bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
کریم جعفری: عمر مجلس نهم تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد و همانگونه که در گزارش صفحه رویداد روزنامه آمده است، نمایندگان این مجلس هم دچار نوع خستگی و بی‌انگیزگی شده‌اند و کارها بر شکل سابق در جریان نیست.
کریم جعفری: عمر مجلس نهم تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد و همانگونه که در گزارش صفحه رویداد روزنامه آمده است، نمایندگان این مجلس هم دچار نوع خستگی و بی‌انگیزگی شده‌اند و کارها بر شکل سابق در جریان نیست. انتظار برای گشایش بهارستان دهم و پرده‌ّبرداری از مجلسی که به‌صورت کامل پوست انداخته در دستور کار قرار دارد و همایشی که امروز و با دعوت رئیس مجلس نهم در ساختمان قدیم مجلس برگزار می‌شود،‌ نقطه عزیمت آن به‌شمار می‌رود.
در طول هفته‌های گذشته یک سوال اساسی ذهن کنشگران سیاسی جامعه را به خود مشغول داشته است، اینکه چه کسی ریاست مجلس دهم را بر عهده خواهد داشت. از یک‌سو علی لاریجانی با سابقه حضور در ریاست مجالس هشتم و نهم و داشتن حمایت اصولگرایان همچنان در این لیست قرار دارد و به‌نوعی سابقه خود را به‌عنوان یک رئیس مجلس به جامعه قبولانده است و در سوی دیگر محمدرضا عارف قرار دارد که حمایت طیف‌های اصلاح‌طلبان و برخی از چهره‌های منتسب به دولت، مستقل‌ها و اصولگراهای واقع‌گرا را پشت سر خود دارد. عارف به خاطر انصرافش در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به نفع حسن روحانی امروز چهره محبوبی به‌شمار می‌رود که سوابق اجرایی بسیاری را در کارنامه خود دارد و بسیاری از افراد جامعه انتظار دارند که وی در صدر دارالشورای اسلامی کشور بنشیند.

با این وجود، آنچه بیش و پیش از همه اهمیت دارد و در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود، رفتارها و تصمیمات پشت پرده اهالی سیاست است که کمتر به بیرون درز می‌کند. در اینکه هر دو نفر صلاحیت ریاست بر مجلس را دارند، شکی نیست، و در سیاست هم سهم‌خواهی نقش بارزی ایفا می‌کند. بخشی از نیروهای حامی علی لاریجانی تنها با قرار گرفتن در لیست امید در تهران موفق شدند به مجلس راه پیدا کنند در حالی که هیچ یک از افراد حاضر در لیست امید از طریق لیست‌های ارائه شده توسط جریان آقای لاریجانی راهی مجلس نشدند، از این‌رو، برخی از نمایندگان طیف لاریجانی خود را مدیون لیست امید می‌دانند وگرنه سرنوشتی به جز لیست اصولگرایان در تهران نداشتند.
از سوی دیگر، امروز هر چهار منتخب استان در مجلس دهم در همایش برگزار شده حضور دارند، به جز سیدکمال‌الدین شهریاری که سابقه حضور در مجلس و رفتاری پارلمانی را دارد، سه منتخب دیگر، سابقه‌ای این چنینی ندارند. در عین حال هر سه نفر به پشتوانه حمایت طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان (دشتستان و بوشهر، گناوه، دیلم) و حزب اعتدال و توسعه (حوزه جنوب استان) راهی بهارستان شده‌اند که هر سه نفر به‌نوعی باید از حامیان دولت به‌شمار بروند. با یک حساب سرانگشتی انتظار می‌رود که سه منتخب استان به سمت محمدرضا عارف متمایل باشند، هر چند سیدکمال‌الدین شهریاری هم خود را در جریان اعتدال معرفی می‌کند.
با همه این مسائل، علاوه بر ریاست مجلس باید شاهد باشیم که رایزنی‌های صورت گرفته توسط منتخبان استان آنها را به سمت کدام یک از فراکسیون‌های سیاسی، کمیسیون‌های تاثیرگذار و همچنین لابی‌های قدرتمند در درون یکی از قدرتمندترین نهادهای قانونگذاری جهان هدایت خواهد کرد. بدون شک ما این انتظار را داریم که منتخبان استان شاهد بیشترین موفقیت‌ها باشد و ما هم در این زمینه آنها را همراهی خواهیم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: