bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
کریم جعفری: بیماری‌ها امروز بخش عمده‌ای از گرفتاری‌های بشر را به‌خود اختصاص داده‌اند، بیماری‌هایی که روز به روز ابعاد گسترده‌تری به‌خود گرفته و می‌تواند آینده خطرناک‌تری را رقم بزند. برخی از این بیماری‌ها، اما قابل پیشگیری هستند، به‌گونه‌ای که می‌توان با یک آزمایش ساده، جلوی پیشرفت بیماری‌ها را گرفت یا آنکه آن را به‌صورت کامل درمان کرد.
کریم جعفری: بیماری‌ها امروز بخش عمده‌ای از گرفتاری‌های بشر را به‌خود اختصاص داده‌اند، بیماری‌هایی که روز به روز ابعاد گسترده‌تری به‌خود گرفته و می‌تواند آینده خطرناک‌تری را رقم بزند. برخی از این بیماری‌ها، اما قابل پیشگیری هستند، به‌گونه‌ای که می‌توان با یک آزمایش ساده، جلوی پیشرفت بیماری‌ها را گرفت یا آنکه آن را به‌صورت کامل درمان کرد. 
«براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دنیا سالانه 38 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر فوت می‌كنند و 75 درصد از بار بیماری‌ها در ایران مربوط به این بیماری‌ها است. آمار یادشده نشان می دهد در ایران پنج میلیون نفر به دیابت مبتلا و میلیون‌ها نفر نیز در معرض ابتلا به دیابت هستند.افراد مبتلا به دیابت می‌توانند سلامت و بیماری خود را مدیریت كنند به گونه‌ای كه آنها حتما باید صبحانه بخورند و در روز نیز پنج وعده غذا بخورند. برای پیشگیری از ابتلا به دیابت افراد باید روزانه حداقل 30 دقیقه به گونه‌ای پیاده روی كنند كه ضربان قلب آنها تند شود و با تعریق بدن همراه باشد. در ایران25 میلیون نفر از افراد 15 تا 64 سال، دچار اضافه وزن و چاقی هستند كه می‌تواند زمینه‌ای برای بروز بیماری دیابت باشد. بخشی از پیشگیری از بیماری‌ها به‌ویژه دیابت به‌همت مردم برای مراجعه به مراكز بهداشت شهری و روستایی بر می‌گردد و اتفاقا ارائه خدمات این مراكز نیز رایگان است.»

همین چند روز پیش بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آمارهای تکان‌دهنده‌ای در مورد سلامتی بوشهری‌ها داد، آمارهایی که هر کدام از آنها می‌تواند به‌عنوان یک بمب ساعتی در هر خانواده‌ای عمل کند و آینده خطرناک و تاریکی را بسازد. افزایش بی‌رویه مصرف شیرینی در کشور و استان ما به همراه کم تحرکی، یکی از مهمترین عوامل افزایش بیماری دیابت و چاقی است.
رسم بردن شیرینی که دیرباز در کشور ما رواج داشته، این روزها با پررنگ و لعاب شدن شیرینی‌ها و همچنین افزایش مهمانی‌ها، روند مصرف آن نیز گسترش یافته است. لزوم پرهیز در مصرف شیرینی، افزایش تحرک و همچنین تنظیم دریافت کالری بر اساس توصیه‌هایی که ما در گزارش‌های مختلف روزنامه به‌نقل از مراکز تحقیقاتی و پزشکان و مسوولان بهداشتی داشته‌ایم می‌توان راهنمای خوبی برای آینده سلامت مردم باشد.
در این میان اما بوشهری‌ها یک مشکل دیگر دارند، خوردن و پس از آن خوابیدن زیر باد خنک کولر گازی است که باعث شده تا هشدارها در این زمینه افزایش پیدا کند. ضرورت دارد که ما به‌عنوان یک استان که رتبه وحشتناکی در حوزه سلامت داریم بیش از پیش حواسمان جمع باشد و مراکز درمانی و مسوولان امر هم در این زمینه هشدارهای لازم را بیش از پیش بدهند.
روزنامه بامدادجنوب همانگونه که از ابتدا اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت را در دستور کار خود داشت، اکنون هم به‌عنوان اولین روزنامه استان می‌تواند به‌عنوان بازوی اطلاع‌رسانی جامعه پزشکی کشور عمل کرده و زمینه‌های لازم را برای تقویت مبانی سلامت در خانواده ایرانی را بیش از پیش به داخل خانه‌ها ببرد. البته پیگیری این مساله به اراده مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و همچنین حوزه سلامت استان بستگی دارد. 
امیدواریم که همه بوشهری‌ها تنی سالم، دلی شاد و آینده‌ای روشن داشته باشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: