سوی دیگر به دلیل فرسوده بودن خطوط انتقال بخش اصلی آب شرب مردم هم در لوله‌های پوسیده به‌خورد زمین می‌رود.
فاجعه وقتی بیشتر می‌شود که بی‌مبالاتی و بی‌مدیریتی هم به مساله افزوده شود. همین سال گذشته بود که در شهر برازجان با بحران آب مواجه شدیم و مدیرعامل آبفای استان به‌عنوان مقصر اصلی این رویداد تنها با تبختر با مردم برازجان و دیگر شهرهای استان سخن گفت و حتی حاضر نشد خودش را صاحب کند و به شیوه متکی مدیر آبفای دستشتان را هنگام ماموریت برکنار کرد!
در سال جاری هم شک نداشته باشید که مردم برازجان و دیگر مناطق استان با همین رویه مواجه خواهند بود. در حالی که هیچ تغییری در مدیریت‌ها رخ نداده و فرد دلسوزی در راس هرم تقسیم آب استان قرار ندارد و شیر آب را هر گونه که خود دوست داشته باشد، می‌چرخاند، باز هم بحران خواهیم داشت. ما بر این باور هستیم که مردم استان ما از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه قدر و ارزش نعمت آب را می‌دانند و به اندازه کافی صرفه‌جویی می‌کنند، اما این درست نیست که آنها همچنان باید هزینه هدررفت آب در زیر زمین و در لوله‌های پوسیده را بدهند.
با این حال به ساکنان شهرهای مختلف استان و همچنین روستاها سفارش اکید داریم که علاوه بر در پیش گرفتن اصل صرفه‌جویی در مصرف آب، برای آنکه با بحران مواجه نشوند حتما مخازن یک تا دوهزار مترمکعبی آب را در منزل تدارک ببینند تا توان مقابله با قطعی دو سه روزه آب را داشته باشند.
در حوزه برق نیز ماجرا بر همین قرار است. حوزه برق استان هم اوضاع و احوال خوشی ندارد. ما به‌زودی مستندات متعددی که نشان دهنده وجود یک بحران عمیق و شدید در حوزه برق استان به‌خصوص مدیریت آن است را منتشر خواهیم کرد و قضاوت را بر عهده خوانندگان محترم خواهیم گذاشت. اما این دلیل نمی‌شود که ما اصل صرفه‌جویی در مصرف برق در تابستان را فراموش کنیم. استفاده از وسایل کم مصرف و همچنین قرار دادن دمای کولر خانه روی 23درجه می‌تواند نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف سوخت توسط خانواده‌ها داشته باشد و از هدررفت این ثروت ملی بزرگ خودداری خواهد شد.
با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد در تابستان و روزهای گرمی که در پیش‌رو داریم جدال سختی با آب و برق خواهیم داشت و امیدواریم که در این حوزه مدیران مربوطه اگر نمی‌توانند مدیریت کنند، از همان راهی که آمده‌اند، تشریفشان را ببرند و کار را به کاردان بسپرند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: