bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
ناقلان اخبار و راویان شیرین گفتار چنین نقل کنند که در روزگاری نه چندان دور در بلاد دیوان برید دچار نوعی اشکال در رفتار شد و این اشکال به جایی رفت که نزدیک بود نه طومارهای مردم به مقصد برسد و نه مکتوب‌های دیوانی به حکام مناطق گسیل شود.

ناقلان اخبار و راویان شیرین گفتار چنین نقل کنند که در روزگاری نه چندان دور در بلاد دیوان برید دچار نوعی اشکال در رفتار شد و این اشکال به جایی رفت که نزدیک بود نه طومارهای مردم به مقصد برسد و نه مکتوب‌های دیوانی به حکام مناطق گسیل شود.
داستان از آنجا شروع شد که به سفارش حاکم منطقه و در هنگام سفر رئیس دیوان برید بلاد به منطقه، یکی از اقربای حاکم ترفیع گرفت و در خفا قرار شد تا نامبرده نایب البرید آن منطقه شود و بدین ترتیب او ارتقا یافت. نایب البرید پس از اینکه بر مسند قدرت نشست، چنان کرد که نباید!
طوطیان شکرشکن و بلبلان شیرین سخن روایت را چنین ادامه دادند که پس از جلوس در مسند قدرت، نایب البرید به فکر ریاست افتاد و خفیه نویسان و محتسبان شهر را خبر کرد که بیائید و ببینید که اوضاع خراب است و به داد برسید که بَرید بُرید و جناب رئیس افکار پلید در سر دارد.
می‌گویند همه جمع شدند که از این کشفیات خبردار شوند، همه ریختند و حساب و کتاب کردند که از بیت‌المال مسلمین چه مقدار کم شده و چقدر بی‌هوده صرف شده، اما بخت با نایب همراه نبود و رئیس چنان طومارش را در هم پیچید که دیگر هوس ریاست بر سرش نزند و او را به مکانی دور دست فرستاد تا آنجا به خدمت ادامه دهد و خلایق از دستش خلاص شوند.
بینندگان و شنوندگان در شهر که این داستان شنیدندی، چنان انگشت حیرت به دندان گزیدندی که گویی بر سفره ذلیخا نشسته‌اند و ترنج به تیغ تیز مصری می‌برند که یوسف پدیدار گشته است. مردمان شهر هنوز در پاسخ حاکم که چنین سفارشی به رئیس دیوان برید کرده، چیزی نشنیده‌اند اما ناقلان اخبار در شهر چون جارچیان به حرکت درآمده و همه جا این خبر نقل است که چرا فلان کَسِ حاکم به آن منطقه رفته و ساکنان آن منطقه هم متحیّر هستند که چه در ملک روی داده که چنین روی داده است.
این داستان را ما در چند مقاله بامدادیه به قلم امین بندری برای سپردن به تاریخ قلمی کردیم تا حاکمان سایر مناطق بلاد درس عبرت بگیرند و از گماشتن نزدیکان خود که در حرفه و فنِّ زیرآبی رفتن استاد هستند، ممانعت به عمل آورده و به‌گونه‌ای رفتار کنند که سیخ و کباب با هم نسوزد که بویی بس نامطبوع دارد.
البته این هشدار را هم به صاحب منصبان می‌دهیم که مراقبت کنند که در این مملکت جمهوری اسلامی و قانون حاکم است و اگر حاکم درخواست ناروایی از آنها کرد، مراتب را به مافوق خود گزارش دهند تا مُلک بیش از این ضرر نکند. اگر کسی از نایب‌الرئیس قبلی خبری کسب کرد می‌تواند جهت درج در مطبوعه ما ارسال کند. 


ن
برچسب ها: بامدادیه ، طنز
نام:
ایمیل:
* نظر: